Hade garage i källaren, värdelöst! Byggde igen det. Gjorde om rummet till ett bio. Nu är jag trött på biorummet oxh gör om det till ett träningsrum, där även ett trumset skal in. Underbart att ha ett helt rum som bara är MITT!! oxh ett stort sådant också.
Fast, jag kommer köpa en sån där go redskapsbod som inte kostar så mycket som man sätter ihop själv. Där får jag nog plats med alla de prylarna jag hade haft i garaget. Gräsklippare, vinterdäck osv.
Vill gärna bygga ett externt garage med fan vad det kostar skjortan med bygge oxh mark jobb. Knappast värt dom pengarna för att ha det som ett lager. Fixa med bilen gör jag på uppfarten, byte av olja o filter osv.
Ser som sagt ingen anledning att bygga ett garage för 200 000:- när jag lika väl kan köpa en redskapsbod för 10 - 20 000:-.
 
Vi har helt enkelt olika syn på vad ett boende är:
- För somliga är huset ett "hotell" och bilen lämnas till däckdepån 2 ggr om året. I övrigt är det enda skrymmande man äger ett par skidor.
- För andra (mig inkluderad) består "fritiden" av diverse projekt och vi gör helst allt vi kan själva. Då krävs utrymmen både att förvara och mecka i.
 
  • Gilla
shomakie och 5 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du bekräftar egentligen det jag menar. Prylar som inte används som ändå bär en kostnad på ett sätt eller annat och där ägaren är av uppfattningen att det är en nödvändighet. En värmepump hade t.ex. eliminerat behovet av all vedutrustning och så ser det ut i de flesta moderna hus.

Det är dessutom är ganska troligt att det hade lönat sig med ett "vanligt icke fysiskt ansträngande" jobb mer än att lägga tid på gammal utrustning och skapande av förvaring för detta.
Visst finns det undantag om man bor i en region där det är svårt att hitta jobb och risken för långtids arbetslöshet är stor. Men majoriteten av Sveriges befolkning har inte en sådan situation.
Mja....... hur många Medelsvenssonar som satsar allt på ett "vanligt icke fysiskt ansträngande jobb" utan att göra produktivt arbete hemma med det utrustningsbehov det innebär blir skuldfria före 60 års ålder?
Kan man inte det då innebär det att man lever över sina tillgångar.

Före 1990 sade man i Finland att det är ofarligt att skuldsätta sig och onödigt att göra saker själv och att långtidsarbetslöshet inte är något hot. 1991 hade vi 20% arbetslöshet och många förlorade sina hus som de amorterar på än i dag.
Då jag studerade till byggnadsingenjör (motsvarar nästan en svensk civilingenjör) sade man samma sak. 2008 kom kraschen. Sedan dess skulle jag inte ha haft lönearbete en endaste dag om jag inte hade satsat på den bästa utrustningen jag har råd med och varit villig att göra alla slags arbeten såvida de inte är hälsovådliga eller oavlönade.
När händer det i Sverige......i morgon eller om 10 år?
 
Jag gör allt själv hemma. Services och däckbyten, bromsar osv.
Dock på uppfarten. Är det vinter så får man ta på sig handskar ;-) inga konstigheter. Naturligtvis hade det varit skönt att vara inomhus. Men jag menar att jag har svårt att motivera den kostnaden som det kostar att bygga ett fristående garage. Har många rum i källaren till mitt förfogande att göra alla egna projekt.
Friggebodarna som säljes idag är verkligen toppen, kan man förvara mycket grejer plus ha ett upplag med verktyg/verkstad bänk osv.
För en bråkdel av vad ett garage bygge kostar.
 
Jag menar egentligen inte att det är fel att ha rymligt garage, kommer själv ha det. Det jag menar är att det inte är en absolut nödvändighet. Och att behovet är överskattat och mer som en lyx. Därför väljer många bort det då dom tycker att ett uterum är ett trevligare sätt att göra av med byggarean.

Om krasher kan man spekulera och visst finns det olika nivåer på prepper skalan. Allt från att räntan stiger lite till Nordkorea skickar kärnvapen
 
tommib
H heimlaga skrev:
Mja....... hur många Medelsvenssonar som satsar allt på ett "vanligt icke fysiskt ansträngande jobb" utan att göra produktivt arbete hemma med det utrustningsbehov det innebär blir skuldfria före 60 års ålder?
Kan man inte det då innebär det att man lever över sina tillgångar.

Före 1990 sade man i Finland att det är ofarligt att skuldsätta sig och onödigt att göra saker själv och att långtidsarbetslöshet inte är något hot. 1991 hade vi 20% arbetslöshet och många förlorade sina hus som de amorterar på än i dag.
Då jag studerade till byggnadsingenjör (motsvarar nästan en svensk civilingenjör) sade man samma sak. 2008 kom kraschen. Sedan dess skulle jag inte ha haft lönearbete en endaste dag om jag inte hade satsat på den bästa utrustningen jag har råd med och varit villig att göra alla slags arbeten såvida de inte är hälsovådliga eller oavlönade.
När händer det i Sverige......i morgon eller om 10 år?
Det är inte så att jag egentligen vill säga emot dig, men det är ändå så att du är en sk. outlier på skalan över vad man gör hemma själv. Det är inte många här på byggahus som klarar av eller har möjlighet att göra de sakerna du gör och då är detta ändå ett forum i huvudsak för entusiaster.

Missförstå mig inte, jag är djupt imponerad över dina kunskaper och det du gör med maskiner (jag följde t.ex. frästråden med stort intresse) men de flesta är inte i närheten av den nivån av "hempul".

Du säger också själv att mycket av det du sparar handlar om att kunna starta en rörelse så småningom när du blir bättre i ryggen.

Personligen tycker jag om att göra saker själv men har varken tid eller kompetens att göra så stora projekt som jag skulle vilja. Därmed behövs inte heller fullstora snickerimaskiner och frontlastare. Om skiten träffar fläkten och kraschen kommer hoppas jag helt enkelt på att mitt normala dagliga arbete fortfarande kommer vara eftertraktat (jag är läkare) och innebära att jag kan försörja min familj.

Med det sagt och för att återgå till trådens ämne skulle jag verkligen önska att jag kunde bygga ett garage eller ens en carport men när man bor i ett kedjehus (med ett enkelgarage, men där står ju cyklar, och barnvagn, och pulkor, och...) på 500 kvm tomt finns inte möjligheten. Ett uteförråd blir det dock nästa år och en källare inom några år om allt går som det ska...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi har ett garage med två portar, ska tydligen vara för två bilar sägs det, men jag har aldrig fått plats med en enda bil i det (om man bortser från en bobby car), men just nu står det 9 cyklar i det.

Eller nej inte nio, åtta cyklar, en står i vardagsrummet sedan igår kväll.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Skulle aldrig klara mej utan garage var ska man då dricka öl ? ;-) flyttat från stort hus utan garage till ett litet med flera stycken ett för hojjar ett för bilbygge och ett att skruva i :) det är ju olika vad vi tycker är viktigt fast tjejen vill ha en uteplats..
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
tommib
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
fast tjejen vill ha en uteplats..
Öppna garageporten. Klart.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Byggde garage för 3 år sedan, med plats för 2 bilar och fungerar även utmärkt som mancave :)
Panoramavy över ett välordnat garage inrett som mancave med verktygsväggar och arbetsbänkar.
 
  • Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
Kul att se hur olika folk är. Tommib's kommentar till heimlaga håller jag med om. Många kan inte eller vill inte sköta sakerna själv. Flera av dessa bor i lägenhet, men endel vill åt trädgården eller bara läget. I många storstadsområden är husen i princip en lägenhet med en plats för en liten bil och en gräsmatta på 4x4m att ställa en grill och ett litet bord på, men det är bekvämt att ha bilen utanför dörren och nånstans att dricka kaffe i solen. Att köpa sig x kvm mark till är så dyrt att man kan ta de pengarna och köpa sig alla tjänster man behöver för sitt hus i sin kvarvarande livstid. Att bygga ett garage är ju som många påpekat också så dyrt att även det kan läggas på att köpa sig underhåll av bil eller hus. Många vill dessutom ha en ny bil och den tål att stå utomhus under de 2-4 år som många har bilen innan den byts mot en ny.

Är det "ekonomiskt" att leva så här? Näe. Men ett val för många.

Själv gillar jag att skruva med bilar, jag har just nu 3st "hobbybilar" som jag aldrig hinner med. Jag har egentligen inget emot att ha en vardagsbil som jag måste underhålla själv, men hinner inte med det som mitt liv ser ut just nu så jag har en "ny" bil som är åt-h-ete för dyr egentligen, men det gör att jag får mer tid över till barnen och till projekt på huset.

Jag skulle gärna ha ett garage, men det får inte plats på tomten. Behöver jag meka så håller jag med om att det mesta faktiskt går att göra utomhus om man bara har nånstans att ta in saker och fixa. Jag har bytt drivknut utomhus i snöväder, bytt motor bromsar etc utomhus men i bra väder.

Jag har teoretiskt garage nu, i källaren, men har aldrig haft bilen där... Eller, kanske jag hade bilen där några dagar när vi flyttat in... minns inte... men jag tror jag ska "lägga igen" garageporten då det är ett sekelskifteshus som inte var tänkt att ha denna lösning, men kommer ha kvar detta utrymme som verkstad.

Min fundering är dock, tidigare så prioriterade man bort förvaring inuti husen (gamla hus hade källare och vind som optimerades bort) och byggde ett garage där alla skidor, vinterdäck, hamnade. Om man nu optimerat bort även garaget (och jag antar inte börjat med vind och källare igen) - var har folk sina prylar? Shurgard?
 
Det kan också vara en fråga om kulturskillnaden mellan storstad och storstadsförort respektive småstad och landsbygd.

Här i trakten känner jag folk som gör betydligt mer avancerade saker än jag gör.
-En bekant hittade en båtkonstruktörs halvmodell av en 30 fots ångslup från sekelskiftet 1900 och så gjorde han ritningar enligt halvmodellen och köpte plåt och svetsade ihop en båt åt sig. Resultatet blev väldigt proffsigt.
-En annan bekant köpte vraket av en Ukkomestari/Valmet traktorgrävare från 70 talet och totalrenoverade den bit för bit. Tillverkade egna reservdelar när det behövdes. Samma man har renoverat sitt hus 90% själv. Vi började med att såga av och byta nederdelen av alla väggar för syllarna och stolpändorna var ruttna. Nu bygger han en maskinhall på ungefär 13x20 meter av virke ur egen skog. En byggare reste stommen och satte på plåttaket. Resten gör han själv.
-En annan bekant skavade om prismat på en utsliten metallsvarv.
-En annan byggde en 28 fots däckad motorbåt på ribbkravell av virke ur egen skog. I den satte han in en motor som han marinkonverterade själv. Han har också timrat en lada och byggt ett eget cirkelsågverk och renoverat ett dussin veterantraktorer och byggt sin egen kippkärra och byggt sin egen skogskärra med helt hemgjord griplastare. De enda färdigköpta delarna på griplastaren är rotatorn och ventilbordet. Han till och med gjorde hydraulcylindrarna själv.
-En annan bekant och hans lika driftiga sambo renoverar som bäst en gammal timrad bondgård egenhändigt. Byter timmer och snickrar dörrar och fönster och schablonmålar och smider alla beslag som behövs.
Bara som några exempel.
 
J JohanLun skrev:
Min fundering är dock, tidigare så prioriterade man bort förvaring inuti husen (gamla hus hade källare och vind som optimerades bort) och byggde ett garage där alla skidor, vinterdäck, hamnade. Om man nu optimerat bort även garaget (och jag antar inte börjat med vind och källare igen) - var har folk sina prylar? Shurgard?
Kan tänka mig att en hel del har grejer ståendes hemma hos sina föräldrar. Den äldre generationen som fortfarande bor kvar i sina villor härbärgerar nog ett gäng däck och kanske en och annan vinterförvarad hoj i garagen. För kedjehus och andra sådana lösningar köps väl inte sällan av hyfsat nyblivna barnfamiljer där mor- och farföräldrar gissningsvis bor i någon villa där man kan lämpa av det mest skrymmande.

Själv så är ritningarna på en carport för att komplettera garaget och friggeboden på väg in till handläggarna på kommunen. Men ända så tycker jag att jag inte har för mycket grejer :thinking:
 
när jag köpte min kåk så var det första jag byggde ett garage
på 40 kv/m för ha snören bil på vintern är ett måste
och kunna ställa undan motorcyklarna och lägga in byggmtrl....vart jävligt trångt på vintern men fick bara bygga 40 kv/m
tänkte inrymma en verkstad oxå men fick köpa en barack till det
snart maxat vad jag får bygga så nu är det stop
 
Den främsta anledningen till att folk använder garaget till annat än bilen tror jag är att de inte har fjärrstyrd port.

Vårt hus hade fjärrstyrd garageport när vi köpte det och därför har bilen i princip alltid stått i garaget. Utan fjärrstyrd port är det bökigare att öppna och stänga porten och då blir det att man oftast ställer bilen ute för man vet in om man kanske ska iväg strax eller inte. Nu är det bara att trycka på knappen på fjärren när man kör in på infarten och så kör man direkt in i garaget.

Jag mekar en del med bilen själv och då är det trevligt med garage, särskilt eftersom vårt garage också har smörjgrop så man kan stå under bilen och meka (t.ex. byta bromsrör eller avgassystem).

Men även om man inte mekar mycket med bilen själv så är det skönt att på vintern kunna låta bilen torka ut över natten och slippa en massa isbildning här och där. På sommaren hålls bilen svalare tack vare att den står inne i garaget (dock hade ju en carport antagligen hjälpt lika mycket där). Det blir mindre löv, pollen och fågelbajs på bilen än om den står ute. Min förra bil var röd, röda bilar brukar se väldigt slitna ut med tiden, men tack vare att den stod i garaget största delen av tiden så var den även vid 10 års ålder fortfarande klar och blank i lacken.

Skönt också att kunna bära in matkassar direkt via källaren istället för att gå ute med dem när det regnar eller snöar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.