Räcker det att lägga ett nytt lump+klickgolv på ett befintligt, gammalt, PVC-fyllt-plastmattegolv för att stoppa emissioner av ftalater och annat jox?

Eller måste mattan bort väck?!
 
Nu kan jag inte särskilt mycket om PVC så ta mina ord för vad de är.

Kan inte tänka mig att lumpapp och klickgolv ovanpå ett PVC golv påverkar emissionerna från det senare något nämnvärt. Å andra sidan så tror jag det är ytterst små mängder det handlar om då det är ett så pass gammalt golv. Emissionerna faller kraftigt med tiden.
 
Jag tänkte också så först men har läst att en del följer med dammet i hemmet och virvlar upp. Då känns det ändå som relativt stora partiklar?
Eller ska man tänka att det är som någon form av gas som kan transportera sig under ett klickgolv och upp/ut vid väggarna? Eller tom mellan golvbitarna, genom klickfogen!?

Jag blir inte helt klok på hur dessa emissioner ser ut när jag läser på "larm"-sidorna. Där nöjer man sig ofta med att förklara för läsaren att PVC-golv är dåliga saker för hälsan. Det förstår man ju, men jag vill veta mer!
 
Låt bli att läsa istället. Visst ska man ha respekt för farliga saker men att oroa sig över emissioner från PVC golv hör till de lite mer irrationella sakerna att oroa sig för.
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Nja, det håller jag inte med om. Bara för att man blundar försvinner inte problem.
Eftersom det är bra att undvika dåliga leksaker och lampsladdar med mera så tänker jag att ett helt golv inte kan vara allt flr hälsosamt. Särskilt inte för dom små liven.
Ex https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farliga-amnen-kvar-i-plasten
 
Jag skulle ta bort, vi har sannolikt detta under några klickgolv. Man får ta bort när man renoverar dessa. Tänk bara på att limmet kan ha asbest, men ofta limmade de väl på masonit, så det bara är att lyfta ut som kakor. Så gjorde jag på ett golv vi tog upp...

Förstår inte anledningen att ha kvar det... Som att ta på sig rena kallingar utanpå de smutsiga. Lager på lager glädjer bara arkeologer... ;)
 
H Häggens skrev:
Nja, det håller jag inte med om. Bara för att man blundar försvinner inte problem.
Eftersom det är bra att undvika dåliga leksaker och lampsladdar med mera så tänker jag att ett helt golv inte kan vara allt flr hälsosamt. Särskilt inte för dom små liven.
Ex [länk]
Självklart försvinner inte problemen för att vi blundar. Jag menar bara att det finns så otroligt mycket andra saker som är väldigt mycket värre. Fokusera på det som gör skillnad.

Edit: Jag skulle dock ta bort det när jag la nytt golv förutsatt att det är relativt enkelt. Att fräsa bort asbestlim för att bli av med PVC emissioner skulle jag inte göra t.ex. Asbest är helt ofarligt bundet i ett lim under en matta men ganska rejält farligt som fint damm i luften (som kommer hamna överallt hur mycket du än städar).
 
Som sagt, emissioner minskar kraftigt med tiden. PVC är huvudsakligen miljövidrigt vid tillverkning (och förbränning). Gammalt golv ligger. Har man inget bättre att göra med sin tid så kan man ju göra onödigt arbete.

Det nya golvet innehåller massor av syntetiska ämnen (plast/lim/lack) med sedvanligt kraftiga emissioner iom att det är nytillverkat. Ett oändligt mkt större miljö-/hälsoproblem än en gammal plastmatta som osat av sig det värsta.
 
V vectrex skrev:
Självklart försvinner inte problemen för att vi blundar. Jag menar bara att det finns så otroligt mycket andra saker som är väldigt mycket värre. Fokusera på det som gör skillnad.

Edit: Jag skulle dock ta bort det när jag la nytt golv förutsatt att det är relativt enkelt. Att fräsa bort asbestlim för att bli av med PVC emissioner skulle jag inte göra t.ex. Asbest är helt ofarligt bundet i ett lim under en matta men ganska rejält farligt som fint damm i luften (som kommer hamna överallt hur mycket du än städar).
Ok, är själv av uppfattningen att 50kvm plastgolv rimligtvis är något som kan räknas in i "det som gör skillnad".
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle ta bort, vi har sannolikt detta under några klickgolv. Man får ta bort när man renoverar dessa. Tänk bara på att limmet kan ha asbest, men ofta limmade de väl på masonit, så det bara är att lyfta ut som kakor. Så gjorde jag på ett golv vi tog upp...

Förstår inte anledningen att ha kvar det... Som att ta på sig rena kallingar utanpå de smutsiga. Lager på lager glädjer bara arkeologer... ;)
Smart taktik, bra tips. Detta ör från -78 och är nog det enda lagret så vill helst bara lägga på ett nytt!
 
Oldboy Oldboy skrev:
Som sagt, emissioner minskar kraftigt med tiden. PVC är huvudsakligen miljövidrigt vid tillverkning (och förbränning). Gammalt golv ligger. Har man inget bättre att göra med sin tid så kan man ju göra onödigt arbete.

Det nya golvet innehåller massor av syntetiska ämnen (plast/lim/lack) med sedvanligt kraftiga emissioner iom att det är nytillverkat. Ett oändligt mkt större miljö-/hälsoproblem än en gammal plastmatta som osat av sig det värsta.
Ja man får verkligen vara noga när det nya golvet väljs ut!
 
Hittade lite mer kring detta på naturskyddsföreningens hemsida:
https://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/farliga-amnen-i-golv/

Har pratat med tidigare ägaren som uppförde huset -78 och han var ganska säker på att inget asbest användes då det redan var uppmärksammat då.
Blir att ta bort plasten och lägga ett obehandlat massivt trägolv. Sedan såpskura eller måla med linoljefärg, något åt det hållet!
 
H Häggens skrev:
Räcker det att lägga ett nytt lump+klickgolv på ett befintligt, gammalt, PVC-fyllt-plastmattegolv för att stoppa emissioner av ftalater och annat jox?

Eller måste mattan bort väck?!

Du måste ha ett absolut tätt lager spärrlaminat. Finns speciella sådana, typ dry-top aluminium- plastfolielaminat. Inget annat kommer räcka, då det måste kunna stoppa lågmolekylära emissioner. Glas är också tillräckligt tätt, men inget man vill gå på:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.