Hitta trefas någonstans i huset och dra en förlängningskabel?
 
tommib
Eller hyra ett elverk, om det är väldigt långt från närmaste vettiga elcentral.
 
nzsc
Jag vet ärligt talat inte om det finns trefas någonstans i huset. Tvivlar på det. Vet däremot att två st har dragit in trefas till sin resp. lgh.

Elverk har jag faktiskt funderat på, och vet några som har gjort jobb med det, men vissa menar på att det kostar för mycket. Andra menar på att det inte kommer att tillföra jämn ström, osv.
 
Om några har trefas, bör det finnas trefas i huvudcentralen.
 
Huset är matat med trefas. Fråga någon fastighetsskötare eller styrelsen om det inte finns ett uttag i källaren, enrum eller teknikrum. Ev kan en elektriker koppla in något provisoriskt i anslutning till husets huvudcentral.
Hyra en elgenerator fungerar utmärkt. De som används idag håller utmärkt elkvalite. Kostar en del i hyra och transport så det kan bli billigare med en provisorisk inkoppling.
 
nzsc
Tack för alla tips mina BH-vänner! :D

Finns ingen fastighetsskötare och styrelsen är så hemskt otrevlig och inkompetent att de borde sättas i en rymdraket, enkelväg till Mars.
 
tommib
Tråkigt. Då återstår nog trefaselverk. Bor du nära bottenvåningen? Eller har en balkong där elverket kan stå?

Även om du skulle få komma in i något driftutrymme (där det med 99% sannolikhet finns trefasuttag) så kan det ligga för långt bort från din lägenhet för att det ska funka.
 
Se det positivt!
En inkompetent styrelse kan avsättas och bytas ut årligen;)

Kolla med håltagningsfirman om de stött på problemet tidigare.

Vet en firma som flytspacklar golv i Stockholmstrakten, de tröttnade på problem med trefas och utrustade sina större bilar med generator. Visst det kostar extra för kunden när de används men samtidigt löser det problem likt ditt.

Edit/
Tror det heter golvavjämning numera :cool:
 
nzsc
Lägenheten är på tredje våning och ett trefasuttag skulle i sådant fall, om det ens finns, finnas i källarplanet, närmare bestämt i rummet där panncentralen tidigare varit i bruk. Avståndsmässigt pratar vi nog om högst 30 m. Så visst skulle det nog kunna funka.

Annars finns ju balkong, men beroende på vilken effekt på elverk som behövs, kan det vara olämpligt att använda sig av det p.g.a. vikten.
 
tommib
Om du och några kompisar kan stå på balkongen är det nog inga problem med ett elverk på 100 kg heller...

Däremot lär grannarna ha åsikter om ljudet och lukten, men du kan trösta dem med att betongsågen kommer låta mer än elverket, och dammet kommer finnas överallt :)
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
nzsc
Grannarna, framförallt styrelsen, är dessvärre ett gäng inkompetenta idioter som har åsikter om precis allting, så det tar jag inte någon hänsyn till överhuvudtaget hädanefter. Hittills har jag vikt mig i alla frågor för att inte skapa osämja. Jag har nämligen försökt att finna en kompromiss med allting som berör mig, men när de anser sig ha rätten att bokstavligen bestämma över vilken typ av underlag jag ska ha i min lägenhet, ..., bägaren rinner över till slut.

Jag överdriver inte när jag säger att det vore betydligt lättare att kommunicera och föra en dialog på ett civiliserat sätt med en apa. Dessvärre. :rofl:
 
Hyr ett elverk , det är en superliten släpvagn som klarar 40-63A, det har de flesta större uthyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.