Hej,

Om man utgår från ett vanligt betonggolv i ett nybyggd garage - kan man då lägga klinker direkt på istället för att måla betongen, eller behövs det fuktspärr precis som i ett våtrum inomhus?

Vi håller nämligen på att ta ställning till om vi skall ha målat eller klinkat garagegolv och då är kvm-kostnaden väsentlig då det bli ett stort garage ytmässigt...

Men om det bara handlar om klinkerplatta, fix och fog så är det ju inga stora pengar för man kan ju lätt klarar sig på 200 kr/kvm för själva klinkern!

Kommentarer/erfarenheter? Tips & råd?
 
Jag antar att du inte skall tvätta bilen varje dag, så någon fuktspärr behövs ej!
 
I en annan tråd kunde man läsa att en riktig tålig golvfärg och klinker skiljer inte mycket i priset ;). Minns inte vad som var något dyrare. Skall betongen målas så kanske behövs det en bättre slutfinisch på betongytan som kostar extra? Klinker är nog enklare om du ska göra det själv
gaia
 
Ska klinkern hålla för dubbar och sten i däcken så går det inte med vilken klinker som helst. Tror inte att 200 kr/kvm räcker.

Muraren  ;)
 
Jag har lagt ett klinkergolv i vårat garage och det är lättstädat och snyggt. Dessutom andas det,(bottenplatta på mark), vilket inte alla färger gör.
 
Murare i 15 skrev:
Ska klinkern hålla för dubbar och sten i däcken så går det inte med vilken klinker som helst. Tror inte att 200 kr/kvm räcker.

Muraren  ;)
Jag hittade helgråa golvklinker för 59:-/m2 på Stig kakel i Göteborg. Det är även "provkört" med spinnande dubbdäck. Inte en skråma.
 
Tänk på att klinkern kan bli snorhal med lite snö/vatten på....
 
Inga regler utan undantag.









::)
Johan Gunverth skrev:
[quote author=Murare i 15 link=1141936834/0#3 date=1142027938]Ska klinkern hålla för dubbar och sten i däcken så går det inte med vilken klinker som helst. Tror inte att 200 kr/kvm räcker.

Muraren  ;)
Jag hittade helgråa golvklinker för 59:-/m2 på Stig kakel i Göteborg. Det är även "provkört" med spinnande dubbdäck. Inte en skråma. [/quote]
 
Hej Murare!

Vet du vad det var för märke/modell på klinkergolvet du hittade?

/Jonas
 
Hej det var inte jag som hittade billig klinker.
Jag är skeptisk till billig klinker. Kvaliten brukar var sämre, om man inte hitta utförsäljning av någon bra kvalitet

Muraren  ;).
 
Det kanske var mig han menade.
Plattorna heter Polonio och är genomfärgade granitklinker. Finns som lagervara som 20x20cm och 30x30cm hos Stigs Kakel i Göteborg (Tagene). Cirka 8 mm tjocka. Kvaliteten måste jag säga är riktigt bra. "Stenhårda"! Var väldigt svåra att slå sönder med tex. en hammare och är med andra ord inte särskilt sköra.
Jag har satt dem i flytfix.
 
Intressant tråd då jag själv ska göra iordning garage och tvättstuga i det hus jag om några veckor flyttar in i. Garagen och tvättstugan där är dock under marknivå(i källaren alltså), påverkar detta nånting vad gäller vilka material man bör använda med tanke på hur de andas osv? Jättetacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.