Det brukar kosta skjortan att ta hem en elektriker, så det är inte helt fel att veta vad han pratar om. Har du koll? Testa dig i dagens nya quiz:

https://www.byggahus.se/quiz/90-Vad-pratar-elektrikern-om

Här kan du berätta vad du fick för resultat och kommentera quizet.

Elcentral med säkringsskåp och mätare i en husinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enkelt... ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F
Absolut. Kan nån redogöra för reglerna angående förläggningsdjup och vad som gäller. Både på egen och allmän mark? Trodde det var 60cm i gata/allmän mark och 40cm på tomt. Sen googlade jag fram nåt om 55cm som Sydkraft skrev nåt om?????

Vad gäller?

Lite urgent då jag har en debatt med ett kraftbolag som har en kabel på 35cm förläggningsdjup helt utan skyddsrör.
 
Finns det egentligen några regler för en egen kabel på den egna tomten? Den kan väl i princip ligga uppepå marken?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Efterlyser också källa på denna:
9. Hur stort grävdjup behövs för kablarna om du ska sätta lyktstolpar med starkström i trädgården?
 
SS 424 14 37 Kabelförläggning i mark
 
40cm då om jag tolkar den standarden rätt? Jag har inte tillgång till själva standarden, men googlar man på det så verkar det vara så.
 
Lite svårare får det allt vara.....10/10 rätt.
 
Mikael_L
gizmo007 gizmo007 skrev:
SS 424 14 37 Kabelförläggning i mark
Om beställaren har angivit i förfrågningsunderlaget att SS 424 14 37 ska gälla så får man nog lov att följa detta.

I övrigt är det helt fritt om man vill följa den standarden eller inte.


Fråga 9 i quizet är i vilket fall fel.
Svaret går inte ens att precisera som ett visst djup, utan det beror på, helt enkelt.
 
  • Gilla
thorsken och 3 till
  • Laddar…
Aj, aj, aj. Jag baserade den frågan på vad elektrikern Nils Dahl säger i den här artikeln: https://www.byggahus.se/el/pris-utebelysning

"- Ska du ha lyktstolpar med starkström kräver det ett grävdjup på 60 centimeter, medan lågvolt endast kräver 40 centimeter och det blir såklart en kostnadsskillnad även när det kommer till kabel, säger Nils Dahl."

Vad ska rätta svaret vara menar du Mikael?
 
Jag har "hört" att på allmän mark krävs 60 cm grävdjup. På egen mark får man lägga hur grunt man vill. Men den skall vara skyddad, så att lägga en kabel ex. ovanpå mark över bilinfarten, är inte bara olämpligt utan otillåtet som jag förstår det.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det låter rätt och rimligt, även om jag inte hittar någon källa på det åtkomlig från nätet just nu. Någon som har det så ändrar jag gärna!
 
Som jag fattar det räcker 40 cm om det är max 24kV och i vägbana med beläggning eller övrig mark utan jordbearbetning.
 
Det var väl egentligen bara en tveksamhet med kvisset:
LED betyder ju att man bara får ledsyn :)

10 av 10 rätt i alla fall. Men farsan var ju elektriker!

Betr. förläggningsdjup har jag lärt mig en enkel tumregel:
El 0,6 m, vatten 1,2 m. Funkar i alla fall här nere i värmen :love:
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.