Har lästa andra trådar om varifrån man ska dra el till uthus och garage. Många elproffs verkar tycka man ska gå direkt från huvudsäkringarna i elskåpet på väggen till en central i garaget, istället för att koppla in efter säkringar i en central inne i huset. Motiveringen är att man då kan bryta strömmen till hus och garage oberoende av varandra.
I mitt fall sitter elmätare och huvudsäkringar på en stolpe ute vid vägen. Men på husväggen sitter en kopplingsdosa där inkommande ledning är skarvad och går in i huset till centralen.
Skulle man kunna koppla in garaget på kopplingsdosan på husväggen istället för ute vid vägen? Det blir ju på samma kabel så att säga, men i olika ändar.
Det jag funderar är på om belastningen på den kabeln ökar då det kommer förgrena sig till både hus och garage. Eller är kabeln dimensionerad för 25A säkringarna så att det inte spelar nån roll vad som kopplas in efter?

Huvudsäkringar är 25A och ledningar till kopplingsdosa är minst 10mm2. (kanske 16)
I huset finns flera centraler. Undercentraler matas med 20A.
Ledningar till garaget blir 6mm2 och största säkringarna i den centralen är 16A till trefasuttaget.
 
tommib
Kabeln är dimensionerad för att du ska kunna ha 25A huvudsäkringar. Du kan inte bara växla till 6kvmm kabel till garaget om den andra är grövre. Om du behöver säkra av garagekabeln görs det troligen bäst i stolpen. Om du däremot går vidare med samma kabeldimension från kopplingsdosan kan du troligen göra det utan att säkra av. Det som behöver göras är en normal kabeldimensionering. Om du har 10 eller 16 kvmm mellan stolpe och hus kan det finnas en anledning till det (ex klent nät).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tänker väl mest på åt vilket håll det ska grävas. Mot huset eller stolpen vid vägen. Detaljerna får jag ta med elektrikern. Men det brukar vara svårt att få nåt svar på telefon. De säger alltid att de vill komma ut och kolla.

Tolkar svaret som att det inte spelar nån roll att det sitter 16A i garaget. Kabeln till garaget måste vara dimensionerad för 25A om det inte finns någon säkring mellan huvudsäkringarna och garaget.
Tycker det låter som bästa lösningen vore att sätta en liten burk med 3x16A säkringar bredvid kopplingsdosan och sedan vidare till garaget. (kopplingsdosan sitter på insidan väggen)
 
tommib
Du kan göra så men jag skulle inte göra det. Är det långa sträckor? Jag hade föredragit att gå med egen ledning till garaget efter huvudsäkringarna för att slippa säkringar på ett ställe som kan glömmas bort och för att slippa springa in i huset om de löser.

Ett problem kan vara om det är risk för höga effektuttag i hus och garage samtidigt som riskerar att lösa huvudsäkringarna. Detta kommer du iofs ändå inte runt med att avsätta kabeln.

Det är korrekt att kabeln måste vara dimensionerad för föregående säkringar.
 
Det är 30 meter till stolpen. 20 till huset.
Om man skulle gå direkt till stolpen, men inte vill ha 10-16 mm2 kabel, får man då ha säkringar i samma plåtskåp som elmätare och huvudsäkringar? Eller måste man sätta upp en till låda på stolpen?
 
tommib
Du får ha dem i samma skåp om det är möjligt att sätta dem där. Skåpet och mätartavlan är vanligen din egendom. Servisledningen och mätaren är nätägarens.
 
Båda vägarna kan vara möjliga här, men man behöver nog komma ut och titta för att avgöra ;)

Det mest sunda är en ny kabel från mätarskåpet.

I trängande fall kan du grena av huvudledningen till huset, kanske även med 6 mm² utan avsäkring, men det behöver man räkna på. Du åker troligen också på en övergång från TN-C till TN-S vilket gör avgreningen än mindre lämplig.

För beräkning kan du använda verktyget eldim som finns i länktråden högst upp i forumet. Där behöver du vet förimpedansen i mätarskåpet. Är den helt okänd kan man uppskatta nätets styrka utifrån var du bor och hur långt du har till transformatorkiosken.
 
Eftersom det är TN-C (fyrledarsystem) från stolpen till huset är det väl logiskt om avgreningen till garaget också är TN-C? Och sedan separera nolla och jord o undercentralen i garaget. Eller vad är det med det som är olämpligt?

Alternativt kan man koppla in garaget på 3x16A i en undercentral i huset och därmed använda fem-ledarsystem TN-S. Men då är vi tillbaka där tråden startade, att huset och garaget hänger ihop vilket vissa inte tycker är bra.

Ni kanske undrar varför jag inte vill dra el direkt från stolpen.
Förutom längre avstånd att gräva, så måste jag gräva ner kabel utanför min tomt några meter och korsa bredbandskabel, telefonkabel, kanske vatten och avlopp också. Som upplagt för trubbel tycker jag. Det skulle kännas skönt att hålla sig innanför tomtgränsen.
 
tommib
Ah, det ändrar förutsättningarna. Om det ligger utanför din tomt skulle jag avstå grävande där (vad gör ditt mätarskåp utanför tomtgräns??).

Dra från huset. Ska du dra TN-C så är det minst 10 kvmm som gäller då PEN inte får ha mindre area. Drar du TN-S så kan du dimensionera normalt.

Jag förstår att du vill utgå från skarvdosan men finns det någon möjlighet att utgå från husets central? I annat fall får du dokumentera noga. Om du utgår från skarvdosan skulle jag inte sätta säkringar utan istället utgå med en lämpligt dimensionerad kabel utan avsäkring. Jag är också tveksam till att göra en TN-C till TN-S övergång i skarvdosan. Det går, men blir mindre överskådligt. Samtidigt är det dumt att lägga ner en fyrledare till garaget. Om du ändå måste ha 10kvmm kan du enkelt lägga en femledare och lägga nollan åt sidan eftersom du ändå uppfyller kravet för 10kvmm PEN.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.