Hej!
Jag skulle vilja plantera rosor på vår nya tomt. Men där finns nästan ingen jord ... det är ett tunt ytskikt jord och gräs och under detta är det berg (typisk skärgårdsmiljö). Här växer dessutom hejvilt med nyponrosor, björnbär och sånt.
Om man köper rosor så har de en rejäl rot och den har jag ingenstans att gräva ner. Finns det något alternativ - små nybörjarrosor utan så stor och välutvecklad rot t ex ??
vänlig hälsning fiddeli
 
Har inte provat själv men har hört av andra att om det är dåligt med jord är det, som du är litet inne på , bäst att börja med riktigt små plantor. Fråga på plantskolan om det går att få tag på eller tigg sticklingar av någon.

Ang sorterna tror jag inte att du ska gå på typ storblommiga rabattrosor utan mer oömma sorter t ex vresrosor (rugosa), pimpinellrosor etc.
 
Du får nog börja med att bygga upp lådor eller stenpartier där du höjer marken mot - de förmodade - stenväggarna så att du får rejält med jorddjup. Så får du även räkna med att bäddarna måste vattnas under torra sommarmånader. Som nämnts klarar sig vildrosor typ vresros magrare förhållanden. Men även de blir vackrare med gott om fossingarna.

Börja med förberedelserna för rosplantering och sätt sommarblommor eller något lättflyttat nästa säsong så att bäddarna är färdiga för rosplantering nästa höst. Iofs kan du plantera krukade rosor till våren men eftersom trädgårdsförhållandena idag inte är optimala kan det vara vettigt att vänta en säsong. Framför allt om du har vindutsatt tomt. Det är inte heller fel att börja med någon form av läplantering.

 
Rosor finns i två modeller; de som har nedåtgående rötter och de som har rötter som växer i längsled. I ditt fall kan det endast bli frågan om de senare (om du inte bygger upp marknivån) då de andra kräver ca 70 cm jord. Fråga i plantskolan så kan de hjälpa dig. Generellt kan man säga att det är de som kallas Vildrosor som kommer ha största förutsättningarna hos dig. Låna de Rosor för nordiska trädgårdar del 1 och 2 som Lars-Åke Gustavsson skrivit så får du mycket hjälp. I del två finns register på rosor som klarar sig i din miljö och i del 1 kan du se hur de ser ut. Håller inte med Yonna att du måste vänt till nästa höst: krukodlat kan du plantera när som helst och utbudet är störst på våren. Dock tycker jag att du ska ta tid på dig och läsa på och välja för dina markförhållanden medför att rosorna kommer vara extra skötselkrävande med vintertäckning, gödsling och vattning - så därför bör du begränsa antalet till dina favoriter! Lycka till!
 
I senaste numret av Allers trädgård så står en hel del om rosor. En man som har flera hundra sorter på en skärgårdsö :) Kanske du kan få några tips där? Lycka till med din nya trädgård!
 
Begränsa antalet till mina favoriter!!! Jag som tycker bäst om rosor, det är nästan det enda jag köpt till den trädgård vi har nu. Jag antar att jag får försöka kombinera dessa råden ...
Tack så mycket för alla råd!
fiddeli
 
Tjaaa...jag har begränsat mig till mina favoriter så jag har bara en 35 stycken ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.