N Nils82 skrev:
Hela tråden är felvinklad från första början! Man köper väl ändå garage med hus :D
Helt rätt. Mitt garage är större än mitt hus och då är det ändå inget litet hus jag har ;)
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Swebreeze Swebreeze skrev:
Man kan nästa aldrig få för stort garage! :rofl:
Eller hur!!!
 
  • Gilla
Swebreeze
  • Laddar…
Små tomter möjligör kanske inte ett garage men då är ju källare ett alternativ. Något som idag är ännu mer sällsynt än garage.
En källare med valv utanför huskroppen är dessutom en perfekt förutsättning för soldäcket som är ett måste idag.
 
Personligen sitter jag hellre och njuter av vårsolen på en sten i vårt ägandes skogsskifte bakom huset eller i en trädgårdsstol på bron vid ytterdörren........ och sommarsolen njuter jag hellre av på en trädgårdsstol i gräset i halvskuggan av en björk där solen skiner mellan löven.....
Hellre sätter jag mina få njutningstimmar på att verkligen njuta än på att stressa och bygga soldäck.

Gällande uthusbehovet så har vi ungefär 90 kvadratmeter kalla uthus och ett halvvarmt garage och ett varmt garage som fungerar som verkstad. ett provisoriskt biltält och litet grejor inhyrda på olika ställen i trakten.
Det är extremt trångt men dålig hälsa och penningbrist har hindrat ytterligare byggen.
 
Varför lägga massa pengar på att förvara och förvärva skräp som inte används?

Det är väldigt få som har ett faktiskt behov av garage idag. För att underhålla huset behövs typ en verktygslåda och en färgburk. Allt övrigt man kan tänkas behöva finns att köpa i affären vid behov.

Samma säger jag om kall kupé i bilen. Är det verkligen så hemskt att vistas 5 minuter i 0 gradigt?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varför lägga massa pengar på att förvara och förvärva skräp som inte används?

Det är väldigt få som har ett faktiskt behov av garage idag. För att underhålla huset behövs typ en verktygslåda och en färgburk. Allt övrigt man kan tänkas behöva finns att köpa i affären vid behov.

Samma säger jag om kall kupé i bilen. Är det verkligen så hemskt att vistas 5 minuter i 0 gradigt?
Va gött det vore om man klara sig med lite vertyg och en färgburk :rofl:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Hela tråden är felvinklad från första början! Man köper väl ändå garage med hus :D
Håller med!
Det är väl ändå i garaget man bor, huset är väl bara till för att laga mat och sova i. ;)
I vårt fall är det 140kvm hus och 300kvm garage :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Pratade med mäklaren när jag var på plats och gjorde ett larmjobb och enligt henne så runt polcirkeln är dubbelgarage väldigt attraktivt.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Eller hur!!!
Så är det! :)
Glömde skriva i inlägget att vi i höstas faktisk köpte en bit mark av grannfastigheten, delvis för att kunna bygga ut det.
Alla har vi olika(och flera) intressen som gör att olika behov av förvaring nödvändiga.
Exempelvis nu får vi bara in en bil då en av bilplatserna agerar förvaring till bla en gammal kökssoffa som ska renoveras och målas...
:crysmile:
 
Nu när vi går från ICE (utan motorvärmare) till förvärmda elbilar så kanske garaget inte är lika självklart längre.

Att få något ovanför bil som hindrar energin att stråla ut räcker ofta ganska lång för att slippa isbildning.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varför lägga massa pengar på att förvara och förvärva skräp som inte används?

Det är väldigt få som har ett faktiskt behov av garage idag. För att underhålla huset behövs typ en verktygslåda och en färgburk. Allt övrigt man kan tänkas behöva finns att köpa i affären vid behov.

Samma säger jag om kall kupé i bilen. Är det verkligen så hemskt att vistas 5 minuter i 0 gradigt?
Skall man få en mindre inkomst att räcka någon vart gäller det att ha total kontroll på vad som kommer att behövas och vad som inte kommer att behövas. Spara det som behövs och kasta bort eller sälja det som inte behövs.

Vad vi har i uthusen (och delvis utomhus) och delvis inhyrda på annat håll är bland annat:
-Mina ärvda och fyndade möbler som står och väntar på att jag skall få råd att skaffa ett eget hem och flytta från föräldrarna. Nya möbler av liknande kvalitet är svindyra.
-Traktor och vajerkran och vedklyvare och vedkap och motorsågar och fällriktare och annat som hör till värmesystemet. Skogskärran står ute i brist på uthus. Utan dem skulle vi vara tvungna att bära ut veden ur skogen och klyva med yxa. Så gjorde vi på 90-talet men det var ett himla arbete för ingenting.
-Frontlastare till traktorn. Absolut nödvändig om jag skall få någonting uträttat med min dåliga rygg. Pappa blir äldre och många arbeten på tomten kräver lyfthjälp som skulle bli dyr om vi lejde på den. En del av snickerimaskinerna som jag renoverar och flyttar omkring väger över ett ton. Ibland skottar vi snö med frontlastaren.
-Virke. Större mängder virke i synnerhet i specialmått för renoveringsändamål är dyrt att köpa färdigt men vindfällen och träd som folk vill bli av med är billiga och fraktsågning är billigt. Jag sparar till egen husrenovering i framtiden. Hittills har jag fått ihop ungefär ett fullt lastbilslass byggnadsvirke som står stabbat utomhus och en del snickerivirke som jag förvarar i ett uthus.
-Några ton diverse järnmaterial och gissningsvis 200 kilo skruvar och bultar och spik av olika slag. Behövs för alla slags reparationer hemma och för snickeriföretaget som jag förbereder för att starta. Att köpa järnprofiler i små mängder är oerhört dyrt så jag är tvungen att hålla i lager. En del skruvar och bultar är uddamått som förekommer på mina snickerimaskiner men som måste specialtillverkas för vansinniga priser om man behöver nya. Över lag skulle det bli orimligt dyrt och orimligt arbetsdrygt att köra till stan och tillbaka för varje skruv och varje kilo spik man behöver.
-Svets och hydraulpress och pelarborrmaskin och ässja och städ och smärgel och mekanikerverktyg av olika slag. Behövs för vanliga reparationer.
-Ett par ton diverse reservdelar till snickerimaskiner. Behövs till snickeriföretaget som jag förbereder. Mycket av det är sådant som inte finns att köpa om man inte specialbeställer att någon tillverkar en stycken del.
-Litet diverse verktyg i reserv. Många av dem är sådana som inte finns att köpa för pengar om man inte specialbeställer från tillverkaren eller hittar begagnat.
-En reservsvets att plocka delar av för att hålla ordinarie svetsen i funktion. En ny svets är för dyr.
-Cyklar och sparkstöttingar och skottkärror.
-Plog och harv och vält och gräsfrösåningsmaskin och slåttermaskin. Behövs för att vi inte skall tvingas göra gräsmatta av ett par ängsplättar eller låta dem bli slydjungel.
-Verktyg och maskiner som behövs för mitt yrke men som också används för reparationer hemma. Vi renoverade nästan hela huset egenhändigt eftersom vi inte hade råd att anlita något byggföretag och det krävde betydligt mer än en verktygslåda. Snickerimaskiner. Byggverktyg. Hakiställningar. Betongblandare. Timringsverktyg. Arbetsbockar. Skarvsladdar både enfas och trefas.
-Skidor och kajak och roddbåt. Behövs för min ryggträning och för att hålla pappa i form.
-En nästan ny 10 hästkrafters båtmotor som jag omöjligt skulle ha råd att köpa ny om jag någonsin får råd att skaffa en ordentlig båt.
-Sommarmöbler. Föräldrarna tycker om att äta utomhus på sommaren.
-Några trasiga vedspisar som jag har fått för skrotpris och planerar att plocka ihop till en hel vedspis till eget hus i framtiden.
-Trädgårdsutrustning. Jordfräs och gräsklippare och spadar och gräftor och järnspett.
-Stenhuggarverktyg. Behövs ytterst sällan men har räddat mig i svåra lägen i arbetet några gånger.

Som du ser är det allra mesta sådant som behövs om man inte vill bli ett apatiskt fattighjon utan egendom.


Gällande kall kupe i bilen är största problemet att man är onödigt trafikfarlig de första 10-15 kilometrarna innan man har fått upp värmen så pass att isen smälter av insidan på rutorna. Ett alternativ till kupevärmare är ju att ha bilen att stå på tomgång 10-15 minuter innan man kör iväg men det är inte speciellt miljövänligt och inte ekonomiskt heller. Jag som har handchoke på bilen måste i så fall sitta i den och justera choken varefter motorn värms upp för att inte motorn skall stanna eller sota igen.

Jag tror att jag har besvarat din fråga nu.....
 
E
Vi som byggt i Stockholms trakten får ju lägga minst 2.000.000 på bara tomten medans många ute på landsbygden betalar 10% av det. I min gamla hemstad vet jag att kommunen ett tag nästan bjussade på mark o anslutningsavgifter.

Mao så blir inte mkt pengar över till garage efter det. Men jag klarar ändå av att skifta hjul och ibland byta bromsar el annat enklare jox även om svordomarna ligger nära till hands många ggr.
 
H heimlaga skrev:
Skall man få en mindre inkomst att räcka någon vart... fyndade möbler som står och väntar på att jag skall få råd
Du bekräftar egentligen det jag menar. Prylar som inte används som ändå bär en kostnad på ett sätt eller annat och där ägaren är av uppfattningen att det är en nödvändighet. En värmepump hade t.ex. eliminerat behovet av all vedutrustning och så ser det ut i de flesta moderna hus.

Det är dessutom är ganska troligt att det hade lönat sig med ett "vanligt icke fysiskt ansträngande" jobb mer än att lägga tid på gammal utrustning och skapande av förvaring för detta.
Visst finns det undantag om man bor i en region där det är svårt att hitta jobb och risken för långtids arbetslöshet är stor. Men majoriteten av Sveriges befolkning har inte en sådan situation.
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väldigt få som har ett faktiskt behov av garage idag. För att underhålla huset behövs typ en verktygslåda och en färgburk.
Jag har ett garage under huset, något jag är sanslöst nöjd över när jag renoverat. Virket kan matas in genom garageporten och all form av kapning har kunnat göras där. Spelar ingen roll om det varit snöstorm eller 35 grader varmt ute, garaget håller samma miljö året om. Allt spån och övrigt skräp stannar där och uppe på markplan så har man kunnat fokusera på renoveringen.
Kanske inte bästa exemplet på hur folk skulle behöva ett garage, men det underlättar enormt med ett rum som rymmer fulla längder virke och där man kan hålla till med grovgörat istället för att släpa sågen in och ut eller liknande.

Sen är jag som sagt bilbyggare, men det faller in på minoriteten.
 
Det är lite så jag tänker med Squall Leonhart. Förutom att hojarna vill ha varmt och jag vill ha ett utrymme att meka både hoj och lite bil, så vill jag ha någon stans att "hålla till" när jag renoverar möbler och "fixar saker". Har nu i princip tömt ett rum i lägenheten där jag håller till och slipar och målar två byråar. Men ändå är det slipdamm i hela j***a lägenheten! Ett garage är verkligen ett måste!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.