Vi har åtta stycken äppelträd som har blivit väldigt misskötta av den förra ägaren, de har mängder med vattuskott som i år är så fulla med frukt att de nu har börjat gå av. Vi kan inte så mycket om beskärning men har förstått att träden kan beskäras nu enligt en metod som kallas för JAS (har läst en del på www.juniper.se/tradvard).

De förra ägaren har på ett av träden med mycket ljus frukt (väldigt goda) kapat ned en gren men en ny har växt ut och på den nya grenen så är det helt andra äpplen än på resten av trädet! Hur kan detta komma sig och vad gör vi åt saken?

Vi har även förstått att man inte kan ta bort alla vattskott på en gång men hur mycket kan vi ta bort utan att trädet tar skada eller skuter ut en massa nya?

Många frågor om dessa träd :)
 
Följ råden på sidan du läst så går det bra. Viktigt är att ta bort max 30% av vattskotten och så bör ni låta alla grövre grenar vara kvar. Det kommer att ta några år att få dem bra men det kommer att löna sig att ni tar det lugnt med beskärningen.

Kan det inte vara så att det är ett ympat träd och ni därför fick en annan sort på den nya grenen?
 
Nätet är utmärkt när man söker information. Jag tycker ändå att du ska satsa på en bra handbok i fruktträdsbeskärning - helst inte bara med foton utan också med tydliga ritningar. Ha den som nattlektyr denna vinter ;).

Men ... med så många och dåligt skötta träd skulle jag nog ändå anlita ett proffs som gör en rejäl föryngringsbeskärning för att senare göra den årliga beskärningen själv. Det ser lättare ut än det faktiskt är ... jag vet, eftersom jag haft en jättefin fruktträdgård i många år. Jag anlitade årligen ett proffs för de riktigt stora träden (för höga för mig att klättra i) men fixade de mindre själv. Träden var mycket vackra. Korrekt beskärning förlänger livet för dem.
 
Fruktträd har relativt kort omloppstid.  Varför ödsla tid och kraft på skräp? Fundera på fördelen med att avlägsna de gamla trädresterna med rötter och allt!  Plantera istället nya, livsdugliga och fina träd.  Då får ni inom ett fåtal år en fruktträdgård värd namnet, som ni själva sätter er prägel på med rätt vård från första början.

MEN!  Jag är inte sämre romantiker än att jag ser skönheten i en knotig gammal trädstam.  En sådan kan man ibland använda som "spaljé" till kanske klängrosor eller vildvin.  Visserligen handlar det då inte längre om äppelproduktion, men vackert blir det så man får tårar i ögonen.

 
billy_baver skrev:
Fruktträd har relativt kort omloppstid.  
Högljudd protest härifrån ;D. Jag köpte fruktträdgårdstomt i slutet av 70-talet - förre ägaren hade föryngrat träden efter att dessa varit vanskötta i många år. Träden sattes 1925. Dessa fantastiska miljöskapare kan man inte få fram på en människolivstid. Jag hävdar fortfarande ;) att du nog ska ta in ett proffs och se till att träden föryngringsbeskärs - proffset kan bedöma vilka träd som är livsdugliga. Låt dessutom gärna något/några äppelträd ränna upp i höjden så att du kan gå under trädet/träden - framför allt för att få möjlighet till vackra skuggeffekter under sommaren. Det är inte självklart att man måste få ut maximal skörd varje säsong - med 8 träd får du säkerligen mer än du behöver.
 
Vill man ha höga, breda, små eller stora kronor väljer man sort därefter. Åtminstone proffsen vet att "äppelträd" bara är utanverk på de anlag man ympar. Slutsumman är produktivitet och skörd.
 
billy_baver skrev:
Fruktträd har relativt kort omloppstid.  Varför ödsla tid och kraft på skräp? Fundera på fördelen med att avlägsna de gamla trädresterna med rötter och allt!  Plantera istället nya, livsdugliga och fina träd.  Då får ni inom ett fåtal år en fruktträdgård värd namnet, som ni själva sätter er prägel på med rätt vård från första början.
Menar du allvar :-? Vad menar du med kort omloppstid? Jämför du med amerikanska redwoodträd eller men vad? Att plantera nytt innebär i vissa fall att man måste vänta 10 år innan träden bär frukt. Ditt sätt att resonera låter mer som om det kan vara ett råd till kommersiella fruktodlare och inte villaägare. Att avlägsna fruktträd är knappast aktuellt annat än om det är skadeangripna av svamp. Jag vet i o f inte hur dessa träd ser ut men jag är mer mer på Yonnas linje. Dvs kan man inte själv fixa träden bör man ta ett proffs till hjälp, och då menar jag inte dem som dyker upp i februari och åker runt bland villaägarna och kapar grenar helt utan eftertanke.
 
siamthai skrev:
och då menar jag inte dem som dyker upp i februari och åker runt bland villaägarna och kapar grenar helt utan eftertanke.
Det är väl det som är problemet med att ta in "proffs" - hur vet man att de är bra? Visst finns det duktiga men att döma av vad jag har sett hända hos grannar finns det också gott om såna som bara sågar rejält, så att det ska synas att de har gjort något och så att de får komma tillbaka och gallra vattenskott efter ett par år...

Jag är skeptisk till rådet "rejäl föryngringsbeskärning". Det kan ju vara rätt men - finns det tillräckligt med information om dessa träd för att ordinera det så tvärsäkert? Det enda riktiga problemet som nämns är vattenskott och det kan tyda på vad som helst från en enda måttlig föryngringsbeskärning med dålig eftervård till något i stil med två träd som jag har, som har blivit fullständigt massakrerade två gånger utan någon eftervård alls.

Jag skulle förorda något av dessa alternativ:
Antingen försök gallra i vattenskotten själva. Börja så som Siamthai skrev i sitt första svar. Vänta och se hur träden reagerar innan ni bestämmer hur ni ska gå vidare (det är först mot slutet av första växtsäsongen efter beskärningen som ni kan se något av resultatet). Den här approachen förutsätter att ni har tillräckligt intresse och tålamod för att under en följd av år pröva er fram, beskära försiktigt och noga följa trädens utveckling.
Eller också kontaktar ni några olika proffs. Be dem komma och titta på era träd förutsättningslöst, utan något på förhand formulerat uppdrag som "rejäl föryngring" el likn, och föreslå en strategi. Ge jobbet till den som bäst kan beskriva och motivera sitt förslag.
 
Det tar tid innan ett träd blir så vanvårdat, som de enligt beskrivningen hos FamiljenB. Dock: Äppelträd (och apel) har betydligt kortare livslopp än exempelvis björk, al och rönn. Ask, alm, lönn och lind, för att inte tala om ek kan bli ännu äldre. Sådana träd är karaktärer, som man efter kanske flera hundra år, inte hugger ned utan vidare. DÄR har man nytta av en riktig arborist!

Tio år är ingen tid i sammanhanget. De flesta kommersiellt tillhandahållna fruktplantor ger skörd efter betydligt kortare tid än så. Kanske jag skulle resonera annorlunda om vi talat om två äppelträd flankerande en veranda som "vårdträd". Säkert skulle jag låta trädet stå om det var mormors enda, och jag själv klättrat i det som barn.

Men i stora drag vidhåller jag att det bästa är att låta yxan gå, i synnerhet om man har lite fler äppelträd samlade i någon sorts nyttoträdgård. Vill man slippa känslan av kalhygge måste man ju inte föryngra hela fruktträdgården samtidigt. Man kan gallra och ersättningsplantera vart annat träd eller vart tredje över ett antal år. Sedan gäller det att sköta det nya med klok och mild årlig beskärning.
 
Är inte på något sett utbildad på detta. Men de träden i min trädgård som va konstigt beskurna enlig mig och mer kunniga har jag på kul börjat snygga till med hjälp av tips från böcker och mer kunniga inom området. Att bara hugga ner dessa 50 åriga träd skulle inte falla mig in då de inte står ivägen på något vis. Anledningen till att man köper gamalt hus är ju både en upvuxen tomt och hus med "själ" i många fall. Har man inte träden för att spara in frukt inköps kostnaden tycker jag man ska försöka själv och ha tålamod då frukten kan vara av sorter som inte är allt för vanliga idag. Det är kul att se efter några år att träden börjar se ut som träd igen. :)
Och det går bra mycke fortare än 10 år att göra detta.
 
Besikta träden med en trädgårdsmästare som kan beskära dem.

Kolla så de inte har sjukdomar, ex.vis kräfta, den sprids mellan träden om man
använder samma verktyg utan att sterilisera dem när man byter träd.
Och vad jag läst finns det inget botemedel mot kräfta.
Träden ger frukt i alla fall men det ser inte vackert ut, på sikt tror jag träden
kroknar om de är angripna av kräfta.

http://www.karnhuset.com/sjukdomar.htm
Sök på kräfta i första svaret
 
Snuttejulle har en viktig poäng där: Frukten kan vara av en riktigt rar och halvt utrotad art. Om så är fallet ska man - givetvis - försöka bevara den. Det sker bäst genom överföring av anlagen till yngre värdträd. Bara att ympa!
 
Ja, kräfta, ja...lite OT eftersom FamiljenB inte sagt något om det men för att kommentera litet...

Jag är "stolt" ägare till tre gamla kräftsjuka äppelträd. Det stämmer att man knappast kan bota dem. Smittan - svampen - lever inuti trädet och är oftast mer spridd än de synliga symptomen. Förutom de cancerliknande knutor som nämns i Jockes länk blir det i barken på yngre grenar torra gnagliknande sår, som så småningom omringar hela grenen så att allt utanför såret dör.

Men äppelträd kan leva länge med kräfta. Om trädet mår bra i övrigt kan det se vackert ut och bära mycket frukt i decennier. Om motståndskraften sätts ned av andra faktorer kan symptomen och skadorna skena fort.
Och hårda beskärningar är just en sån sak som stressar träden så att sjukdomen kan förvärras. Av mina tre träd, t ex, har två beskurits mycket hårt i ett par omgångar under de senaste 25 åren och de är illa åtgångna av kräftan. Det tredje har hanterats försiktigare och där är symptomen små och spridda, trädet ser vitalt ut och ger mycket frukt.
Alltså ännu ett skäl att låta en sakkunnig titta på träden innan man bestämmer sig för en beskärningsstrategi. Särskilt då det gäller äldre träd eftersom många av de sorter som var populära förr har hög mottaglighet för kräfta.
 
Hej! Jag har nu börjat beskära två träd väldigt sparsamt och ett annat som jag har "dublett" av gick jag rätt hårt på vattskotten. Det ska bli spännande att se hur de ter sig nästa år och jämföra dem med varandra.
Jag har även pratat lite med våran granne och fått fram att för några år sedan (rätt många?) gick man rätt hårt åt på träden och beskar dem kraftigt. Vidare uttryckte han sig mest att "usch vad misskötta äppelträden har blivit" Jag har utifrån det jag har läst kunnat konstatera att man måste ha beskurit dem utan att ha haft så mycket tanke bakom det hela då man skurit långt från stammen och lämnat tappar, detta har jag även korrigerat.

Tack för alla era svar, mycket interessant att läsa era tankar, funderingar och kunnighet som ni vill dela med er av :)

Jag kommer dock inte gräva upp dem som billy_beaver hade på förslag där ett tag men skulle de dö ifrån oss ja då får vi väl göra ved av dem men just nu är de vackra där de står däremot vet jag inte vad jag ska ta mig till med alla dessa äpplen de ger :D.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.