Håller på att bygga ett garage och har bestämt mig för att isolera med cellulosaisolering.
Forman som ska göra det som jag för övrigt har bra förtroende för säger att jag ska bygga utan takfotsventilation. Jag ska helt enkelt sätta en sarg mot taket. Se bild.

Behövs det takfotsventilation med luftspalt eller fungerar cellulosa utan?
 
  • Konstruktion av tak utan takfotsventilation med träbjälkar och vindskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett garage under konstruktion med synlig träkonstruktion och en rulle isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha haft takfotsventilation om det var mitt garage bara för att vara säker. Men i äldre hus hade man ju inte takfotsventilation och det funkade ju bra. Dock så var ju isolervärderna betydligt sämre då än nu. Kostar ju inget extra att lämna en glipa på ungefär 4 cm och sätta insektsnät när man ändå håller på. :)
 
J Johnsvi skrev:
Jag skulle ha haft takfotsventilation om det var mitt garage bara för att vara säker. Men i äldre hus hade man ju inte takfotsventilation och det funkade ju bra. Dock så var ju isolervärderna betydligt sämre då än nu. Kostar ju inget extra att lämna en glipa på ungefär 4 cm och sätta insektsnät när man ändå håller på. :)
Nu säger du precis tvärtom mot vad som är rätt.

I gamla hus kunde man ventilera kallvinden TACK VARE dålig isolering, det var helt enkelt varmare på vinden än utomhus normalt.

I nya hus är det lika kallt eller kallare på vinden än utomhus, och därför är det osmart att släppa in utomhusluft med hög RF.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Vill man vara säker så går det alltid att ha en fuktmätare och en avfuktare ifall att
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Nu säger du precis tvärtom mot vad som är rätt.

I gamla hus kunde man ventilera kallvinden TACK VARE dålig isolering, det var helt enkelt varmare på vinden än utomhus normalt.


I nya hus är det lika kallt eller kallare på vinden än utomhus, och därför är det osmart att släppa in utomhusluft med hög RF.
Ok att bygga in med andra ord.
Isoleringskillen säger samma sak. Nya hus är så pass bra isolerade att vinden ofta är kallare än ute. Att man ska hålla den kalla/blöta luften ute
 
Redigerat:
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Nu säger du precis tvärtom mot vad som är rätt.

I gamla hus kunde man ventilera kallvinden TACK VARE dålig isolering, det var helt enkelt varmare på vinden än utomhus normalt.

I nya hus är det lika kallt eller kallare på vinden än utomhus, och därför är det osmart att släppa in utomhusluft med hög RF.
Nu missförstod ni nog mig. Jag sa bara hur det brukar vara. Hur många hus med spån som isolering brukar ha ventilerad takfot? Inte speciellt många och det verkar ju funka ändå. Dock så är dom kanske så otäta så att det blir tillräckligt med ventilation ändå. :) Förr i tiden la man ju till och med spån direkt emot råsponten i snedtak och även det funkade ju bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.