Hej!
behöver åter råd, gärna från någon som är konstruktör, om det jag önskar är möjligt. Oerhört tacksam för råd.

a) Behöver jag förstärka mitt bjälklag för att kunna uppnå mitt syfte eller kan jag fortsätta utan förstärkning?
b) Om jag måste förstärka: Går det att förstärka ett siporexbjälklag (lättbetong) med tex en armerad slipsats (flytspackel) eller måste jag armera bjälklaget nerifrån?

Förutsättningar:
Enl teknisk ritning står angivet att bjälklaget där inte annat är angivet är konstruerat av 200mm lättbetongelement BE230. Detta i tillägg med annan notering på en av ritningarna, där det står att bjälklaget klarar 2,3 kN där inte annat är angivet, tolkar jag som att ett BE230 element klarar 230kg/m2. Spännvidd är ca 3,9 meter och bjälklaget vilar på en grundmur (källarväggar) av siporex 250mm ovan sula av betong, kantförstyvad centrumarmerad platta.

Syfte:
Lägga klinkergolv i kök. Flytspackel ca 15mm (25kg/m2), fix/fog mm samt sten ger ca 53 kg/m2. Därtill kommer sedan kök.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Problemet är att Siporexfabriken inte finns längre och att det är svårt att få tag på relevant teknisk dokumentation. Min egen erfarenhet av lättbetong är begränsad och ligger dessutom rätt långt tillbaka i tiden så jag har glömt av mycket. Med utgångspunkt från dina uppgifter kan man ändå föra ett principiellt resonemang. Om vi utgår från att bjälklagselementen klarar en utbredd last om 230 kg/m2 (vilket jag inte är hundra på), så kan vi räkna bort 200 kg/m2 i form av s.k.nyttig last, dvs all inredning och alla människor, vilket är normen för en normal bostad. Då återstår 30 kg/m2 i disponibel belastning samtidigt som du vill öka på egenvikten med 53 kg/m2. Resultatet blir ett minus på 23 kg/m2. Behöver du förstärka bjälklaget av denna anledning? Nej, en tioprocentig avvikelse skall inte betyda något. Men du kan ändå se till att köksinredningen blir lite lättare. Undvik spånskivor i stommarna och granithällar till exemel.

Du kan inte förstärka ett bjälklag ovanifrån, det måste i så fall ske med t.ex. en balk på undersidan.
 
  • Gilla
magnuss
  • Laddar…
Hej!
Tack för svar! Jag har studerat frågan och förstått hur det hänger ihop så jag tänkte försöka dela med mig om andra stöter på patrull.

På 1970-80 talet så beräknades ett bjälklag i en villa för att ha en verksamhetslast (dvs det du gör i lokalen) om 150kg/m2. Därtill adderades 50kg/m2 för mellanväggar (monterade ovan bjälklaget) samt 30kg/m2 för golvmaterial. Detta ger en total märklast om 230kg/m2 vilket ungefär motsvarar 2,3kN/m2 (således märkningen BE230). BE400 som var nästa nivå av element (klarar en märklast om 400kg/m2) användes till exempel i badrum samt vid punkter där stora punktlaster kunde bli aktuella.

2017 gäller idag istället att verksamhetslasten är satt till 200kg/m2 samt vägg till 50kg/m2 samt golv till 30kg/m2 vilket ger totalt 280 kg alt ca 2,8 kN/m2 varför normalbjäklag i lättbetong idag märks som 2,8.

Så i mitt fall där jag inte har några mellanväggar blir resultatet istället 230kg/m2 minus ca 55kg/m2 >> ca 175 kg/m2 kvar till verksamhetslast (nyttolast). Jag har konkluderat precis som du att jag inte behöver förstärka bjälklaget men kommer undvika att flytspackla just under köksön (då med just spånstomme och stenskiva (om än lätt)).

Rekommendabelt för den som önskar är att leta reda på lättbetonghandboken från 1993. Finns en PDF på nätet gällande just bjälklag. Just gränsen för bjälklaget förstår jag ligger på 1,3 gånger bärigheten dvs 300kg/m2.

Hoppas någon annan har nytta av informationen och tack justusandersson för att du validerar det jag förstått.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.