Behöver byta ut några radiatorventiler och termostater. Detta har jag nog ganska bra koll på. Jag har dock inte förstått hur man tömmer systemet. Bifogar några bilder så kanske ni kan hjälpa mig.
 
  • Radiatorsystemets anslutning med avstängningsventil och rör på en smutsig källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, panna och cirkulationspump, fråga om tömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, ventil och termostat i en källare, användaren önskar hjälp med tömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är det på övervåningen som du ska byta , så behöver du inte tömma allt ner till källaren ,
Om det är på övervåningen och du har ett element i bad/Dusch med golvbrunn kan du öppna lite där . då blir det bara övervåningen som töms , onödigt att tömma allt
 
L Liteavvarje skrev:
Är det på övervåningen som du ska byta , så behöver du inte tömma allt ner till källaren ,
Om det är på övervåningen och du har ett element i bad/Dusch med golvbrunn kan du öppna lite där . då blir det bara övervåningen som töms , onödigt att tömma allt
Det är både på övervåningen och i källaren.
 
L
Då finns nog inget att än att förbereda alltför byte av radiatorerna , så allt finns på plats innan du måste tömma allt , fattas det en del , blir du utan värme någon dag .
Den ventil vid golvet på foto ett som sitter i botten på pannan , tömmer hela systemet till noll ,
det är lägsta punkten
 
Krilleman
Precis som liteavvarje skriver.

Tappa hur här, du behöver inte tappa hur hela pannan dock. Bara övertrycket och lite till,

Vattenpåfyllningskran och övertrycksventil på en värmepanna i ett pannrum.

Fyll på vatten här:

En bild av en vridbar ventil på ett rör, vilket tyder på att det är en instruktion för att tappa tryck eller fylla på vatten i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.