Jag har nyligen flyttat in ett hus och upptäckte att innerväggarna endast består av spånskivor spikade på reglar. Dvs. ingen gips-skiva eller annat.
Kan detta betraktas som ett dolt fel på ett hus från slutet av 90-talet?
Utöver att väggarna är helt oisolerade så bör det ju även påverka brandsäkerheten..?
 
Det är knappast ett dolt fel. Framförallt på 70- och 80-talet var det poppis med sådana lösningar och uppenbarligen så höll en del på med det längre än så. Brandsäkerheten behöver du inte vara bekymrad över då spån är trögt att elda så det gör ingen större skillnad för hur en brand skulle sprida sig.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
I bland si eller så , fanns olika sätt att göra väggarna , har föregående ägare byggt själv eller så det vara snålhet från någon annan , men det som är bra , det går att hänga saker på väggarna .
Det som var problem med spånet , var tapetseringen , mycket lim på väggen först annars torkade limmet blixtsnabbt och tapeten ramlade ner
 
OK.. Tack för svaren. Jag ska lägga ordentliga papp-/glasfiber remsor över spånskive-skarvarna iallafall har jag förstått :)
 
Nja, det är inte nån garanti att det inte spricker. Gipsa på istället.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Måste vara ett bra underlag att köra gips på :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Rasmus_ skrev:
Jag har nyligen flyttat in ett hus och upptäckte att innerväggarna endast består av spånskivor spikade på reglar. Dvs. ingen gips-skiva eller annat.
Kan detta betraktas som ett dolt fel på ett hus från slutet av 90-talet?
Utöver att väggarna är helt oisolerade så bör det ju även påverka brandsäkerheten..?
Har säljaren någonstans hävdat att innerväggarna skall bestå av något annat?

Smäll upp gips på så får du bra underlag för tapetsering / målning.
 
Blir full i skratt över vad folk vill kalla dolda fel, man kan nog inte räkna med att ett hus byggt på 90-talet har samma byggstandard som dagens hus... känns ju helt livsfarligt att sälja ett hus till "fel" person idag
 
  • Gilla
RenoveraNu och 6 till
  • Laddar…
Grattis!

Mina favoritväggar i vårt hus är de gamla väggarna med spånskivor. Så skönt bara kunna skruva upp hylla/högtalare/tavlor/etc utan att fundera på det ska hålla eller inte.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.