Jag letar efter en kassett som passar till min rörspis. Problemet med den är att det ryker in en ordentlig rökpuff varje gång man öppnar luckorna, förmodligen på grund av en väldigt generöst tilltagen eldstad som är 33 bred, 51 hög och ca. 50 djup. Det enda alternativet jag har hittat är Energikassetten, men den verkar har precis samma problem när man öppnar luckan enligt användare här på forumet.
Känner någon till någon annan liten kassett som passar?
 
Draget krävs även med en braskassett. En kassett är dessutom gjord för att brännas lungt och med rökgastemperaturer på 200-300 grader och en vanligtvis avgivande effekt på 2-7 kw.Tvärtemot hur en kakelugn, som skall braseldas ordentlig till den blivit varm och sedan slockna, skall eldas. Med en energikassett som släpper ut varmluften ovanför luckan, kommer rörspisen aldrig bli såpass varm att skorstenen kommer att må bra. Har du provat med att lägga in ny ved först när det bara är glöd kvar av den tidigare brasan?
 
Om man öppnar luckorna sakta kan man minimera rökpuffen. I övrigt håller jag med exerg. Det finns ingen orsak att öppna innan det brunnit ut till glöd. Och en rörspis skall inte ha en kassett.

Erik
 
Om det röker in när du öppnar luckorna bör du kontrollera draget. Är det för dåligt drag och du öppnar luckorna och släpper in mycket luft kan det puffa tillbaks. Öppna alla sotluckor, en i taget och kontrollera draget med ett ljus. Då ser du hur mycket lågan viker av in i spisen. Passa även på att sota spisen.
 
Draget tror jag inte det är något fel på, för när luckorna är stängda brinner det mycket bra och om man öppnar draghålen i luckorna blir det rena masugnen. Tittar man in genom draghålen så ligger det som en boll av rök och rullar runt i taket på eldstaden, och det är alltså den som kommer ut hur försiktigt jag än öppnar. Jag funderar dock på om jag kanske är lite feg med storleken på vedinläggen. Det är en stor spis, runt ett ton skulle jag gissa och jag lägger in ca. 1,5 kg år gången, det krävs alltså många inlägg innan den är varm. Skulle jag kunna lägga in mer åt gången utan att riskera att skada spisen?
 
A Avemo skrev:
Om man öppnar luckorna sakta kan man minimera rökpuffen. I övrigt håller jag med exerg. Det finns ingen orsak att öppna innan det brunnit ut till glöd. Och en rörspis skall inte ha en kassett.

Erik
Förlåt om jag upplivar en gammal tråd nu men varför inte kassett i rörspis. Förvisso har rörspis en funktion olik spiskassetten men kan det uppstå problem på något vis?

Planerar själv samma lösning som TS. Bör jag tänka om?

Mvh
 
V vold skrev:
Förlåt om jag upplivar en gammal tråd nu men varför inte kassett i rörspis. Förvisso har rörspis en funktion olik spiskassetten men kan det uppstå problem på något vis?

Planerar själv samma lösning som TS. Bör jag tänka om?

Mvh
Vad vill du åstadkomma med att ha en kassett i rörspisen? Har den inga luckor idag? Under förutsättning att rörspisen har luckor så kommer kassetten inte att öka effektiviteten. Däremot kommer en större del av värmen att direkt gå ut i rummet i stället för att lagras i teglet för att avges långsamt. Är det vad du vill så är det inga problem.
 
A Avemo skrev:
Vad vill du åstadkomma med att ha en kassett i rörspisen? Har den inga luckor idag? Under förutsättning att rörspisen har luckor så kommer kassetten inte att öka effektiviteten. Däremot kommer en större del av värmen att direkt gå ut i rummet i stället för att lagras i teglet för att avges långsamt. Är det vad du vill så är det inga problem.
Spisen saknar luckor och problemet är att den inte ger någon riktig värme. Känns som då man eldar i en vanlig öppen spis. Är huset dessutom kallt och fuktigt går det ju rätt fort att få upp värmen med en insatsspis som jag förstått det.

Gör verkligen luckor så stor skillnad att en kassett blir överflödig så kanske jag får tänka om. Om det nu inte tar lång tid att värma upp stugan dvs. Hur länge brukar man få elda i en rörspis?

Edit: Stugan med vindsvåning är dryga 75m2
 
Redigerat:
Luckor gör en stor skillnad. En stor del av skillnaden mellan en öppen spis och en kakelugn eller rörspis. Luckor kommer dock att göra teglet mycket varmare. Jag har hört varningar för att sätta in luckor i en rörspis som är byggd utan eftersom det möjligen skulle vara risk att den blir för varm. Men det borde en kakelugnsmakare kunna svara på. Sätter du in en insats får du som sagt troligen snabbare värme. Eftersom du saknar luckor idag blir troligen den värmelagrande förmågan också mycket bättre. Är öppningen stor nog att rymma en insats?
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Luckor gör en stor skillnad. En stor del av skillnaden mellan en öppen spis och en kakelugn eller rörspis. Luckor kommer dock att göra teglet mycket varmare. Jag har hört varningar för att sätta in luckor i en rörspis som är byggd utan eftersom det möjligen skulle vara risk att den blir för varm. Men det borde en kakelugnsmakare kunna svara på. Sätter du in en insats får du som sagt troligen snabbare värme. Eftersom du saknar luckor idag blir troligen den värmelagrande förmågan också mycket bättre. Är öppningen stor nog att rymma en insats?
Ok. Tack för bra svar.

Jo, det är faktiskt lite på gränsen att det får plats en mindre kassett. Gott om utrymme upptill men 1cm tillgodo på varje sida. Med en Keddy 100SK modell som mått. Järn expanderar väl också en del när den blir uppvärmd så det kanske blir lite för tight?

Kan man kanske stärka insidan av spisen med något material som skydd för högre temperatur? Har ändå tänkt renovera den lite.
 
V vold skrev:
Jo, det är faktiskt lite på gränsen att det får plats en mindre kassett. Gott om utrymme upptill men 1cm tillgodo på varje sida. Med en Keddy 100SK modell som mått. Järn expanderar väl också en del när den blir uppvärmd så det kanske blir lite för tight?
Så mycket lär den inte expandera. Men kolla upp om Keddy föreskriver en minsta luftspalt på sidorna. Och mät noga så att inte eldstaden är avsmalnande bakåt.

V vold skrev:
Kan man kanske stärka insidan av spisen med något material som skydd för högre temperatur? Har ändå tänkt renovera den lite.
Om du pratar med en kakelugnsmakare så kan du förmodligen få ett bra svar på den frågan. Jag är inte säker på att det alltid måste vara problem. Därav formuleringen "Jag har hört varningar".
 
A Avemo skrev:
Så mycket lär den inte expandera. Men kolla upp om Keddy föreskriver en minsta luftspalt på sidorna. Och mät noga så att inte eldstaden är avsmalnande bakåt.


Om du pratar med en kakelugnsmakare så kan du förmodligen få ett bra svar på den frågan. Jag är inte säker på att det alltid måste vara problem. Därav formuleringen "Jag har hört varningar".
Ok. Kan helt klart vara bra att känna till vilken säkerhet som krävs i dessa fall. Återkommer med svar när jag vet mer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.