Hej! Alla experter.

Jag ska bila söder neråt i Europa under jul och nyår. Behöver hjälp med Navigation app till mobilen (är snål för att betala för en app ). Skulle vilja höra era åsikter och råd angående om en bra app. Jag använder Waze i dagsläget i Sverige och är nöjd med den, men vet inte hur den reagerar utomlands.
 
Microkatten
Jag har använt Here WeGo (utvecklad av Nokia, numera ägd av Audi mfl) i bl.a. UK, Tyskland, Danmark med gott resultat. Gratis, med offline kartor, för iOS och Android. Stödet för Windows Phone har upphört, även om den fortfarande fungerar där också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
waze funkar bra.
 
Uppdaterar waze kartan automatiskt så fort man åker utanför svenska gränsen eller hur funkar det?
 
Har använt den på kanarieöarna, Thailand,Tjeckien, Polen, Och Nya Zeeland utan problem.
Danmark också.
 
Jag har kört med Google maps i Grekland bl a. Man kan ladda ner kartor offline om man vill det. Den är ju dock enkel utan hastighetsvarningar och annat som finns i mer dedikerade appar. Men, den visar vägen!
 
den bästa är nog Here då laddar du hem kartorna när du har wifi och kan vara helt offline utan problem, använt google maps men aldrig fått den att funka bra offline samma med Waze. Plus med Here är ju att den funkar mer som en riktig bil gps
 
Jag kör Google maps. Funkar ju som i Sverige utomlands nu när roaming är som hemma.
Är man i områden med med dålig mottagning (berg och dalar) fungerar offlinekartan bra
 
Nu har jag inte direkt farit runt utomlands med den, annat än Danmark, men jag använder inte nån annan navigeringsapp än Waze.
Allt annat jag provat av gratis/billighetsvarianterna är skräp i jämförelse.
 
Jag har haft olika appar men numera har jag Google Maps. Funkade kanon i Polen förra sommaren och i Tyskland i somras. Varnade för köer på Autoban och ledde oss förbi dem. Nu när roamingen är borta så är det bara att ha den online hela tiden
 
Sprang på denna tråden och tänkte tipsa om att det går att ladda ner kartområden i Google Maps offline.
För mig lösningen när vi bilade i USA. Sedan hade jag roaming avstängd för att spara data, slog bara på kort när jag startade navigeringen i storstäder för att få trafikläget (köer) och sedan slog jag av igen.
Enda roamingen ni får då ör trafikinfo. All karterats finns redan offline.
 
Av ren nyfikenhet, vilken app använde du? Om det blev Waze, märkte du stora skillnader mellan länderna? Tanken är att det ska vara ungefär samma upplevelse oavsett vilket land du är i men det finns en del skillnader både i funktioner du får tillgång till samt hur man väljer att rita allt på kartan. (Grunderna i kartorna är detsamma men med nationella tolkningar)
Funkade allt som det skulle nu med roamingen inom EU eller var det något problem med den biten i appen?
/Både kartredigerare och betatestare för android
 
Jag har testat enkel resa 150 mil både med waze och navigon (köpte 50 kr/mån. navigon). Båda funkar bra det enda jag har märkt som skiljer dem är att Navigon är mer detalj speciellt vid avfarter och att man har mer inställningar så som POI. Ska testa på fredag igen 150 mil hemmåt från Tyskland till Sverige.
 
Waze har funkat kanon för mig här, i Danmark och Tyskland.
 
Har kört mycket google maps framförallt i Rumänien, Norge och Sverige. Fungerar utmärkt enligt mig. Ibland står det att vägar är avstängda helt fast det bara är en liten sträcka som är stängd. Senast transalpina i Rumänien där bara bergspasset var stängt medans övrig sträcka är öppet som vanligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.