Håller på och bygger nytt avlopp, ett slutet till toaletten och en med brunn och infiltration till BDT-vattnet.
Min fråga är, behövs luftning i båda systemen eller räcker det med att bara toasystemet luftas?

 
Hej!

Det räcker med toan, tycker jag.
Du har förmodligen tvättställ, och om du skulle få problem kan du sätta en vaccumventil på vattenlåset under TS. Tror inte att det blir något problem.
kör hårt.
 
Tack för info:n, men vad har ni dimension på luftningsröret? Behövs det verkligen 110 rör för luftning? Det låter väldigt grovt imho.
 
Enligt anvisningar så skall det vara 110. Men när jag bytte avlopp hemma så satt det gjutjärn på knappa 3tum. Då det hade krävt en hel del ombyggnation för att få dit ett 110 och det i ca 50 år funkat bra med det gamla så nöjde jag mig med 75 rör. Kan tillägga att jag har en förgrening på huvudstammen vilket gör att det sitter två 75 avluftingar, en per WC, dessa går sedan ihop på vinden till ett gemensamt 75rör genom taket. Funkar i min installation, kanske beror på hur avloppet är draget och andra förutsättningar. Kan bara säga att 75 funkar i mitt hus.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.