R
Garage är ett krav för mig, skulle aldrig köpa ett hus utan och om jag bygger nytt i framtiden så kommer jag absolut bygga dubbelgarage på runt 80kvm.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Litet tankar kring garage:

Skall man ha bil utan att bränna en alldeles oproportionerligt stor del av sina inkomster på den då behöver den stå under tak. Väggar och värme behöver den inte ha men tak och en enkel brädvägg på i alla fall någon sida är ett minimum och så motorvärmare förståss. Allt annat är ren är kapitalförstörelse tycker jag.
Det är också betydligt behagligare att skruva under tak. Bara en så enkel sak som däckbyte är betydligt behagligare att göra under tak när det snöslaskar.

Ett varmgarage behöver man ha endå nämligen för vanliga husbehovsreparationer och vanligt husbehovshantverk av olika slag. Man måste också ha ett varmt grovutrymme där man kan förvara och torka verktyg och skitiga arbetskläder. Det är vansinnigt dyrt att leva lägenhetsliv i eget hus med inlejda proffs för minsta småsak. Ytterst få har råd att leva så egentligen.

Det är också viktigt att ha ett grovutrymme för hobbyer. Den klassiska österbottniska och norrländska förebyggande medicinen mot äktenskapsproblem är som vi vet vedhuggning. Även om man inte eldar med ved tror jag att sämjan blir bättre om man kan gå ut och göra nytta på lediga stunder...... och ibland göra någonting som man tycker är roligt.

Det är lätt att säga att man aldrig tänker göra skitarbete när man har en fin karriär och står mitt i penningsrännan men sällan är ett människoliv utan vågdalar. I något skede brukar förhållandena ändras.
Hur många kan förresten själva med gott samvete tacka nej till arbete när ni är arbetslösa och därför tvingas sälja huset eller se era barn bli utslagna egendomslösa socialbidragstagare för att ni inte har tillgång till de utrymmen som krävs hemma för att kunna ta emot de arbeten som erbjuds. Vissa arbeten kräver att man har utrymmen för verktyg och skitiga arbetskläder hemma. Har man inte lämpliga utrymmen att torka arbetskläderna så är de genomvåta hela veckan och då håller inte kroppen i längden.
Jag har själv stått inför det valet några gånger i mitt liv men tack vara föräldrarnas varmgarage och uthus kunde jag välja att ta mig in på arbetsmarknaden igen och försörja mig själv. Det är betydligt bättre levnadsstandard att stå ute och spika i -25 grader och snålblåst eller skyffla lera i ett kabeldike i snöslask än att vara egendomslös och sitta och vänta på socialbidrag.
Lyckan kommer och lyckan går. Ingen kan veta hurudant arbete och hurudan inkomst man har om 5 år men om man har litet omställbarhet brukar man klara vågdalarna utan att gå omkull.

Jag tror också att det är vettigt att bygga så lågförädlade och praktiskt användbara utrymmen som möjligt. Jag tycker inte att man skall ha onödig förvaring i dyra helvarma inredda bostadsutrymmen. Ett halvvarmt förråd eller rentav ett enkelt lider med enkla brädväggar kan fylla samma funktion till en lägre kostnad och då kan man klara sig med mindre av den dyra bostadsytan och den dyra värmen.

Med andra ord tycker jag att det är totalt fullkomligt vansinne att bygga lyxiga hus utan uthus och garage.
 
  • Gilla
duell och 9 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hela tråden är felvinklad från första början! Man köper väl ändå garage med hus :D
 
  • Gilla
Gnor och 20 till
  • Laddar…
I vårt fall bygger vi inte en carport/garage i första steget för att byggrätten är liten, en vill använda det till huset... Kraven för att bygga en komplementsbyggnad (35m2) är att huset redan är klart. Annars är carport något som påverkar värderingen av bostaden positivt och därmed belåningsgraden.
 
Jag förstår inte heller bortvalet av garage. Skulle jag bygga nytt så skulle jag troligtvis börja med garaget. Ett smart inrett garage är så mycket mer än ett garage. Skulle man kunna kalla det multiyta?

På samma sätt förstår jag heller inte de som faktiskt har garage, men istället valt att ha en egen hemma-soptipp därinne. Nej med en stor frilagd golvyta och någon/några vettiga arbetsbänkar så löser man det mesta, och detta helt väderskyddat.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
S
Jag går rakt på sak istället och ska bygga en verkstad för snickeri på 100kvm. Det kommer finnas en garageport för att kunna ta in stora grejer.
 
Att man inte bygger garage inne i städerna är nog förståeligt när byggytan på tomterna är begränsade. Sen ska det ju finnas ett intresse hos fastighetsägaren. Jag som bilbyggare skulle inte tveka till en maskinhall men min bror som tycker att allt med motorer är skittrist skulle nöja sig med en carport.
Ett hus vill dock alla ha. :)

Sen blir man mindre och mindre välkommen med bilen ju mer man försöker fixa miljön. T.ex var det på tal i en kommun att försöka begränsa ägandet till ett fordon per person. Ett annat exempel är här i Umeå så tar man bort parkeringsplatser och försvårar användandet av bilen.
Sådana saker gör ju att ett traditionellt garage blir mindre efterfrågat med tiden. Kommer garage vara något på dagordningen om 100 år eller kommer det bara vara lokaler för verksamhet då?
 
Att det idag finns tillsatsvärmare på många bilar tror jag också är en anledning att många inte väljer garage. Eftersom man med det inte kan ha bilen inne i ett garage. Men största anledningen tror jag är att många prioriterar större hus först. Garage kanske blir påtänkt om några år om de tycks finnas behov.
 
Nån stans måste det ju finnas en "man's cave" annars är det inget riktigt hus.
 
  • Gilla
Erik RH och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
...Bara en så enkel sak som däckbyte är betydligt behagligare att göra under tak när det snöslaskar...
Byta däck?

Visst ja, du bor ju där uppe någonstans vid polcirkeln :p
 
Har bott i lägenhet och haft bil både i garagelänga, underjordiskt större bra garage, samt vid en lägenhet under tak med motorvärmare.

Nu har jag betonggarage utan värme, gammalt och slitet, men föredrar verkligen att ha bilen där framför en carport och köra motor/kupevärmare. Kan inte sätta fingret på exakt varför, men känner att man får en bil som är nog varm ändå, har bredsida mot söderläge, samt att bilen alltid hunnit torka ut även på yttre delen, även när det är kallt ute.

Kör aldrig kupevärmaren när bilen står hemma i garaget, känns inte att det behövs.
(Motorvärmare är en annan femmma, kör biogasbil)

Vill dock bygga ut garaget så två bilar får plats, åtminstone teoretiskt, samt förlänga det i djupled så både trädsgårdsredskap o lite arbetsyta får plats samt ett stort lutande tak mot söder att ha solceller på.

Märker också folk skaffar carport och satsar pengarna på annat, men jag skulle hellre välja ett enklare garage.
 
M MagHam skrev:
Nån stans måste det ju finnas en "man's cave" annars är det inget riktigt hus.
Meh! MANcave? Really? *kränkt hojbrud* ;)

Nä men allvarligt. Vi får ju helt enkelt köpa garage med hus. Alternativt hitta hus på tomt man kan bygga ett garage. Och då blir det ju inte billigt för då ska det bli perfekt :cool::cool:
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi får bygga max 150kvm bruttoarea, varav ca 50kvm blir garage. Dessutom byggs garaget först så vi kan förvara material och annat under byggtiden då huset blir färdigställt. Men det är hur vi vill ha det och det är ju olika hur man ser på prioriteringar.och garaget slukar absolut en stor del av budgeten men det har aldrig funnits i diskussionen att utesluta den för annat:)
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Inte ens garagelängor byggs.
Det beror på att kommunerna och andra inte tycker folk ska ha bil. Bil är fult och smutsigt.
 
När vi letade hus var dubbelgarage ett av de viktigaste kriterierna, det och helst sjö/havsutsikt. Fick tag i båda turligt nog!
Garaget var på 48kvm men som det känns nu kommer det om några år byggas ut lika mycket till, plus carport.

Man kan nästa aldrig få för stort garage! :rofl:
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.