Funderar på smidigt sätt att dela en fiberanslutning till flera hus. Tänkte att fiber mellan husen skulle minska risken för potentialskillnader samt blixtnedslag. Handlar om mina egna hus på samma fastighet, vill dela från ett hus till två andra. Gräver ändå av annan anledning så läget är perfekt.

Men vad skall jag ha för utrustning? Har ju medieomvandlaren som jag har ethernet från, sen en router. Men skall man ha sådana donglar (https://www.kjell.com/se/sortiment/...link-mediaomvandlare-singlemode-1-gb-s-p95513) i alla ändar, eller finns det ngn router som har flera fiberuttag (och gärna även ethernet)?

//Larsa
 
tommib
Det finns massa olika switchar som har SFP+ slottar. Jag har en Zyxel GS1910 som har 24 ethernetportar och 4 SFP. Ubiquiti har flera små switchar som har 5-8 ethernetportar och 1-2 SFP.

Eftersom allt är dina egna fastigheter sätter du lämpligen en större switch i huvudhuset efter routern och sedan lämpliga switchar i de andra två husen.

Färdigkontakterad fiber finns på Ebay, likaså SFP-moduler. Enklast är att dra SC-BiDi, dvs dubbelriktad kommunikation i en fiber. Då är det bara en SC-kontakt i varje ände som ska igenom. Du köper lämpligen SFP-er i par till detta.
 
tommib
Kan lägga upp länkar senare ikväll när jag sitter vid en dator.
 
Jag hade samma behov i gamla huset. Där drog jag vanlig ethernet mellan husen, men satte en fiberkonverter och en 1 meters fiberpatch i ena änden. Om man ska ha fiber hela vägen ska man helst hitta nån som säljer färdigkontakterade i rätt längd på beställning.
 

Bästa svaret

tommib
Så, framför en dator. Här kommer länkar:

Fiber 30m, 50m, 100m. Hur långt har du mellan husen?
SFP-moduler, 1 par. Dessa kan också köpas styckvis men för din applikation behöver du två par.

Switch Zyxel GS1920-24, med fyra SFP+-portar.
Switch Ubiquiti med två SFP+-portar (och PoE, bra om du vill mata deras accesspunkter)
Switch TP-link med två SFP+-portar, om du tycker att Ubiquitin är lite dyr
Eller en SFP->RJ45 konverterare från Ebay

Du kan också köpa en fiber till RJ45 för att slippa ena SFP-modulen men då måste du hålla koll på våglängder och kontaktdon.
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Kanon! Tack för hjälpen
 
Larsa Larsa skrev:
Kanon! Tack för hjälpen
Och när du ändå beställer så skadar inte en sådan här. Smuts är alla fibersystems osynliga baneman, och det är lätt hänt att skita ner om man inte är försiktig.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Tänk er Jörgen Städje som infrastrukturs-, kommunikations- och utbildningsminister...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Snailman
tommib tommib skrev:
Så, framför en dator. Här kommer länkar:

Fiber 30m, 50m, 100m. Hur långt har du mellan husen?
Vad kan få igenom detta genom för slang?

Har 50 mm gul elslang mesta vägen men behöver dra en bit på vinden och gå ner i taket på ett rum, och vill ha nåt klenare rör där.
 
tommib
Om det inte är för snäva böjar borde ett 20 mm rör räcka. Om du kan gå utanpåliggande är det lättare att lägga fibern i en liten öppningsbar kanal. Där räcker minsta modellerna (typ 5x7 mm). Det är bara kontaktdonen som är begränsande.
 
Snailman
Jag ska ju gå igenom ångspärr plasten, så helst inte öppningsbart då.

Kontakterna behöver ju gå igenom, 20 rör skulle det gå, antar att 20 slang inte går?
 
tommib
Aldrig provat. Kan bli lite tight. Kan du dra rör/slang bara just genom ångspärren och täta mot (samt i röret med silikon eller liknande)? Då kan du använda öppningsbar kanal nere i rummet. Lite kladdigt om du behöver dra om fibern iofs men det kanske det är värt.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Du kan ju alltid använda BiDi-sfp. Då har du bara en fiber och ett kontaktdon och kommer igenom även smala rör.
 
tommib
Det är det jag föreslår. Jag tror ändå att det är svårt i t.ex ett 16-rör eller slang.
 
Med LC-kontakter borde det gå tycker jag. Kanske snävt i 16mm slang men rör borde gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.