A
Hej,

Jag ska måla vårt paneltak med Nordsjö häftgrund (lacknafta baserad), till taket gränsar en vägg med dekortegel, se bild. Jag gissar att denna väggen kommer se gul ut i jämförelse mot taket när jag är klar. min fråga är om det går att använda denna färgen även till teglet, eller behövs det någon speciell färg för just teglet?
 
  • Paneltak som möter en vitmålad tegelvägg i ett hushörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
skulle kunna gå med bara färdig färgen.
men god ide med spärrfärgen på båda
 
Åsa Lund
Det beror på vad teglet är målat med i dagsläget. Är det målat med akrylat kan du fortsätta med det.
Tegel ska helst målas med färg som är till för just tegel. Helt diffusionsöppen. Är teglet målat med sådan innan så fortsätt med det.
Fråga i affären hur man kan kolla vad det är för färg i dagsläget.
 
A
Tack för svaren. Jag har inte en susning om vad det är målat med för färg tidigare. Men diffusionsöppen, det är väl viktigast om de e tegel utomhus (för det ska kunna andas? rätta mig gärna... ) i mitt fall så sitter teglet på gipsskivor med diffspärr bakom
 
H
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det beror på vad teglet är målat med i dagsläget. Är det målat med akrylat kan du fortsätta med det.
Tegel ska helst målas med färg som är till för just tegel. Helt diffusionsöppen. Är teglet målat med sådan innan så fortsätt med det.
Fråga i affären hur man kan kolla vad det är för färg i dagsläget.
grundfärgen är en häftgrund.
 
H
Kent85 skrev:
Tack för svaren. Jag har inte en susning om vad det är målat med för färg tidigare. Men diffusionsöppen, det är väl viktigast om de e tegel utomhus (för det ska kunna andas? rätta mig gärna... ) i mitt fall så sitter teglet på gipsskivor med diffspärr bakom
är det en tegel vägg kan något annat gälla.
är det en massiv tegelvägg?
är det en yttervägg?
ta ett färg prov en bra färghandel kan säga dig vad det är för färg.
 
A
De e typ 1cm tjocka tegel (?) stenar som är limmat direkt på gipsskivor med någon fog emellan..
Tror jag testar smeta på grundfärgen där golvlisterna kommer va så märker jag hur och om det fäster :)
 
H
Kent85 skrev:
De e typ 1cm tjocka tegel (?) stenar som är limmat direkt på gipsskivor med någon fog emellan..
Tror jag testar smeta på grundfärgen där golvlisterna kommer va så märker jag hur och om det fäster :)
brukar oftast vara gipsstenar.
men dekor sten behöver inte vara någon diffusionsöppen färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.