Jag håller på att göra ett skrivbord där stommen ska vara i metall och skivan i ek.

Jag har hyvlat och planhyvlat ekbitar, som är ca 200 mm breda och 1650 mm långa, så alla kanter är fina, tjockleken på planken är efter hyvling c 35mm
Jag klöv bitarna på mitten och hyvlade till kanterna i planhyveln så alla vinklar är räta.
Jag limmade ihop dessa två stavar igen men först vände jag dem upp och ner samt vände håll på dom allt för att neutralisera spänningarna i trät, hoppas ni förstår vad jag menar. För att motverka att skivan slår sig. Jag limmade med knektar och tvingar från båda hållen.

Virket har legat och torkat i en ladugård, ej utsatts för väder och vind förutom temperatur och luftfuktighet, i mer än 10 år. Legat i tempererat garage i 2 månader innan hyvling. Under garagetiden hade trät inte böjt sig på längden. Dock hade en skiva slagit sig en aning.

Problemet nu är att 3 av 4 av dessa plankor har bågnat på längden istället.

Kan jag kära ut ett spår på den "korta" sidan så spänningen släpper?
Eller ska jag skära upp limfogen och vända på en av bitarna och limma om?

Varför har det blivit så och vad jag kan göra för att åtgärda problemet?
 
Redigerat:
L
Du kan inte få tillbaka virket , det är bara planhyvling eller planslipning av hela paketet på en gång som gäller och spåra på undersidan
Inget man gör själv , en snickarfirma med stora maskiner kan göra det
 
Så om jag spårar ur på den "korta" sidan och sen kör det i planhyveln så bör det fixa till sig menar du?
 
L
Ja det är spänningar trät fibrer som gör att de böjer sig , är dom torra och har legat några år så krullar dom till sig
Det att tänka på . du har ek , är otroligt hårt att hyvla och matningen måste gå i ett stycke hela tiden med samma fart , blir det minsta stopp , bränner det och det svart en bit in i trät . samt
kan bli en grop efter skäret
Det fodras en kraftig maskin med exakt matning , eftersom dom är så långa , och om du inte har en matning av bra kvalitet , så kan jag nästan sätta en peng på att du får brännmärken , är i princip omöjligt att göra det för hand
 
Jag har redan hyvlat, inga brännmärken, allt så maskinerna är bra. Däremot så är bredden begränsad, 400mm.
Då testar jag att fräsa ur och hyvla igen så hoppas jag på att det löser problemet.
Tack för hjälpen.
 
L
Jag har ett köksbord i furu med 50 mm skiva , det sitter sågspår i det 30 mm djupa , 2,5 mm breda , och 50 mm i mellan , 25 år gammalt , hade gett sig i små vågor ca 2 mm , slipade med en planslip , är nu jämt och bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.