Jo det är så att när Lantmäteriet moderniserade sina kartor så flyttade man upp vår tomt kanske 10m från den egentliga kanten.
Orginal avstyckningskartan visar att tomtpinnarna ska vara utmärkta vid strandkanten på båda sidor tomten, nu på den nyare ligger en kil från en annan fastighet utanför.
Lantmäteriet är med på att det e fel men menar då jag inte hittar några pinnar att man måste göra en lantmäteriförrätning för 1450 spänn timman plus moms. Det är supertydligt vart tomtgränserna går genom gärdesgård etc åt sidorna.
Och det är ju neråt till sjökanten den behöver justeras där en stor del av stranden är murad i förmån för vår fastighet.
Dessutom så äger vi nu enligt kartan och gps en del av den allmänna vägen ovanför oss.
Kan man inte hävda att dom får justera kartan pga att det är dom som gjort felet och för att jag inte ska gräva av halva vägen eller nått?
Är inte skitsugen på att betala massor med pengar bara för att få kartan rätt, och det är ju supertydligt hur det ska vara om man kollar på gamla kartan.

Mvh/
 
L
Har dom flyttat råmärken och gränser p-g-a dom moderniserat kartorna , och inte tagit hänsyn eller kontrollerat med GPS om riktigheten , utan bar antagit att det stämmer i natura .
Så tror jag nog att dom får kontrollera sina kordinatpunkter och ändra på egen kostnad
Men kan ha fel , det är en myndighet du har att göra med , rätt så trögt att vända en
500 000 ångare
 
Du kan sitta lugnt i båten, det som gäller vid en eventuell tvist är tomtmarkeringarna på plats och förrättningskartan. Ofta är det så att fastighetsskartan har dålig kvalitet så fort man kommer utanför tätbebyggt område.

Det kan vara så att man har förbättrat fastighetskartan och för att din fastighet ska stämma överens med övriga fastigheter har den flyttats i kartan. Det som är intressant att veta är vilken kvalitet fastighetsgränsen har, dvs. Hur noggrann den är. I min kommun har gränser flyttats 20-30m åt olika håll när man har gjort förbättringar i kartan.

Det bästa är att titta på ett ortofoto med fastighetsgränsernas kvalitet ovanpå.
 
  • Gilla
Springhunter och 1 till
  • Laddar…
Ja alltså hon på Lantmäteriet jag snackade med sa att det inte var några problem att söka bygglov för brygga etc även fast gränserna ser ut som dom gör.
Men jag vill ju ha det på papper, som det är nu ser det ut som någon annan äger vår strand.

Därför känner jag mig inte speciellt road att betala vad som nog kommer bli en stor summa pengar för nått som ställt till.

Men finns det några fall där en som jag sluppit betala själv vore det ju bra att veta:)
 
L
K Kapten_Haddock skrev:
Ja alltså hon på Lantmäteriet jag snackade med sa att det inte var några problem att söka bygglov för brygga etc även fast gränserna ser ut som dom gör.
Men jag vill ju ha det på papper, som det är nu ser det ut som någon annan äger vår strand.

Därför känner jag mig inte speciellt road att betala vad som nog kommer bli en stor summa pengar för nått som ställt till.

Men finns det några fall där en som jag sluppit betala själv vore det ju bra att veta:)
Propsa på att få skriftligt på allt det du frågar om , och att gränserna inte stämmer med verkligheten , det med bygglov bryr dom sig inte om , det är kommunalt och dom har samma kartor hämtat från lantmäteriet , uppdateras med jämna mellanrum
Svaret brukar vara , i förtäckta ordalag INTE VÅRT BORD
 
Ja det känns lite konstigt.
Gjorde en hel del detektivarbete själv innan jag kontaktade Lantmäteriet kommunalt och fick mkt bra support därifrån.
Och det var vad kag förstod inget snack om att min teori var rätt, och hon sade även att kag lugnt kunde söka bygglov för brygga.

Men jag vill ju ha detta bekräftat både i text och på bild.
Men ja vill inte betala vilket jag tror skulle bli massor av tusen.

Om jag skickar ett mail till kommunen och frågar om det är ok att gräva av halva den allmänna vägen borde det inte vara deras skyldighet att göra nått åt det?

Mvh/

L Liteavvarje skrev:
Propsa på att få skriftligt på allt det du frågar om , och att gränserna inte stämmer med verkligheten , det med bygglov bryr dom sig inte om , det är kommunalt och dom har samma kartor hämtat från lantmäteriet , uppdateras med jämna mellanrum
Svaret brukar vara , i förtäckta ordalag INTE VÅRT BORD
 
K Kapten_Haddock skrev:
Men jag vill ju ha detta bekräftat både i text och på bild.
Du har det redan på papper:
K Kapten_Haddock skrev:
Orginal avstyckningskartan visar att tomtpinnarna ska vara utmärkta vid strandkanten på båda sidor tomten,
Gränsmarkeringar gäller i första hand men sedan kommer lantmäteriakten och den visar ju då att du har en strandfastighet.
 
Mikael_L
K Kapten_Haddock skrev:
och det är ju supertydligt hur det ska vara om man kollar på gamla kartan.
Är de gränser du oroar dig över gränser i digitala fastighetskartan så behöver du inte bekymra dig.
De har nämligen inte rättsverkan. Det är i första hand gränserna i naturen som gäller, i andra hand förrättningskartan, i tredje hand gränser genom gränsutvisning.

Funkar inget av detta så får man beställa fastighetsbestämning, så skapas nya rättsligt bindande gränser utifrån allt tillgängligt material (märken i naturen och förättningskartor och andra handlingar, både gällande fastigheten i fråga som grannfastigheter).

Kolla denna PDF från LMV, så känns det nog bättre
https://www.lantmateriet.se/globala...astighetskartan/digitala-fastighetskartan.pdf
 
S
Sök bygglov med din förrättningskarta som grund.

http://www.boverket.se/sv/om-boverk...ver-gransen--film-om-problem-i-planprocessen/

Kolla ang gränser i registerkartan 5,34 in i filmen


QUOTE="Mikael_L, post: 2868342, member: 25464"]Är de gränser du oroar dig över gränser i digitala fastighetskartan så behöver du inte bekymra dig.
De har nämligen inte rättsverkan. Det är i första hand gränserna i naturen som gäller, i andra hand förrättningskartan, i tredje hand gränser genom gränsutvisning.

Funkar inget av detta så får man beställa fastighetsbestämning, så skapas nya rättsligt bindande gränser utifrån allt tillgängligt material (märken i naturen och förättningskartor och andra handlingar, både gällande fastigheten i fråga som grannfastigheter).

Kolla denna PDF från LMV, så känns det nog bättre
https://www.lantmateriet.se/globala...astighetskartan/digitala-fastighetskartan.pdf[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.