Jag kör med inomhusbrytare även utomhus, jag ha bara sett till att de har en fuktsäker miljö (under tak där de inte utsätts för regn ens om det stormar). Vintertemperaturerna verkar inte vara några problem i alla fall.
 
  • Gilla
Ingemar Wararak
  • Laddar…
H
Hej, jag är intresserad av att börja lite med 433.92 (alt Z-wave) men vad vinner jag på en Raspberry Pi + RFX istället för en Tellstick från Telldus? Tellsticken ger ju dessutom Z-wave vilket väl inte RFX ger? Kostnaden verkar ju ungefär samma.

Finns det någon ytterligare anledning förutom att det är kul?
 
H hewini skrev:
Hej, jag är intresserad av att börja lite med 433.92 (alt Z-wave) men vad vinner jag på en Raspberry Pi + RFX istället för en Tellstick från Telldus? Tellsticken ger ju dessutom Z-wave vilket väl inte RFX ger? Kostnaden verkar ju ungefär samma.

Finns det någon ytterligare anledning förutom att det är kul?
Stora vinningen är möjligheterna att välja vad du vill använda för Controllerptogramvara, tex domotizs, openhab eller home assistant.

Nackdelen är att rpi + programvara nog har betydligt högre tröskel att komma igång.

Telldus är även hårt kopplat mot deras molntjänst som en del stör sig på avbrott då och då.

Du kan ju köpa en z-wave-sticka istället för rfxtrx.
 
  • Gilla
hewini och 1 till
  • Laddar…
En färdigintegrerad lösning som Philips Hue är kanske bättre om du bara vill styra lampor.
 
H
pacman42 pacman42 skrev:
En färdigintegrerad lösning som Philips Hue är kanske bättre om du bara vill styra lampor.
Nja. Vill dels styra lampor från sol upp/ner, men även kunna se temeraturer från några olika ställen. Finns säkert fler funktioner som blir användbara, men känns nog som att en Tellstick räcker för mitt behov.
 
H hewini skrev:
Nja. Vill dels styra lampor från sol upp/ner, men även kunna se temeraturer från några olika ställen. Finns säkert fler funktioner som blir användbara, men känns nog som att en Tellstick räcker för mitt behov.
Tänk bara på att det är svårt att styra belysningen när nätet är nere eller när Telldus cloud är nere. Har en granne som drivits till vansinne av detta....
 
H hewini skrev:
Nja. Vill dels styra lampor från sol upp/ner, men även kunna se temeraturer från några olika ställen. Finns säkert fler funktioner som blir användbara, men känns nog som att en Tellstick räcker för mitt behov.
Jag kör med en tellstick znet, fungerar riktigt bra, jag kan rekommendera att använda ljussensor istället för solens tänkta upp och nedgång.
Här i Gbg var det tänkt att solen skulle gå ned kl 15:53, min ljussensor höll inte riktig med.
Graf över ljusstyrka med tidsangivelser, markerat minimum ljusstyrka 0 lx kl 16:39.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Har precis börjat labba med en rfxtrx433 ihom med domoticz. Testat lite brytare från nexa samt en tempsensor från telldus. Riktigt kul!

Undrar om någon har några bra tips på tempsensorer som fungerar bra utomhus med ok batteritid.

--Mats
 
A Aufgedyng skrev:
Hej,

Har precis börjat labba med en rfxtrx433 ihom med domoticz. Testat lite brytare från nexa samt en tempsensor från telldus. Riktigt kul!

Undrar om någon har några bra tips på tempsensorer som fungerar bra utomhus med ok batteritid.

--Mats
Denna (https://www.kjell.com/se/sortiment/...ermometer-och-hygrometer-for-tellstick-p50467) fungerar rätt bra, även om den inte tål västkustskts klimat (jag gillar antalet konsonanter i rad i ordet "västkustskts" - det är till och med svårt att stava det korrekt), dvs saltet i kombination med regn och vind. Sensorns utegivare fungerar dock bra i saltguckan, till skillnad från många konkurrenters givare.
 
Har kört Multisensor Mk3 med två sensorer (DS18B20) i nästan tre år på 3xAA-batterier.
En givare för utetemp och en för marktemp.
 
  • Gilla
Walo
  • Laddar…
A Aufgedyng skrev:
Körde denna från telldus:
[länk]

Funka men visar helt sopiga värden :)
Kanske ska testa den som ni rekommenderar.

--Mats
Det är väldigt olika från termometer till termometer hur bra de visar. De dåliga använder jag till frostvakter...
 
Hejsan,
Jag har en zwave på en raspberry med Domoticz och har nu köpt en RFXcom433E på Kjell.
Jag har några gamla 443 brytare från PROOVE men lyckas inte installera dom.
Uppdaterade firmware via set-up'en på Domoticz så kontakten mellan Domoticz och RFXcom finns.
Uppdaterade med:
RFXtrx433E Ext Firmware 1025

Hur gör man för att få in Proove-brytarna i Domoticz med RFXcom?
Mycket tacksam för hjälp!
 
Kolla så att AC är i bockat under läge i domoticz.
Mina proove ligger under det protokollet.
Och jag har för mig att protokollet rubicson fick flera andra protokoll att fungera dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.