Någon som har erfarenheter att dela med sig om Anticimex Ventilation av uppreglade
golv
 
Ingen som vet något om denna ventilation för problem med fukt i uppreglade golvkonstruktioner vid platta på mark (60-70-tals konstruktion)?
 
Varför sätta in fläktar och dylikt i en grund och egentligen inte lösa problemet? För vad händer när du tar bort fläkten alt. den går sönder?
 
Enligt anticimex så löses ju problemet i och med att luften i bostadsytan blir fri från "dålig luft", samt att luftfuktigheten sänks i golvkonstruktionen så att mögeltillväxten stannar. Argumetet "om den går sönder", eller "om du tar bort den" köper jag inte. Det kan man väl säga om i stort sett alla typer av installationer och konstruktioner.

 
Nu ska vi se...
Det är trist att man bygger krypgrunder efter en riskkonstruktion (dvs. att fukt samt mögel uppstår) istället för att titta på ett byggnadssätt som från början förhindrar fukt och mögel. Personligen tycker inte jag att en fläkt löser ett problem som fortfarande finns kvar, varför inte åtgärda problemet så inte fukt och mögel uppstår igen, och på så sätt inte behöva installera en fläkt?
Visst att det i alla åtgärder kan uppstå problem om de ej är utförda på ett korrekt sätt, men när man blandar in teknik såsom en fläkt eller liknande mekaniska produkter så är det ju att tillföra ytterligare en risk..

Det jag vill ha sagt är; varför inte minimera risker för ytterligare problem i framtiden?
 
Ja, men deras system är till för "platta på mark"-konstruktioner från 60- och 70-talet, inte för krypgrunder. Att göra som du säger, dvs att bygga om grunden på ett hus och göra plattan fuktsäker med en passiv lösning, dvs fuktspärrat och isolerat med dagens teknik är ju inte direkt någon liten sak att göra. Husets alla golv måste rivas ut inklusive regelkonstruktion och isolering. Vi talar om ett hus som blir obeboligt under en lång tid, samt stora kostnader (100-tusentals kronor). Om det är så att deras lösning fungerar till en kostnad som kanske är ca 1/10 av att totalt bygga om huset, och man i boendemiljö och golvkonstruktion för ett bra klimat så får du väl ändå medge att det är en intressant lösning.

I en perfekt värld, där pengar och tid inte är en begränsande faktor så vore det väl naturligtvis bäst att kasta bort alla dåliga konstruktioner från förr och göra om dem från grunden. Men det är ju inte särskilt realistiskt.

Hursomhelst. Det jag ville utreda med den här tråden var huruvida någon har kommit i kontakt med "Anticimex ventilation av uppreglade golv" för att på så sätt få reda på huruvida deras lösning faktiskt fungerar.
 
Grannen satte in något sådant för något år sedan efter det uppmätts för hög fuktighet i samband med att han bytte försäkringsbolag.
Jag vet inte om det var anticimex som gjorde det eller om det var någon annan firma... men jag vill minnas att det var ganska dyrt. Typ 40.000-60.000 och jag tror de höll på ca en vecka med installeringen.

Men han verkar nöjd och säger att luften har blivit betydligt bättre innomhus.
 
Som du säkert redan vet finns det andra system, tex ventilerad platon och nivellsystem.
Funderar själv på ventilerad platon i ett rum som har varit fd. garage.

www.isola.se
 
Ja, jag skulle också gärna ha ventilerad platon eller nivell. Får väl se vad det blir i slutändan. Känns bara som ett otroligt stort (och dyrt) jobb att slita ur alla golv och hela uppreglingen i hela huset för att lägga in det om det går att lösa på ett enklare sätt...

Är det fler som själva installerat ventilationssystem (anticimex, eller annnat), eller har bekanta som gjort det?
 
Som sagt, skall man lösa problemen eller lindra symptomen...

Anticimex lösningen känns som väl enkel, med mycket kvarstående problem.

Det blir säkert mycket billigare och lika bra att göra detta själv med en vanlig kanalfläkt och dra ut spirorör. Grundproblemet är dock kvar... Dessutom skulle jag tro att isoleringen ender golvet hindrar en bra genomluftning. Dvs. Nivell eller dyligt är betydligt bättre.
 
Jag hade fel. 32.000 gav grannen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.