Tittar på hus och kollar på allt, både nybygge och befintligt. Men på nybyggena, jag menar de större projekt, inte enskilt, verkar man inte bygga garage, ofta inte ens carport? I alla fall i Skövde där vi kollar. Är det så rent generellt? Varför då?

Motorcykel parkerad inomhus med en person i MC-utrustning som sitter på den, med texten "If you're cold, they're cold, bring them inside".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Många tycker väl inte att garage är nödvändigt utan mer "lyx" som bara kostar en massa pengar. Dom pengarna läggs då hellre på husbygget, stor altan och snygg inredning.
 
H Holmspel skrev:
...Dom pengarna läggs då hellre på husbygget, stor altan och snygg inredning.
Och ett jätteflådigt kök som man ändå aldrig använder (eftersom det ligger i vardagsrummet och där vill man ju inte steka strömming) ;)
 
  • Gilla
Carl Johansson och 6 till
  • Laddar…
Men jag tänker projekt som de stora firmorna har då de köper upp typ 30 timmar och bebygger med säg tre olika sorters hustyper. Inte ens garagelängor byggs.

Och vardagsrummet ska inte ligga i köket, det ska ju ligga i garaget! :cool::rofl:
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Just för att majoriteten av köparna inte bryr sig om garage utan nöjer sig med en parkering.

Hur många bryr sig, på riktigt, om sin bil eller ser den mer som ett fortskaffningsfordon? Det är samma kundgrupp som inte bryr sig om det finns garage eller inte.
 
Garage är ju ett måste.
Inte för bilen. Det är väl ingen som har bilen i garaget. Eller?
Garage är ju till för alla bra att ha prylar:D
 
  • Gilla
Pen och 11 till
  • Laddar…
För att hålla nere priset/upp vinsten. De tar väldigt bra betalt för tillval.
 
  • Gilla
Forskaren
  • Laddar…
Har varit och kikat på flera nybyggnadsområden kring Göteborg och då är det i regel alltid carport, vilket är lite konstigt med tanke på målgrupp och alla problem med senaste tidens bilinbrott.

Pratade med en av säljarna och tydligen så förhandlas garage ofta bort för att kunna lägga mer byggyta på huset när detaljplan tas fram. Är ju i regel väldigt små tomter och jag tror dessvärre inte att garage är prioriterat för många potentiella kunder.
 
Bruksbilen har man ju oftast inte i garaget. Jag ser det mer som:
- Verkstad för att bygga/fixa
- Förråd för motorcykel, cyklar, entusiastbil
- Eventuellt allmänt förråd om det saknas
 
K
I vårt nybyggnadsområde med 25 tomter är det bara vi och ytterligare två hus som har ett riktigt garage men i princip alla andra har carport för minst en bil.

Jag gillar tanken på att kunna köra in och gömma bilen så att jag slipper låta den stå ute i vinden, men idag är väl bilen mer ett statusobjekt än ett färdmedel så då vill man ju att den ska synas.
 
  • Gilla
madferit
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Hur många bryr sig, på riktigt, om sin bil eller ser den mer som ett fortskaffningsfordon? Det är samma kundgrupp som inte bryr sig om det finns garage eller inte.
Jag förstår inte riktig kopplingen mellan bil och garage som görs här i tråden... ;):thinking::oops:
 
  • Gilla
duell och 6 till
  • Laddar…
I huvudsak beror det nog på att ett isolerat garage idag har i stort sett samma kvadratmeterspris som ett hus. T ex kan man bygga två extra sovrum á 15 kvm för i stort sett samma pris som ett garage på 30 kvm.

/Krille
 
J
Tack och lov bor man i en kommun där majoriteten har någon form av motorintresse. Byggs en massa nya hus just nu. De som byggs av privatpersoner är samtliga med rejäla garage. Vissa nästan lika stora som huset. Nu har det ploppat upp ett gäng villor som byggts av en större byggfirma för att säljas, utan garage. Dessa verkar mindre attraktiva än ett överprisat renoveringsobjekt med fint garage. 2 av 10 sålda, det blev innan inflyttning kompletterat med garage.
Varför vill man ha hus utan garage?!
 
  • Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
Att bygga garage var nog ett av de bästa besluten vi tog, inte för att jag har någon bil där.... borde ha byggt det större....

Att jobba med bilar är dock något av det värsta jag vet....
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Det mesta om detta är nog redan sagt, jag kan bara hålla med om att:

* Bilen förvarar man inte i garaget, iaf inte vardagsbilen. och många områden som ploppar upp har väldigt små tomter och har inte plats för garage + parkering för två bilar

* Garage kostar en massa extra som byggaren inte får tillbaka vid försäljning. Carport med tillhörande förråd lär vara mycket billigare och räcker för de flesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.