Vi har några fula pvc-rör som sticker upp på vår tomt, den förra ägaren verkar inte ha haft något emot att titta på dessa varje dag i 19 år, men det har jag.

Jag tänkte såga av dessa i marknivå och sätta på lämpliga lock, men var får jag tag på lock någonstans?

Det rör sig om ett 400-rör som jag antar hör till dräneringen. Idag sticker det upp ett par dm och är täckt av ett halvruttet trälock med några stenar på. Jag skulle gärna vilja ha nåt som är låsbart eller svåröppnat så det inte trillar ner några ungar i det...

Sen är det ett par 110-rör till avloppet som sticker upp en halvmeter och enbart har nåt metallnät virat kring öppningen. Jag antar att dom finns där för att kunna rensa, så det bör väl inte vara nåt problem att lägga på vanliga lock? (Funderade ett tag på om dom fyllde nån luftningsfunktion eller så.)
 
till 110 rören har jag sett lock någonstans. Undra om det inte fanns med ventilation också. Såg ut som en kineshatt ungefär. Till 400 röret skulle jag försöka få tag i en grov cementring med lock, kolla med de firmor som säljer marksten och dylikt om inte de kan få fram
 
Bor man i Stockholm har Mark och Dränteknik gjutjärnslock till bla 110 och 400 rör. Utgörs av en krage som ska ner ~10cm i jorden och infällt i det sitter locket. Inte farligt dyrt. Torde finnas på välsorterade VVS-affärer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.