Någon som har nån erfarenhet av att fästa solcellspaneler på papptak? Har ett något rundat tak dessutom så funderar på att köpa flexibla. Men vill ju helst inte göra hål i taket så frågan är hur man fäster dem? Funkar kallasfalt? Eller fäster inte det på plast? En variant skulle ju vara att limma fast reglar med kallasfalt och sen fästa panelerna i dem men då får det nog bli traditionella paneler på ram. Hur skulle ni gjort?
 
Har du råspont skulle jag säga Lundbergplattor och vanligt aluminium samt paneler.

Flexibla är dyra och monterar du dem direkt mot taket får de dålig verkningsgrad då de inte får någon kylning.
 
  • Gilla
SiddeSkogstroll
  • Laddar…
Man kan använda rostfri skiffertakkrok som skruvas fast med 3 st rostfri träskruv genom takpappen ner i takstolen. Man smackar på asfalt sedan på takkroken och över skruvskallarna för att täta. På takkrokarna skruvar man sedan fast alu-skenor, som panelerna sedan klämms fast i.
 
  • Rostfri skiffertakkrok med tre förborrade hål för montering på takstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SiddeSkogstroll
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du råspont skulle jag säga Lundbergplattor och vanligt aluminium samt paneler.

Flexibla är dyra och monterar du dem direkt mot taket får de dålig verkningsgrad då de inte får någon kylning.
Hur mycket påverkas verkningsgraden av det ungefär?
Tycker inte priset verkar så avskräckande, ska inte ha så många.
 
Mycket!

Är det kisel tappar du ca 0,5% per grad över 25 grader. Så blir panelerna 65 grader tappar du minst 20% av effekten. Tunnfilm skulle tappa ca 10%.

Tänk också på att är det kiselceller i flexibla paneler är risken stor för microsprickor som kan ge upphov till hotspots och brand. Brand och papptak är ingen bra kombination...
 
verkningsgraden när det är som varmast är inte så viktig egentligen. Ska inte vara ansluten till nätet så har ändå ingen glädje av överskott men brandrisk låter ju inte så bra.
 
Vad tror ni om att asfalta fast korrugerad plåt som följer rundningen och sen limma panelerna på den? Då får man både ett eldfast material och lite bättre kylning samtidigt som det följer taket. Det är en vagn som ska kunna köras under broar så det ska helst inte bli högre än den redan är.
Ett alternativ är ju att sätta paneler på väggen men då får jag inte plats med lika många pga fönster och verkningsgraden blir nog ännu sämre
 
Eller så sätter du panelerna på ett fristående stativ som du ex kan ha som litet tak över uteplatsen.

TRP plåt är klart bättre än direkt mot pappen, men är det kiselpaneler kommer du att knäcka/spräcka cellerna när du böjer panelen.
 
  • Gilla
SiddeSkogstroll
  • Laddar…
Inser just att jag ju faktiskt vill ha el även när det snöat och att det just är då som jag kanske kommer vara där minst så det får bli vanliga rammonterade på väggen istället. Elen lär räcka till ändå på sommarmånaderna och på vintern blir det betydligt gynnsammare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.