Har svårt att de att de blir en bubbla som spricker likt 90 talet, de skulle utlösa enorma effekter på samhället, därför de inför mer o mer krav, tuffare amortering etc, så ja tror att huspriserna kommer mattas av och stabilisera sig, är det en bubbla kommer de göra allt för att den ska pysa ut och inte explodera.

Vinnare vet ja inte om de finns vid en bostadskrasch
 
I Martenw skrev:
Lån är generellt av ondo och skall undvikas, men till bostad finns det ett syfte. Dvs tak över huvudet, en positiv bieffekt: Jag gissar att Sverige sista 10 åren fått minst 2-3 miljoner nya miljonärer genom att bara köpa sig en bostad. Vissa har gjort mycket mer än så.

Att samma antal människor som lönearbetare skulle ha gjort samma ekonomiska resa ser jag som näst in till osannolikt.
Ja de var en del av frågan med. Många kan inte ens köps sig en bostad idag utan att blancolåna till insatsen. Förr var det inte på samma vis när man köpte
 
buspojken buspojken skrev:
Har svårt att de att de blir en bubbla som spricker likt 90 talet, de skulle utlösa enorma effekter på samhället, därför de inför mer o mer krav, tuffare amortering etc, så ja tror att huspriserna kommer mattas av och stabilisera sig, är det en bubbla kommer de göra allt för att den ska pysa ut och inte explodera.

Vinnare vet ja inte om de finns vid en bostadskrasch
En sak är säker, det är inte en annan som.är vinnare :surprised::p
 
Leeten Letahusnu skrev:
Men OM det spricker, Så finns de ingen annan vinnare än bankerna? Right?
Tidigare krascher har ju visat att bankerna alltid klarar sig. Inte sällan tack vare stöd från samhället.
 
useless useless skrev:
Tidigare krascher har ju visat att bankerna alltid klarar sig. Inte sällan tack vare stöd från samhället.
Är de rimligt ?
De finns mycket jag inte tycker är rimligt
 
Hur som.

Vad tycker ni är rimligt för en bostad säg 130kvm, fjärr,dränerat men ej något annat sen 72? På en helt vanligt gata i byn?
 
Folk har i alla generationer varit tvungna att spara för att få köpa något. Om det var till en insats eller annat kvittar. De som inte klarar av att spara ihop insatsen har naturligt inte kunnat köpa. Att inteckna ett framtida kassaflöde är fel.
Blancolån till insats i bostad borde förbjudas helt frankt, det spär bara på ''instant reward monkey'' beteenden.
 
Leeten Letahusnu skrev:
Tog inte ens telefon på abonnemang förrän jag var 25 (är nu 28) och hade ångest en lång tid efter :p
Har haft mobil i 22 år, varför i hela friden skulle man någonsin göra det?
 
Går inte att svara på utan veta var. Men allt under taxvärde (om det inte är avfolkningsbygd) brukar vara bra.
 
Jag håller helt och håller med, det är helt orimliga priser nu.
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
Det beror ju på var man köper.
Jag tycker nog att det är mer orimligt att låna till en TV, bil eller resa än till en bostad. Men visst bör man ha ett kapital att lägga in också.
 
Leeten Letahusnu skrev:
Hur som.

Vad tycker ni är rimligt för en bostad säg 130kvm, fjärr,dränerat men ej något annat sen 72? På en helt vanligt gata i byn?
Rimligt pris kan jag tycka är vad en motsvarande tomt kostar, plus vad ett nyproducerat hus kostar, minus kostnaden för att renovera upp huset till motsvarande standard.

Men det är även en fråga om tillgång/efterfrågan, om det finns få lediga tomter/hus till salu så stiger ju priset.
 
Leeten Letahusnu skrev:
för 1.3 milj!
Det är ju vad en tomt kostar i mitt område. Och ändå få med ett hus billigt.
 
buspojken buspojken skrev:
Vinnare vet ja inte om de finns vid en bostadskrasch
Folk födda på 60-talet som under andra halvan av 90-talet köpte en villa i större stad för en miljon?
 
Folk gillar att räkna på månadskostnad. I många mindre orter är det billigare att bo i eget hus än att hyra en fyrarumslägenhet i allmännyttan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.