Läser man testet på energimyndigheten så avfuktar den ju rätt bra vid låga temperaturer iaf, runt 7 liter vid 5 grader. Håller mellan 8-12 grader i källare beroende på ute temp. Måste nästan kolla hur många liter woodsen klarar av vid dessa temperaturer, blir aldrig kallare än 8 grader i källaren
 
K
Kollade lite till och det är samma avfuktare som zibros, så det precis den vi har. Blir snabbt full med vatten så så länge den inte fryser är den väldigt effektiv
 
Hur mycket ökar värmen med den ungefär, testade för nån dag sen å körde stängd dörr i torkrum och avfuktare på max hela dygnet, linorna var fulla med tvätt och tempen ökade från 12-15 på ett dygn, torkrumm på 12m2 och fukten låg efter ett dygn på 36% så ja den fungerar ju å gör hyffsat jobb , men skulle vilja ha en som torkar tvätten snabbare , vissa av kläderna vart lite fuktiga efter 24 timmar
 
Claes Sörmland
Jag har en Mitsubishi Q Dry Low Temp MJ-EZ6CX i källaren sedan några år för att torka tvätt. Det är en sorbtionsavfuktare (med kondenseringsenhet) och den fungerar bra även när det börjar närma sig 5 grader C i källaren. Den drar lite mer el (500 w) än en ren kondensavfuktare men är effektivare enligt min erfarenhet.

Tydligen har modellen utgått och vissa företag erbjuder istället Combi II Echodry.
 
Min woods drar 700 watt och den echodry verkar bra. Julas ska va ja vet vara en kopia på echodry
 
Precis som Claes Sörmland och jmi har jag en Mitsubishi i tvättstugan på 10m2. Fungerar väldigt bra och torkar en hängd tvättmaskin över natten. Med en extra fläkt som cirkulerar luften ordentligt kommer jag ner till 4-5h, men det blev ett jävla liv på frugan när det är styv kuling tvättstugan.
 
Kör en Woods DS28i tvättstugan i källaren sedan ett par år. En av de bättre investeringar jag gjort i huset. Källarklimatet är helt annorlunda och tvätten torkar över natten. Jag har ingen särskild värme i tvättstugan mer än spillvärmen från bergvärmepumpen, två frysar och en liten varmvattenberedare, så det är ju inte speciellt varmt, kanske 15 grader, men den fungerar bra ändå. Brukar inte stänga dörren till tvättstugan för att även avfukta resten av källaren.

En grej jag gillar med Woods DS-serie är engångsfiltret på baksidan. Otroligt vad med skit som fastnar där. Byter en gång i halvåret, dubbelt så ofta som rekommenderat alltså. Men det behövs. Å andra sidan blir det nästan ingen skit i kylslingorna.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström och 1 till
  • Laddar…
Har nu testat julas avfuktare som börja läka som ett såll efter några veckor, men avfuktade riktigt bra. Har nu en ds28 som jag är sådär nöjd med, källaren är 90m2 alla dörren borttagna så luften ska kunna cirkulera fritt. Med alla ventiler stängda låg jag idag på 58% fukt i alla rum (kalibrerade hygrometrar) kör jag woodsen på max en vecka kommer jag ner till 55% och den avfuktar runt 2 liter vatten per dygn temp i källare 15-18 beroende på hur mycket sol som kommer in. Inte särskilt nöjd me den så jag lånade hem en likadan avfuktare från jobbet och fick samma resultat. Mögelrisken finns ju ej vid 58% men skulle vilja komma ner till 50 i hela källaren så kanske få köpa mig en sorbtionsavfuktare istället.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Speciellt på slutet när det börjar bli torrt och avfuktaren inte behöver gå så är det bra med en fläkt som cirkulerar luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.