Har precis köpt ett radhus som har direktverkande el som enda uppvärmning. Nu undrar jag, är det fritt fram att installera en luft/luft värmepump, eller kan det finnas några restriktioner? Någon som måste tillfrågas? Tycker det är konstigt att det inte redan finns en pump.
 
L
Nej inget tillstånd behövs för L/L men en kontroll var du ställer utedelen kanske , grannen vill nog inte något som surrar då och eller längre tid
 
Det krävs inget tillstånd för värmepump. Men om det skulle vara ett bostadsrättsradhus är det möjligt att du behöver föreningens tillstånd för att göra åverkan på fasaden.
 
A
Det finns kommuner som har synpunkter på detta, så kolla med din kommun.
 
En rekommendation:
Ställ utedelen på en ställning på marken, häng inte upp den på husväggen!
Det senare ger lätt ljud från vibrationer, som överförs till husstommen.

Vi har en "markplacerad" i åretrunthuset och en vägghängd i fritidshuset, och den senare hörs när den är igång.

Betr. ljud som kan störa grannarna tror jag risken är liten.
De tider när pumpen behövs sitter man inte ute i trädgården ändå.
Då är det ju för kallt.
 
A
kommunen här har utfärdat användningsförbud på flera stycken
 
L
Griniga grannar då som inte inser att det lönar sig att ha VP och skaffar själva
 
electroluxaren skrev:
kommunen här har utfärdat användningsförbud på flera stycken
Vilken kommun är detta?
Har de dokumenterat detta förbud så man kan se det på dess hemsida?
 
Kan inte vara förbud mot själva luftvärmepumpen utan att det skapas en ljudnivå som ses som störande och för det finns det mätbara värden samt regelverk.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag vet områden med K-märkning där alla förändringar av fasaden kräver bygglov, där nekas bygglov för värmepump.
 
Aldeles bortsett från vad som är tillåtet, så kan det finnas anledning att välja pumpfabrikat efter ljudegenskaperna, om husen står tätt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Betr. ljud som kan störa grannarna tror jag risken är liten.
De tider när pumpen behövs sitter man inte ute i trädgården ändå.
Förutsatt att pumpen inte används för att kyla på sommaren då... ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Förutsatt att pumpen inte används för att kyla på sommaren då... ;)
Ja, det är klart.
Men jag har faktiskt svårt att se när detta skall vara nödvändigt.
Bor ju själv lång söderut i vårt långa land, och på de 7 år vi har bott i vårt nya hus har vi bara en eller två gånger provkört pumpen på kylning. Har visserligen inga jättefönster, utan rätt normala sådana, men det har aldrig varit varmare än att det räcker att ställa upp ytterdörren, med mygg/flugnätsdörren stängd när det varit någon tillfällig värmebölja.
 
A
A AndersS skrev:
Kan inte vara förbud mot själva luftvärmepumpen utan att det skapas en ljudnivå som ses som störande och för det finns det mätbara värden samt regelverk.
det är rätt det är ljudet miljö o hälsa jagar
 
Vår luftvärmepump går ungefär april - oktober, alltid på lägsta, knappt hörbara läget.
Och när jag är ute, 10 meter från utedelen hör jag den kanske om jag lyssnar väldigt noga.
Störande? Absolut inte!

Men när jag går förbi en granne med en FLVP hörs den klart och tydligt över landskapets övriga naturliga ljud,
fast den värmepumpen står inomhus, och bara avluften går ut genom en "skorsten" på taket.
Undrar hur det låter inne hos dem :thinking:

Hoppsan, oktober, november till april skulle det ju vara :p
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.