Hej,

Jag har ett pågående tillbygge och kommer inte få taket helt klart innan vintern vad det verkar.

Frågan är hur jag ska vänta ut vintern, i vilket steg är bäst att sluta och hur ska jag ”förvara/konservera” tills tidig vår.

Just nu är takstolarna och regelverk för yttervägg samt golvbjälklag klart, allt står på en torpargrund storlek ca 20kvm

Jag siktar på att få upp råspont nu i helgen och nästa helg. Taket ska till våren, tänk mars,få betongpannor samtidigt som resten av befintligt hus också uppdaterar taket med nya pannor
Så vilket är bästa alternativet att pausa vid:
1 som nu med takstolarna öppet och utan skydd för allt regelverk( det torkar ur?)
2 med råspont plus pressening
3 med råspont plus underlagsapp utan pressening, pappen räcker som skydd under vintern?
4 med råspont plus underlagsapp med pressening

Eller något annat alternativ?
Väggarna blir täckta med en vindduk innan vintern och panelen åker på utan pånär väder ger tillfälle.( jag vet att det bästa vore att få på pannorna innan vintern men tyvärr räcker inte tiden till)

Många tack på förhand!
 
Min rekommendation är 2, råspont + presenningar.
Då blir det skyddat från regn och snö, och samtidigt lite stabilare mot vinterstormarna.

Men har du stabiliserat regelväggarna så du inte får den här "Gorm-effekten":
Person och hund framför kollapsad träkonstruktion orsakad av storm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut alternativ 3! Se till att köra med ”riktig underlagspapp som du spikar dolt.

Det som sliter på underlagspappen är UV ljus vilket vi nästan inte har något alls i Sverige på vinterhalvåret!
 
V vectrex skrev:
Absolut alternativ 3! Se till att köra med ”riktig underlagspapp som du spikar dolt.

Det som sliter på underlagspappen är UV ljus vilket vi nästan inte har något alls i Sverige på vinterhalvåret!
Lägger man papp är det nog nästan "obligatoriskt" att också sätta ströläkt, för att hålla pappen på plats.
Annars är det stor risk att pappen blåser sönder i höst/vinterstormarna.
 
  • Gilla
CalleSpeed och 1 till
  • Laddar…
Undelagspapp tål inte att vara exponerad för väder och vind, så jag hade väntat med den.
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
Visst kan man sätta ströläkt också, men med ett korrekt utfört arbete så blåser inte pappen någonstans. Och som jag skrev tidigare, väder och vind är inga problem för underlagspappen, det är UV ljuset som tar den men det är inga som helst problem med 6 månader på vintern i Sverige.
 
L
Sätter du inte ströläkten , så är det bara att hoppas på en massa snö och is som håller pappen
kvar , när man spikar den osynligt är det bara klistret som håller i underkant , blåser nog sönder
Sätt ströläckten så är du säker , pappen klara sig över vintern
 
ska du ha papp eller duk?
 
Funderade en annan sak; hur lätt det är att få på sponten torr och fin nu?
Risken är att den krymper ihop sig mycket fram i maj nästa år.
 
M MagHam skrev:
Funderade en annan sak; hur lätt det är att få på sponten torr och fin nu?
Risken är att den krymper ihop sig mycket fram i maj nästa år.
Det är nog inte helt lätt, lite beroende av var man bor. Att den krymper spelar ju dock ingen roll, det lär den ju göra oavsett när på året man spikar dit den.

Du får dock räkna med att sponten kommer mögla på undersidan, det gjorde min, fast bara på taksprånget (men jag hade vindväv på väggarna också).

Min friggebod stod med bara papptak från tidig oktober till mitten av mars. Det var för 4 år sen tror jag, var åtminstone 2 höststormar som var rejäla det året, hände inte ett skit med pappen. På den pappen (eller duk var det väl egentligen) så sitter klistret mot klister, det greppar något fruktansvärt och går inte slita loss utan att hela pappen rivs sönder.
 
  • Gilla
Wickman90
  • Laddar…
L
Sponten kommer kanske att krympa lite om den är blöt nu , slå ihop ordentligt , blir lite glipor men går inte isär , när pappen kommer på torkar den mot undersidan , ska vara bra ventilation på vindsdelen
 
Tack för svar och åsikter.

Underlagspappen jag har tänkt mig är YAP 2200.

Det verkar som att alla tycker att pappen ska på.

Frågan är då om det ska vara underlagspapp med pressening eller utan? Kan presseningen göra det sämre i något avseende? ( alt 3 eller 4?)

Och om jag har pressening över tänker jag att det är bäst att bara sätta ströläkt och inget mer för att få bort snö/is från taket.
 
L
Hur stort är taket i meter hit och dit
Blir lite frostigt under en press men gör inget , pressen tar hand om snö och väta ,det är bra .
Men tänk på att dom lättviktspressar som finns blåser sönder , ligger dom bara rakt på så händer det 100% ( skräp ) bör vara någon tyngre sort
 
Ströläkt på är klokt och så enkelt. Man kan ha tur men ta inte risken. Jag lät ett tak stå med underlagspapp över vintern med påföljd att papp lossnade i en storm. Var inte kul att ge sig upp i snålblåsten mitt i vintern. Pappen du tänkt använda klarar en vinter.
 
useless useless skrev:
Undelagspapp tål inte att vara exponerad för väder och vind, så jag hade väntat med den.
Jodå, det går bra. Beror på vilken papp som används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.