KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man vill torka något tycker jag tvärt om att en avfuktare låter väldigt rationellt.
Varför skulle det vara onödigt menar du?




Du menar väl inte att man skall ha tilluft i tvättstugan?
Normalt har man frånluft där.

Och då kan det vara rejält pilligt att sätta "pollenfilter" på alla ställen där uteluft tar sig in i bostaden.
Avfuktare, som just torkar ut luft och annat i rummet, verkar ju mycket enklare och effektivare.
Element avger ju värme, det gör inte avfuktaren.
Har man FTX som du å jag KOW, är det fördel.

Nej, frånluft i tvättstuga såklart!

Om man är gravt pollenallergisk kan det vara bra med filter i tilluftsventilerna, inte svårt att montera alls.
 
Jo en avfuktare avger värme. Faktum är att den värmer mer per energimängd än ett element.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström och 4 till
  • Laddar…
Japp, man får tillbaka ångbildningsentalpin 2260 kJ/kg
Eller i runda slängar 0,63 kWh per liter vatten som dras ut från luften.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
Dessutom blir det ju inte torrt bara för att det är varmt även om varm luft kan bära mer vatten än kall. Ska det torka effektivt så måste ju fukten bort från luften också. Speciellt under sensommaren torkar det ofta inte bättre för att man drar in en massa fuktig luft utifrån.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Lite återkoppling:

Jag skaffade en avfuktare från Mitsubishi, en aning överdimensionerad kanske men den har fått bra omdömen.
Här är mina observationer.

Torktid: Mycket bra, nu är tvätten torr på morgonen om den har blivit tvättad och hängd på kvällen.
Luftmiljö: Mycket bra, inte alls samma källarkänsla i tvättstugan längre.
Ljudnivå: Bra, avfuktaren är tyst, jag har tvättstugan bredvid sovrummet och den märks inte(kanske blir den överröstad av frånluftsvärmepumpen...).
Annat: Avfuktaren har ett läge för att torka tvätt och stänger då av sig när tvätten är torr eller efter max 12 timmar, bra för mig som inte har någon anledning att köra den när det inte finns någon tvätt att torka.

Slutsats: mycket nöjd, nu vet jag ju inte om det hade räckt med en enklare mindre variant som var själva grundfrågan men själva konceptet med en avfuktare kan jag rekommendera.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
A
Om du nu upplever att luften blir bättre i tvättstugan har du väl en anledning att köra den kontiunerligt?
 
electroluxaren skrev:
Om du nu upplever att luften blir bättre i tvättstugan har du väl en anledning att köra den kontiunerligt?
Jag var kanske lite otydlig men det är bara när det hänger blöt tvätt som det känns muggigt, och eftersom det hängs upp tvätt kanske 2-3 gånger i veckan känner jag inte att behovet finns där utan kan dra igång avfuktaren samtidigt som tvättmaskinen.
 
Lånar tråden lite, har nyss gjort i ordning torkrummet i källaren, källaren är ouppvärmd å håller just nu 10-12 grader, jag äger en woods ds40 avfuktare, men denjobbar ju inte optimalt i så låga temperaturer så min fundering är att sälja å byta mot en som jobbar bra i låga temperaturer samt skulle ja vilja att den klarar av att avfukta resten av källaren hjälpligt. Ca 90m2 källare. Vad rekomenderar ni?
 
A Alva10 skrev:
Lånar tråden lite, har nyss gjort i ordning torkrummet i källaren, källaren är ouppvärmd å håller just nu 10-12 grader, jag äger en woods ds40 avfuktare, men denjobbar ju inte optimalt i så låga temperaturer så min fundering är att sälja å byta mot en som jobbar bra i låga temperaturer samt skulle ja vilja att den klarar av att avfukta resten av källaren hjälpligt. Ca 90m2 källare. Vad rekomenderar ni?
Då behöver du en adsorptionsavfuktare.
Noterade att Jula numera säljer en billig variant. Men specifikationen anger ingen rekommenderad yta. Misstänker att den har svårt att orka 90m² fullt ut.
Självklart finns det större modeller av andra märken, men då sticker prisbilden rejält.
Alternativt så försöker du höja temperaturen i torkrummet lite, så att din befintliga avfuktare orkar bättre.
 
Vi har julas variant i våran 65kvm källare. Funkar riktigt bra måste jag säga. Och smidigt med slangen ner i avloppet.
 
K
Julas avfuktare verkar vara en kondensavfuktare och inte en absorptionsavfuktare. Det förklarar nog priset..
 
K Kallebo skrev:
Julas avfuktare verkar vara en kondensavfuktare och inte en absorptionsavfuktare. Det förklarar nog priset..
Fast den jag länkade till i inlägg #24 anges ju som just en absorptionsavfuktare..
 
K
GoForIt GoForIt skrev:
Fast den jag länkade till i inlägg #24 anges ju som just en absorptionsavfuktare..
Det var kommentarer till artikeln på Julas hemsida som skapade misstanken. Sen i specifikationerna så fungerar den bara ner till 1 grad och låter som en kompressor.. Det lär tyvärr inte vara en riktigt absorptionsavfuktare

Men de flesta märker nog ingen skillnad. Vi har en liknande och vid 2-3 grader avfrostar den nästan lika mycket som den avfuktar...
 
Det står ju även att den har dräneringsslang. Det är definitivt en kondensavfuktare. Fördelen är ju att värmen hamnar i fastighaten.
 
Ja, jag läste det nu också.
Då är det ju ingen absorptionsavfuktare uppbyggd på det sätt som de större/dyrare varianterna.
Verkar dock få goda recensioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.