Hur lång tid tar det att renovera köket, att byta ut det gamla köket mot ett nytt? Vad ingår i en köksrenovering? Och vad ska du tänka på när du ska planera din egen renovering av köket?

Du kan läsa artikeln här: Tid bygga kök
 
Det går åt ungefär lika mycket tid till att planera, besöka Ikea och komma överens med frun som det tar att få köket på plats.
 
  • Gilla
  • Haha
noordh och 7 till
  • Laddar…
Vågar inte säga hur lång tid vårt kök har tagit, det är i bruk men inte 100% klart än.
Men köket drog med sig fönsterbyte (tillbaka till gamla sekelskiftesfönster), upprikting av väggar där skåpen skulle sitta samt utrymme för massor av VP slang, ny elcentral och dragning av nya VP rör till köket, vinden och halva huset, uppbilning av källargolv och byte/flytt av avloppsledningar, nytt vatten och avlopp till övervåningen, nya rör för radiatorer viai källare, kök och rummen ovanför köket, borttagning av sänkt innertak, lagning av putsade tak och väggar med kalkputs och putsade hålkäl, måttbeställda snickerier i massivträ och innanförliggande luckor som sen i princip platsbyggts, samt platsbyggt skafferi. Nya ventilationsrör, ny friskluftsventil, dragning av 200m nätverkskabel via köket, ta bort gammalt grangolv, rikta och lägga nytt massivt furugolv med fris kring alla bänkar. Alla socklar och dörrfoder mm i sekelskiftesstil (bara hitta "rätt" profiler tog massor av tid), vända en dörr, målning av lister, foder mm i linoljefärg. Kakla med handslaget fasat kakel med minimal fog. Alla skåp mm har sockel och hålkälslister mot taket som tar tid att gera, spackla och måla. Ha hem elektriker, rörmokare ett flertal gånger för att göra allt jobb.

Bara att bygga ett platsbyggt skafferi, med pärlspont, hyllplan mm som målas med linoljefärg tar många timmar.

Att montera bänkar och skruva skåp var det lilla jobbet i denna renovering, trots att det i princip är platsbyggt.

Till saken hör att vi har 2 mindre barn, vi har haft ett annat kök att nyttja under byggtiden och jag har gjort allt jobb själv mest på kvällstid efter barnens läggning.

Jag kan se fördelarna med klickgolv och IKEA-kök som hängs på skena, bänkar står på justerbara ben och där små fel går att justera med luckorna, köra passbitar, inte bygga upp till tak, låta eluttag vara utanpåliggande hörnboxuttag, inte flytta vatten och avlopp - och bygga i ett "nytt" hus som inte satt sig med åren och skippa moment där lister ska geras, spacklas och målas. :)

Men visst känner jag att platsbyggt massivträkök (och nästan 3m i tak) och ett gediget detaljarbete nu när det är nästan är färdigt är värt det extra arbetet... :) Plus att jag tycker det är kul...

Jag tror man ska skilja på att byta kök (dvs ut med skåp, lägga klickgolv, måla, montera nya stommar och luckor) där rör och el behålls mot att bygga ett nytt kök där all el, rör och alla väggar, tak och golv görs om helt från grunden.
 
S
Riva ut köket tar inte mer än 3-4 timmar.
 
Vårt kök på ca 15 kvadrat tog lite tid.
Rev ut det gammla totalt, la först in gipps på golvet innan det fick klinkers. Nästa steg var att sätta gips i taket, det största problemetvar att det inte gick att skruva in i det gamla trätaket under masconiten, skruven eller skruvskallen gick sönder på 80%. Provade flera typer av skruv med samma resultat, slutade med att jag skråspikade med spikpistol och dyckert.
Nästa steg var målning och tapesering av tak och fria väggar
Nytt IKEA kök med nästan samma pkanlösning, men med 62 års mindre fettlager, inte stor möjlighet att göra något annat. Frun monterade och jag stre upp, Den snabbaste delen av jobbet. Hände mycket på ett par dagar. Och det mesta passade som planerat bortsätt från att någon hade glämt sockel höjden då högspåoet valdes, bene justerade till min så fick de kapas 5mm för att kunna pressa in det. Taklisten fick kapas så att luckan skall gå att öppnas, samma sak med golvlisten som lite efter 2 år äntligen kom dit på försök 2.

Innan köket var idrifttaget så läg vi runt 7 veckor vakentids arbete men då saknades kakel ovan bänkskivor ock några lister. Betydligt mer tid än jag hade räknat med. Kan säga att en person jobbade nästan konstant med detta under de 7 veckorna. Jag gjorde kinkers gippsning/snickeri, frun målning tapetsering (hon han måla och tapetsera alla rum i resten av huset innan köket var klart) Jag han endast gjuta fall och lägga klinkers i tvättstugsn i kälkaren på den tid jag var ifrån arbetet i köket. Den enda hjälp vi hade var med utökning och utbyte av elen.

Kaklingen i köket gjordes 2 gånger då valet av kaklet inte föll väl ut när 75% var uppe. Och efter detta tog det ett halvår innan nytt försök gordet med tillfredstälkande resultat.

Vi hade 8 veckor från övertagandet till inflyttning och lika lång semester. I vecka 1 insåg vi att det besta alernativet var att byta kök. Var inte riktigt klara men det var i alla fall beboligt vid inflytten.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Riva ut köket tar inte mer än 3-4 timmar.
Det beror på vad det är för kök, de vi rev ut byggt 54 tog betydligt mer tid. Tror inte det räckte till högskåpet som var mycket solit och väl förankrat mot 2 väggar samt tak/golv. Fick såga bryta hugga isär alt till småflisor. Var nog lika mycket vikt i alla spik som i trät.

När jag hjälpre min far för 20 år sedan att ta bort ett skåp i deras hus byggt 74 så hade vi en sockelsom satt mot en 4x4" som satt med skrå spikad spik modell större och i betydande mängd. Vi var tvungna att göra flisor av denna då golvet gav vkka innan den rörde sig. Men det som satt ovanför var betydligt lättare.

Så underskatta inte tiden för rivning du vet aldrig om det döljer något besvärligt, specielt om första ägaren byggt huset själv och haft fri tillgång till spik från jobbet som är mistänkt i båda fallen för oss.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tog 3 dagar för oss.. Och då börja vi från absolut noll. Dvs vi började på morgonen på Fredagen och åkte till Ikea och Bauhause och köpt allt. Montera ihop grejerna på fredag eftermiddag och kväll. Fixa förläggning till vatten (från rummet bredvid) (vi byggde i ett nytt rum)


Stälde upp skåpen och la på skivorna. Försänkte och la ner diskhon och hällen på lördagen, Slipa, silcona och olja på lördag kväll.

Satte upp överskåpen, kranen, högskåpet, satte in micron, ugnen och diskmaskinen, slipa och olja en andra gång.

Måndag morgon var hela köksdelen klar. VI fixa dock resten av rummet vid ett senare tillfälle, visade sig ta ett helt år innan vi kunde fixa resten, hade dock ett 100% fungerade kök under tiden. Vi hade faktiskt ett 100% fungerande kök hela perioden eftersom de gamla köket fungera ända till vi flytta över kyl, ugn, micro och diskmaskin.

Köket är relativt stort, Vi har 7 meter bänkskiva, 4 meter överskåp, 2 högskåp. (ett med diskmaskin och ett med ugn/micro)
 
Gör man alltid själv samt jobbar heltid så tar det lite tid, speciellt en omfattande renovering med vattenburen golvvärme, och allt nytt från grunden, samtidigt som man fixar annat runt om i huset!:) det tar alltid längre tid än vad man tror iallafall, speciellt när man är färsking dessutom! Är väl väl inne på 4månaden nu men börjar se ljuset i tunneln!:rofl:
 
Jag tog den här bilden för några dagar sedan. Kunde inte låta bli att ladda upp den. Enligt den reklamen tar det bara 4 timmar. Men då tror jag bara det handlar om att byta ut luckorna.
 
  • Reklamsläp för köksrenovering med texten "Nytt kök på 4 timmar" parkerat på en regnig gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Två köksrenoveringar om dagen alltså? Om en genomsnittlig renovering går på 75 papp så snittar Ingemar 150 papp om dagen. Det är bra snurr på businessen det! :D

Han spelar nog i samma liga som de två rörkrökarna som det ryktas om här. Vid badrumsrenoveringen på en BRF så monterade de toastolar på ackord. De sprang med toastolarna samtidigt som de plockade bort emballaget... Men så så fick de bäst dagslön av alla också.
 
Vi är inne på tredje året nu.
 
Har hållit på sen 10 april .. imorgon åker kyl/frys ut för att höja skåpen med de 8 mm som fattas. Detta trots krysslaser under hela byggnationen, orkar inte ens fundera på varför det blivit knas - bara konstaterat att så är fallet. Sen är man väl lite drygt halvvägs iaf hoppas jag.

2-3 veckor .. kyss mig ..
 
Vi flyttade in i vårt nya hus 10/10 2010, det var helt utan inredning och kök, bara råa gipsskivor.
Och på julafton, 2½ månad senare bräckte vi skinka och lagade potatisgratäng i ugnen i det nya köket.
Det tog lite tid, men det var absolut värt att vänta på.

Under "väntan" kokade vi och stekte på ett litet gasoldrivet campingkök på matbordet, och diskade i tvättstugan :)
Svart gasoldrivet campingkök med en brännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur lång tid tar det att renovera köket, att byta ut det gamla köket mot ett nytt? Vad ingår i en köksrenovering? Och vad ska du tänka på när du ska planera din egen renovering av köket?

Du kan läsa artikeln här: Tid bygga kök
Vi anlitade en entreprenör som byggde vårt nya kök. Han rev ut den gamla inredningen
satte in det nya köket med underskåp, överskåp, spisfläkt samt kaklade mellan överskåp och
bänkskiva. El drogs om och installerades under överskåp samt 2 nya el. uttag vid diskbänken
för köksmaskiner. Detta tog totalt 7 dagar inkl.. alla installationer. Entreprenören hade full tillgång
till köket för vi var borta helt i 7 dagar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi flyttade in i vårt nya hus 10/10 2010, det var helt utan inredning och kök, bara råa gipsskivor.
Och på julafton, 2½ månad senare bräckte vi skinka och lagade potatisgratäng i ugnen i det nya köket.
Det tog lite tid, men det var absolut värt att vänta på.

Under "väntan" kokade vi och stekte på ett litet gasoldrivet campingkök på matbordet, och diskade i tvättstugan :)
[bild]
Var köper man campingköket som visas på bilden?
 
  • Gilla
Rasmus peterson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.