Jag har ett vattenproblem.
Media varnade att Sverige har låga vattennivåer och tyvärr kom torkan till mig så min brunn hade inget vatten. Det är en borrad brunn från 60-talet.
bredvid där slangarna går in så finns det ett 40cm stor fyrkant och 50cm djur som visar när vatten nivån är hög så är hålet vattenfylld, så har det varit varje vinter och sommaren så har inte vattnet varit synlig men jag har ändå haft vatten.
Det är en ejektorpump jag har med en stor hydrofor.
Jag har testat att slänga i en sänke med fiskelina i den borrade brunnen för se om man har vatten. Men varje gång jag testat så hör man bara ett duns och sänket är torr. Nu är den fyrkantiga hålet vatten fylld men jag hör fortfarande bara ett duns i det borrade vattenhålet.
hydrofornen och pumpen är tom på vatten. så jag fick höra att den inte pumpar vatten eftersom den har fått luft i systemet efter vattnet försvann. Vad jag förstod så ska man fylla den lilla mässingkoppen som är längst nere och öppna en ratt/luftnippen högst uppe på ejektorpumpen.
Min fråga är kan man kolla vattenmängden så som jag gör?
Luftar man systemet så som jag beskrev nyss?
jag har sökt en massa på detta och inte funnit så mycket svar det är därför jag frågar detta.
Jag har inga bilder eftersom det är väldigt mörkt nu.
 
L
Min fråga är kan man kolla vattenmängden så som jag gör? JA
Luftar man systemet så som jag beskrev nyss? Att lufta en ejektorpump är knepigt , det behövs inte mycket luft för den ska tappa vattnet ,
Du ska fylla på vatten i det hålet som du säger , gör det med tratt litet hål , ett tips är att lossa den plastplugg som sitter nere vid foten och fylla där först . när du fyller där så ska luftskruven vara öppen , vattnet det går ner i brunnen och kommer upp i den andra slangen och vattenytan ska inte åka upp och ner som en jojo i hålet , ska vara stabilt .
Sätt tillbaka pluggen och fyll upptill ,
Har du någon kran som du kan stänga mot hydrofon så dra till den till nästan stopp ,
ha luftventilen stängd starta pumpen , efter ca 10-15 sekunder öppnar du lite på luftskruven ,
Det ska då spruta vatten där , om det kommer som en stråle , så kör bara på , tillslut när trycket kommer upp i slangarna så blir det som en vattendimma från luftaren , stäng luftaren och öppna sakta lite mer mot hydoforen och vänta , annars ett varv till med påfyllning
 
Det låter lite märkligt att du skulle kunna se vattennivån vid markytan i en borrad brunn, det tyder ju på en väldigt god tillgång på vatten.

Du kan börja med att kolla hur djup din brunn är genom att gå in på https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
och se om du hittar den där.

Man luftar inte systemet utan i princip så ska du fylla slangen med vatten. En ejektorpump funkar så att du trycker ned vatten genom den ena slangen och när det vattnet passerar ejektormunstycket längst ned i brunnen så suger det med sig vatten upp. För att det hela ska komma igång så måste det alltså finnas vatten att trycka förbi ejektormunstycket.

I princip så borde du kunna kolla vattennivån i brunnen på det sätt du beskriver, med ett sänke, är du säker på att sänke når ned och inte "dunsar" när det fastnar på nån av slangarna.
 
L
Luftar man inte en ejektorpump ? efter påfyllning av vatten
 
L Liteavvarje skrev:
Luftar man inte en ejektorpump ? efter påfyllning av vatten
Jo, så tillvida att du fyller på vatten tills all luft försvunnit. När han skrev lufta, tänkte jag mer på det där med att fylla på luft i i hydroforen, otydligt av mig.
 
Jag gissar att TS syftar på den vanliga pumpen som driver ejektorn.
 
L
Ingen fara med det , klart att det måste luftas i hydrofen , så långt kom jag inte , den är ju tom
och får man lite luft i den om inte har någon pumpp att förtrycka med , fungerar etttag i alla fall .
Men det du skev om nivå och annat är inte dumt att säga
 
Tackar för tipsen. Nu har man fått tillbaka vattnet.
Kan det vara så att mitt sänke var för tjock för mäta vattennivån i brunnen? Det är ett fiske sänke på 1cm bredd. För jag testade säker 40-50ggr för mäta nivån och jag hörde varje gång ett duns lång nere i brunnen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.