J
Hej och Hjälp,

Ska fästa in en ca 6meter utfällbar utrymmningsstege i min tegelfasad. En sådan här från Wibe:
w0343729350_escape-ladder-400_artnr_729350.jpg-1186734047-rszww304mh304-90.jpg
Det står utryckligen i montageanvisningen att stegen inte ska fästas i väggbeklädnaden. Nu tror jag att teglet på min villa, en vanligt tegelvilla från 1960, är byggt med teglet som fasadbeklädnad och att teglet står på grundsocklen och sitter klamrad fast i bärande stomme. Är det så? Och om det är så hur ska jag kunna fästa stegen i stommen och inte i teglet?
 
Ett hus byggt 1960 har med största sannolikhet en halvstens fasadtegelvägg som yttre väggbeklädnad. Denna har ingen bärande funktion. Bakom fasadteglet finns en luftspalt och bakom denna någon form av träregelvägg. Genom att mäta både inomhus och utomhus bör du kunna räkna ut var de stående reglarna finns och fästa stegen i en sådan. Det kan krävas rätt långa skruvar.
 
J
Äldre teknisk ritning av en ytterväggskonstruktion med mått och materialspecificerad, med fokus på en viss del nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en typritning på yttervägg för huset. Fråga: kan jag utgå från att det sitter en regel 60cm från ett fönster?
 
tommib
Nej.

Det där är svårt med tegelfasader. Möjligen skulle man kunna gå in via en luftspalt (borde finnas typ var tredje-fjärde fog längst ner) med en liten inspektionskamera och försöka se var reglarna är.
 
J Jönas skrev:
kan jag utgå från att det sitter en regel 60cm från ett fönster?
Nej. Identifiera en regel från insidan. Mät dess avstånd till närmaste fönster. Gör motsvarande mätning på utsidan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Smart. Från insidan kan man använda regelsökare och verifiera genom att borra.
 
J
ok, bra input tack ska ni ha.
Tror ni att det skulle gå t hitta en stående regel med en regelsökare modell proffsig?
 
tommib
Troligen, men jag skulle verifierat med borrning att regeln faktiskt är där.
 
J
tommib tommib skrev:
Troligen, men jag skulle verifierat med borrning att regeln faktiskt är där.
funderar på vart det är bäst att borra ett verifierande pilothål, i fogen på tegelsidan är min bästa slutsats. vad tror du?
 
J Jönas skrev:
ok, bra input tack ska ni ha.
Tror ni att det skulle gå t hitta en stående regel med en regelsökare modell proffsig?
Jag brukar använda en magnet, gipsskivor osv spikas ju oftast i regeln. Hittar man spiken så finns troligtvis oxå en regel där.
 
Du skall givetvis aldrig borra i annat än i en horisontell fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.