Nu är det dags, toan på övervåningen ska bli av efter att förra ägarna förberedde, allt ska göras om utom avlopp som är ok.

MEN, idsg kommer inkommande varm/kallvatten genom golvet vilket ska ändras, det jobbiga är att dom endast lämnade 10cm rör uppstickande vilket är för lite för att bocka om och få ut genom vägg ist. Så hur gör jag?
Man får ju inte skarva i vägg/golv utan inspektionslucka vilket ej är möjligt att montera.

Är det nya rör som får dras från kopplingen på nedervåningen och upp?
 
  • Kort kopparrör sticker upp ca 10 cm från ett betonggolv bredvid en vägg, mätband visar rörets höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser inkopplingen ut på nedervåningen ?
 
Krilleman
Har du möjlighet så är ju det absolut bästa nya heldragna rör från våningen under. Då blir det efter regelboken!
 
Mkt barn som varit sjuka som gjort att jag inte haft tid att engagera mig men har tagit fram multiverktyget och skurit upp golvet för att kolla hur rören går på övervåningen i golvet och hittade detta. Öppet golv med synliga rör och isolering, visar rör som inte är fastsatta korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören går ca 20-30cm i golvet innan dom viker ner i kulverten till undervåningen.
Har inte kunnat lista ut vilka rör det är på undervåningen sedan. Inte konstigt att det slår i dessa rör när vi slår av duschen snabbt osv, de är inte fastsatta på något sätt, var man inte tvungen till det 1990?
 
Har nu kollat via inspektionsluckan i badrummet på nedervåningen och dessa rör går gömda längre in i väggen så jag kan inte se dom, bara höra när man slår/drar i dom.
Så kan vi inte bocka pristolrören till rätt form så får vi ta upp ett hål i väggen ute i hallen under trappen och sätta en lucka där för att komma åt befintliga rör för att kunna byta ut dom, detta blev mkt jobbigare än vad jag tänkt.
 
Tycker inte du ska överdriva problemet att rören kommer upp i golvet, oavsett.
Det är ju vad jag förstår "bara" en wc, inget våtutrymme i den bemärkelsen.
Jag skulle bara försöka få dom lite närmare väggen för det estetiska.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Om det stämmer att det bara finns toalett och handfat i utrymmet, så tycker jag du absolut ska lyssna på Jörgen Ö
 
Ja det är endast handfat och toalett i utrymmet, men hur skulle ni göra med tätskickt runt detta då? Jag ska helkakla och jag är fruktansvärt petig, lägger jag ner pengar på detta måste det bli både bra och framförallt snyggt.
 
G ekaa88 skrev:
Ja det är endast handfat och toalett i utrymmet, men hur skulle ni göra med tätskickt runt detta då? Jag ska helkakla och jag är fruktansvärt petig, lägger jag ner pengar på detta måste det bli både bra och framförallt snyggt.
Har du inte golvbrunn är det ju inget våtutrymme.

"Tvättstuga, gästtoalett samt rum med vv-beredare skall förses med tätskikt på golvet. Tätskiktet viks upp ca 50 mm på väggen. På väggen behöver man inte tätskikta."

Ha kvar rörgenomföring i golvet.
 
  • Gilla
Wasssp
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Ja det är endast handfat och toalett i utrymmet, men hur skulle ni göra med tätskickt runt detta då? Jag ska helkakla och jag är fruktansvärt petig, lägger jag ner pengar på detta måste det bli både bra och framförallt snyggt.
Rören kommer ju komma ut i vägg eller golv, det kommer du ju inte ifrån.
Gör tätningen runt rören i golvet med samma rörmanschetter som du skulle använt på väggen, inte konstigare än så.
Låt rören komma upp med ca 40mm i c/c så är det inga problem att få dit manschetterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.