Hej Byggahus!

Jag har idag åkt runt till lokala färgbutiker och försökt få till ett bra pris på färgen till fasaden på mitt fritidshus.

Jag har fått förslag på följande färger:

Beckers Akrylat Plus
Demidekk, ja vad den nu hette men det var en akrylat det oxå.
Flugger Woodtex uteakrylat
Alcro bestå

De ligger hyfsat lika i pris, fördel till demidekk då den ska målas med deras oljegrund dvs jag slippar olja ändträ separat.

Jag kommer att olja, grunda och färdigstryka panelen inomhus i ca 15-20 grader innan jag spikar panelen på plats nu under vintern.

Ser ni några fördelar / nackdelar med någon av färgerna? eller ska jag bara gå på pris i detta fall?
 
Svårt, var i din situation i somras. Landade på Falu Vapen fasadfärg. Slipper grundolja. Bygger inte tjocka lager, ska alltså vara enkelt att måla om då den dagen kommer. Nöjda än så länge. Kanske något att kolla upp.
 
Riggvägen Riggvägen skrev:
Svårt, var i din situation i somras. Landade på Falu Vapen fasadfärg. Slipper grundolja. Bygger inte tjocka lager, ska alltså vara enkelt att måla om då den dagen kommer. Nöjda än så länge. Kanske något att kolla upp.
Jättesvårt val faktiskt, man vill ju gärna välja "rätt" färg.
Alcro och Beckers ska ha fått bra resultat i Folksams test åtminstone.

Jag har faktiskt valt bort slamfärger då det kräver tätare ommålningsintervall.
 
Här hos oss är olika byggnader (byggda 2010 OCH 2011) målade med olika färg.
Demidekk Ultimate verkar stå sig bäst.
Flüggers motsvarande verkar sitta lite sämre.
Allt målad på samma "fabriksgrundade" panel.

Fast Demidekken är nog lite dyrare tyvärr.

Men när jag tänker efter:
Vårt första hus, en gammal fiskarstuga i Gbgs skärgård, panelade vi om och målade år 1983.
Då kunde man inte få Jotuns färg bruten i önskad kulör, så det fick bli Nordsjö utomhusakrylat.
(Vi skulle ha en kulör som inne på land kallades Onsala-blå eller något liknande)
Vi grundade med Jotuns Trebitt, och täckströk två gånger med Norsjö-färgen.
Och när vi flyttade år 1998, efter 15 år, var målningen som ny, i det rätt tuffa skärgårdsklimatet,
50 meter från sjön.
 
Redigerat:
Falu Vapen Fasadfärg är inte en slamfärg. Fick bra betyg i Folksams test den med
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här hos oss är olika byggnader (BYGGDA 2010 OCH 2011) Målade med olika färg.
Demidekk Ultimate verkar stå sig bäst.
Flüggers motsvarande verkar sitta lite sämre.
Allt målad på samma "fabriksgrundade" panel.

Fast Demidekken är nog mycket dyrare tyvärr.
Det skiljer faktiskt inte så mycket mellan färgerna jag listade, nån hundring per hink och jag behöver inga mängder då huset är ca36m2 byggyta
 
Riggvägen Riggvägen skrev:
Falu Vapen Fasadfärg är inte en slamfärg. Fick bra betyg i Folksams test den med
Läste visst på falu vapen rödfärg och inte fasadfärgen.. Ska kolla på den! Däremot gillar jag färg med lite glans i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.