tommib
Om du vill ha en HTPC så kan jag varmt rekommendera Intel NUC. De flesta modeller nu verkar ha IR-mottagare och en glad nyhet är att de har CEC också (du kan styra saker via HDMI-porten). Här är ett exempel. Enda som den behöver kompletteras med är internminne och lagringsenhet. Dessa klickas i som färdiga moduler så om man inte har tummen helt mitt i handen kan man montera den själv. Annars kan man betala Inet för att göra det, tar max 15 min.

Att installera Kodi är också plättlätt. Det finns färdiga distros, t.ex. Kodibuntu och OSMC som man laddar ner, lägger över på ett USB-minne och stoppar i datorn. Tar kanske 1 timme inalles och frågorna är begränsade till ett minimum.

Blev faktiskt lite sugen på en ny HTPC nu...... CEC vore nice....

Kör själv en Core i3 NUC (kommer inte ihåg modellen) med kodibuntu samt en filserver som just nu har 5,5 TB disk (men en disk är kass i arrayen så jag måste bygga om den). Planen för den nya är 1,5 TB systemdisk (2st, Raid 1) samt 4 TB mediadisk (2st, Raid 1). Jag rippar inte BluRay :)
 
Problemed är att det är inte många datorer som fixar 4k HDR i kombo med HDCP (netflix, bluray osv). Kör du pirat är det ett mindre problem dock
 
tommib
Numera tittar jag inte alls på TV eller film. Det är för mycket annat mellan, t.ex. ByggaHus (men även barn, att faktiskt bygga på mitt hus, jobba och annat).
 
Inte jag heller, men jag skulle kunna göra det i 4k HDR om jag hade tiden :D
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Drog oxh kopplade in systemet igår, vart Logan i 4k som premiärfilm, vilken kvalitet!

Som ni ser är allt välldigt temporär :)
Temporärt hemmabiosystem med kablar och projektor på golvet i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Projektor monterad på vägg med synliga kablar i ett rum, installationen verkar temporär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tcepser
  • Laddar…
Malmgrennivå på avståndet mellan högtalare och duk

Vit högtalare monterad på vägg i ett hem med kök i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Drog oxh kopplade in systemet igår, vart Logan i 4k som premiärfilm, vilken kvalitet!

Som ni ser är allt välldigt temporär :)
[bild]

[bild]
Jag gillar att du kom på att lägga in kabelrör till högtalare!

Det jobbigaste med att en gång börja med sånt är att man sen sitter och irriterar sig på de kablar man inte tänkte på att gömma i väggen.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T tcepser skrev:
Jag gillar att du kom på att lägga in kabelrör till högtalare!

Det jobbigaste med att en gång börja med sånt är att man sen sitter och irriterar sig på de kablar man inte tänkte på att gömma i väggen.
Yes, det var självklart :) körde kabelränna I förra lgh, ush :)

Nu ska jag bara tillverka ett relä som lyssnar på 12v trigger från projektorn så blir jag av med den kabeln som dinglar till duken. Ska köpa en vinklad nätkabel att dra till projektorn också
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Yes, det var självklart :) körde kabelränna I förra lgh, ush :)

Nu ska jag bara tillverka ett relä som lyssnar på 12v trigger från projektorn så blir jag av med den kabeln som dinglar till duken. Ska köpa en vinklad nätkabel att dra till projektorn också
Skall man ändå hålla på med väggarna så är det värt mödan i efterhand.

I vår lgh var det betongväggar så jag nöjde mig med att lägga allt kablage bakom golvlister. (Fan vilket jobb om man inte har rätt verktyg).

Nu i huset så lägger jag in speciella kabelrör så fort jag petar i en vägg. tex så vill jag gärna dra in rj45 i alla rum trots att det säkert enligt många inte skall behövas idag.

Har di dragit rör i väggen för triggerkabel eller skall du sköta det trådlöst?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
:D Du kan ju köpa av Inet och betala dem för att bygga, tror de andra har samma tjänst

edit: det löser ju inte mjukvaran dock. Jag kör Kodi, streamar från en server inne i walkin closet., Rippar alla blurays dit. 20 TB disk :D
Htc mobiler hårddiskar och blu-ray ,wow en retro tråd.
 
T tcepser skrev:
Skall man ändå hålla på med väggarna så är det värt mödan i efterhand.

I vår lgh var det betongväggar så jag nöjde mig med att lägga allt kablage bakom golvlister. (Fan vilket jobb om man inte har rätt verktyg).

Nu i huset så lägger jag in speciella kabelrör så fort jag petar i en vägg. tex så vill jag gärna dra in rj45 i alla rum trots att det säkert enligt många inte skall behövas idag.

Har di dragit rör i väggen för triggerkabel eller skall du sköta det trådlöst?
Jo vi har också ethernet draget I alla väggar, vill ha 1 gigabit koppar!

Kör triggerkabel fram till väggen med duken sedan ett relä där och 220 volt sista biten upp till duken.
 
  • Gilla
tcepser
  • Laddar…
T Polos skrev:
Htc mobiler hårddiskar och blu-ray ,wow en retro tråd.
Kör man en 55 tums TV på 1080p kan man köra streamat, men sitter man på en 4k projektor på 120 tum med 50 000:1 (icke dynamisk kontrast) kontrast så duger inte det. Då är det bara blu-ray bitrate som duger
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo vi har också ethernet draget I alla väggar, vill ha 1 gigabit koppar!

Kör triggerkabel fram till väggen med duken sedan ett relä där och 220 volt sista biten upp till duken.
Ju mer man kan ansluta med kabel desto bättre, speciellt nu när antalet enheter på det trådlösa ökar explosionsartat. Betalar man för hastigheten så måste man kunna nyttja den också.
 
  • Gilla
LinusK och 1 till
  • Laddar…
Byggde ihop nya HTPCn igår blev riktigt snyggt

Vilken kvalitet på chassit!
Nytt HTPC-chassi med heatpipes på en bordsskiva, oordning med elektronikkomponenter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Moderkortet på plats, kompetent liten rackare, 4k HDR med HDCP så att blu Ray och tex Netflix funkar korrekt.

Moderkort installerat i chassi med heatpipes och uppackade datordelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Heatpipsen på plats, som sagt, allt osar kvalitet
HTPC med kvalitetschassi, moderkort och heatpipes installerade, redo för 4k HDR och streaming.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Streacom har haft problem med kvalitén förr men denna gen3 verkar de flesta barnsjukdomar vara fixade. Det enda jag irreterar mig på är att USB 3 frontpanelen inte har ett vinklat don så får böja det i en läskig vinkel på moderkortet för att få pants när locket är på
 
tommib
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.