Hej,

Jag inreder ett nytt installationsrum (pannrum) för markvärme, VBB etc. VVS-firman installerar en 150mm Jofa plastbrunn. Byggaren kommer sedan flytspackla och måla golvet. Jag vill slippa se plastbrunnen och dess täcklock i plast, så jag skulle vilja installera en ram och täcklock i metall som man vanligtvis gör när man lägger keramiska plattor på golv. Hur går man tillväga att göra detta när man inte lägger plattor utan bara gjuter / flytspacklar golvet? De vanliga ramarna har ju en tjocklek på ca 6mm och uppåt.

Fråga 2; Jag misstänker att jag borde installerat en rostfri brunn från början för att slippa extra täcklock. Men om jag hade gjort det, hur ansluter flytspackel mot golvbrunnen? Det ser ut som om alla golvbrunnar har klämring avsedda för plastmatta.
 
L
Ska du inte ha tätskikt , golvet är ett som ligger direkt på mark , då bör man inte ha tätskikt
betongen ska andas den fukt som kommer till den , så målning med tät färg bör inte göras
den kommer att flagna så småningen ( släpper från flyten ) nu finns det nog andra som säger annat .
Finns fyrkantiga betäckningar i liiiiite olika storlekar , och runda i rostfritt
Då när man flyter så görs en ursparing för just den storleken man ska ha och djup på den
 
  • Gilla
Kent Kurt
  • Laddar…
Jag tänker att antingen:

1. limmar du dit ramen med t ex klinkerfix före flytspackling och spacklar in ramen i ett moment när golvet flytspacklas,

eller

2. spärrar du av runt brunnen vid flytspacklingen och sedan monterar och finspacklar in ramen efteråt.

Det blir ju ingen våtrumsgodkänd lösning oavsett men det kanske inte spelar någon roll, ifall inget är fuktkänsligt och brunnen bara ska användas sällan.
 
  • Gilla
Kent Kurt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.