Hej!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20335648/#/60335651

Det är bänkskivan som sak installeras i vår tvättstuga. Min fru tycker det är onödigt med Bänskåp, eftersom vi inte kommer använda det till någon förvaring enligt henne. Jag tycker själv att de blir snyggare med bänskåp men hon hon vill hålla ner priset. OK fine, men ... Kan jag montera denna, med en täcksida samt konsoler undertill? Hur många konsoler krävs det per meter? Blir det stabilt? Eller behöver man ett par ben fram till, hur många isåfall? Bänskivan kommer att bli 225 cm i slutändan.

Tips på konsoler och ben mottages.
 
Mazen Mazen skrev:
Tre av dessa och en bärlist i bakkant borde göra jobbet.
Länken funkade inte.. vilken tjocklek på skivan hade du tänkt?

[länk]
Vad konstigt att det inte funkade? Det är 2,8 cm tjocklek på skivan. Behöver inga konsoler bak?
 
Klart du kan använda tre-fyra konsoler ist för bärlisten.
Men jag tycker en list i bakkant är enklare, blir åxå en renare installation och du får fler punkter att fästa i väggen.
Vill man så fästs skivan i listen med ett par snyggare vinklar och att den även limmas mot listen. Beror helt på hur stor bärighet du behöver.

Listen kan förslagsvis vara planhyvad 44x69.
 
Mazen Mazen skrev:
Klart du kan använda tre-fyra konsoler ist för bärlisten.
Men jag tycker en list i bakkant är enklare, blir åxå en renare installation och du får fler punkter att fästa o väggen.
Vill man så fästs skivan i listen med ett par snyggare vinklar och att den även limmas mot listen. Beror helt på hur stor bärighet du behöver.
Okej jag förstår. Vill egentligen undvika trä där eftersom det är en källare med yttervägg, men eftersom skivan och är i trä så borde det väl inte spela någon roll tänker jag. Tack för hjälpen!
 
(y)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det går bra att lägga skivan på stödbeslag också, om man inte vill använda trä.
[länk]
Det kan vara en möjlighet. Så slänger man på ett par ben fram till? Är konsoler big no no?
 

Bästa svaret

Konsoler för montering av rör m.m. är kanske inte snyggast på marknaden, men har ett överlägset pris/prestandaförhållande med avseende på bärighet. Och de syns ju ändå inte under bänkskivan om man inte kryper på golvet.

Till exempel 500mm versionen av dessa:
https://www.rinkabyror.se/artikel/konsoller-med-stod-500mm/

Jag har en massa sådana i min källare som underlag för bänkar, hängare för kablar, hållare för avfuktare och annat tungt.

Väljer du varianten med bärlist och ben så är det ingen fara med en enstaka regel mot väggen, som dessutom är öppen och luftad. Det är mer när man byggt in hela väggar i träpanel som det varit problem med trä i källare. Har du ojämna väggar eller dåligt underlag så är det dessutom en fördel att det går att borra nästan hur många hål som helst i en bärlist, så då ska det väll åtminstone dra ordentligt någon stans, och dels så går det ju att yxa till baksidan på listen så den passar bra mot väggen vilket också gör allt stadigare.

Är det priset som talar emot bänkskåp så brukar det ju gå att få tag på begagnade köksinredningar för i princip ingenting om man inte har för bråttom.
 
PNO PNO skrev:
Konsoler för montering av rör m.m. är kanske inte snyggast på marknaden, men har ett överlägset pris/prestandaförhållande med avseende på bärighet. Och de syns ju ändå inte under bänkskivan om man inte kryper på golvet.

Till exempel 500mm versionen av dessa:
[länk]

Jag har en massa sådana i min källare som underlag för bänkar, hängare för kablar, hållare för avfuktare och annat tungt.

Väljer du varianten med bärlist och ben så är det ingen fara med en enstaka regel mot väggen, som dessutom är öppen och luftad. Det är mer när man byggt in hela väggar i träpanel som det varit problem med trä i källare. Har du ojämna väggar eller dåligt underlag så är det dessutom en fördel att det går att borra nästan hur många hål som helst i en bärlist, så då ska det väll åtminstone dra ordentligt någon stans, och dels så går det ju att yxa till baksidan på listen så den passar bra mot väggen vilket också gör allt stadigare.

Är det priset som talar emot bänkskåp så brukar det ju gå att få tag på begagnade köksinredningar för i princip ingenting om man inte har för bråttom.

Som du säger syns dem inte där under så de skulle definitivt fungera. Folk ska inte sitta på den utan den ska hålla en diskho och en blandare.

Sant med regeln mot väggen, man skulle kunna köra lim på och sätta upp den med skruvar.

Har inte tänkt på begagnat men den kan faktiskt vara värt som du säger! Har inte tänkt på det, tack så mycket för det tipset. Har ca 1 månad eller 2 att hitta dem så de ska nog gå!
 
S
Vad kostar ett underskåp på Ikea? Ett par hundra. Lägg till nån tusenlapp på underskåp och bli nöjd i längden. Inte bra att vara dumsnål i vissa avseenden.
 
Ett vanligt 60 skåp med vit dörr kostar 547:- på IKEA. Ett alt är ett skåp att dölja vattenlås och kopplingar. Med två ben i andra änden och några vinklar i bakkant.

Enkel ritning av ett handfat med blandare, stödben och ett skåp för dolda VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jope09 och 2 till
  • Laddar…
S
Mazen Mazen skrev:
Ett vanligt 60 skåp med vit dörr kostar 547:- på IKEA. Ett alt är ett skåp att dölja vattenlås och kopplingar. Med två ben i andra änden och några vinklar i bakkant.

[bild]
Ja precis, inga pengar det handlar om. Köpa ett par-tre underskåp och lägg bänkskivan ovanpå. Det blir snyggast och ni får förvaring.

Det blir nog billigare än massa konsoler, som dessutom kommer se för jävligt ut.
 
  • Gilla
Irouza
  • Laddar…
Jag får nog hålla med, ska försöka övertala frun. Hon känner väl att det är lite mycket kostnader, men med tanke på att vi nu tagit bort torkskåpet för 13.000 som skulle köpas in och bytt ut mot en avfuktare samt en torktumlare för halva priset så kanske vi kan lägga till detta :) Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.