MultiMan
Jocke31: Tror du det nya amorteringskravet kommer pressa ner priserna, eller tror du inte det?
 
O olotor skrev:
Jocke: "Ett exempel är par med stora boenden och utflugna barn. Varför skulle de sälja när de bortsett från reavinstskatten också kan få amortera 2-3 % på sitt nya lån?"
Amorteringskravet påverkar förmodligen inte dem då deras boende nog köpt för ett bra tag sedan då priserna var andra än nu. Många har nog ganska låga eller inga lån.
Fast så ser det inte direkt ut när man kollar på hus i Stockholm och vilka pantbrev som tagits ut. Ofta utgör pantbreven 50-70% av priset på husen vi kollat på, vilket tyder på att de knappast är färdigbetalda. Visst finns det gamla människor som har köpt för längesedan och har betalt av stora delar av sina lån, men de verkar inte vara i majoritet direkt.

Vi har haft vår lägenhet ute på marknaden, och många spekulanter tillhör just gruppen ”äldre husägare”. Men den sista tiden har många fått kalla fötter och vågar inte sälja pga hur marknaden ser ut.
 
De s k "inlåsningseffekterna" är inte alltid självvalda, utan ibland ett resultat av vad jag anser vara pseudovetenskapliga slutsatser att äldre mår bäst av att vara kvar i sin gamla bostad.
Kommuner underlåter att bygga serviceboenden och satsar istället pengarna på hemtjänst för personer som inte utan hjälp ens kommer utanför dörren.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Jag köper alla argument om flyttkedjor och incitament att sälja MEN; det är problem som ska hanteras för sig. Här handlar det om att det inte har funnits någon amorteringskultur som finns i ALLA andra länder. Till och med sub-primelånen i USA hade amorteringskrav på sig. Marknaden har inte klarat av att självreglera sig, därför måste staten in och justera.
Här kan jag hålla med dig ur ett makroekonomiskt perspektiv. Vi amorterar sedan länge - trots att vi inte måste. Men det måste finnas bättre metoder som dessutom skapar större rörlighet på marknaden. Och som premierar de som byter ned sig, som säljer sin övernattningslägenhet eller åtminstone gör det lättare att hyra ut den i andra hand. Det behövs också fler och billigare hyresrätter för de som inte har råd att köpa.
 
MultiMan
Det är klart det behövs fler billiga hyresrätter, men då är vi inne på en helt annan diskussion som blir alldeles för bred för den här tråden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jocke31: Tror du det nya amorteringskravet kommer pressa ner priserna, eller tror du inte det?
Jag tror på en viss extra skjuts på marknaden innan 1/3 för att alla vill göra affär innan dess. Därefter tror jag att utbudet kommer att minska, och därigenom göra små, billiga lägenheter dyrare. Möjligen kommer priset sjunka något på de dyra objekten. Men det får vi väl se, helt enkelt.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Det är klart det behövs fler billiga hyresrätter, men då är vi inne på en helt annan diskussion som blir alldeles för bred för den här tråden.
Helt sant. Men även fler billiga bostadsrätter. Och varför inte hus. Boklok är t ex ett väldigt bra initiativ. Problemet är att det nu kommer ut en massa, svindyra, nybyggda bostadsrätter, t ex där jag bor, i Nacka kommun. Kvarnholmen är ett typiskt exempel på detta:

https://www.hemnet.se/bostader?deac...house=0&upcoming=1&by=price_per_m2&order=desc

Vem ska köpa alla dessa lägenheter som kostar 70 000 - 113 000 (!) kr/kvm. I en förort, dessutom. Vi pratar ju inte om innerstan direkt…
 
Så istället för att ge förutsättningar för byggande av fler "billiga" bostäder väljer staten via FI att höja amorteringskraven för att sänka bostadspriserna?

Själv tycker jag att de vore rimligare att fokusera på byggandet istället.

/Krille
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Och där fick vi veta att det blir ett utökat amorteringskrav 1/3. Nu blir det intressant att se om det blir 3 månaders rally på bostadsmarknaden.
 
Fast det drabbar ju inte bara de med höga inkomster? hade det varit "lån över 14 mille" så hade det drabbat den gruppen. Nu drabbas du ju lika efter din ekonomiska förmåga - det låser alltså in folk och trissar priser på det billigare beståndet. Det dyrare kanske blir billigare. Säg ett par med inkomster på 800k före skatt - de kan låna 3,6 mille om jag inte är fel ute innan det blir dyrt. Om de kommer från ett annat boende med vinst innan och vill köpa en normal villa för 5 mille så ligger de kanske på gränsen -> inlåsning för vanliga bostäder.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Kan bara hålla med.

Det här skapar ännu värre inlåsningseffekter och kommer drabba inte minst hushåll i städerna hårt. Höginkomsttagarna klarar sig alltid. Men jag tror också att det kommer innebära att priser på dyrare objekt sjunker, åtminstone objekt på 5-12 Mkr. Och så kommer istället priserna på billigare objekt att stiga då de blir mer attraktiva. Detta kommer göra det ännu svårare för t ex unga att komma in på marknaden.
Inte så kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.