Var lite kallt i huset när jag kom hem ikväll.
Bergvärmepump Nibe 1145 6år gammal.
Tryckte bort larmet och nu har den fungerat några timmar men man är ju rädd att felet kommer tillbaka.
Lufta eller fylla på köldbärare är inget man gör själv eller?

Display på en Nibe 1145 bergvärmepump visar larm för låg temperatur på utgående köldbärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shyswed
  • Laddar…
tommib
Det går jättebra att göra själv men frågan är varför det uppstår. Hur ser det ut i nivåkärlet? Har det läckt ut KB? Har du rensat filtret (om något sådant är installerat)? Hur låg temp är det (dvs vad är larmgränsen)?
 
KB in +3.8
KB ut -2.7

Nivåkärl finns inte men expansionskärlet visar nära knappt 0,1 och det känns lite lågt va? Tror den visade så förra året också. Minns att jag reagerade på det när jag fyllde på det andra expkärlet till golvvärmen efter att ha luftat slingorna och radiatorerna.

Filter vet jag inte om det finns. Sitter nått inslaget i grå frigolit, se bild
Ett rött expansionskärl med mätare och rörledningar i ett pannrum, inneslutet av grå frigolitisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Filter sitter i den grå lådan. Öppna den så ser du två kranar. Och imellan dom sitter ett filter i skruvat. Stäng kranarna och skruvar ur filtret och se om du gör några fynd. Du har ju hög differens på in och utgående brine. Ska ligga runt 3 grader lägre ut än in.
 
Du har ett filter i frigolit lådan stäng ventiler i lådan och öppna en mutter (så brukar dom se ut) och rensa filtret så kommer flödet öka.
 
Glöm inte att stänga av hela värmepumpen innan du stänger några kranar.
 
Det sitter ett filter i frigolitlådan, bildgoogla på "påfyllnadskoppel" så hittar du nåt liknande.
 
  • Gilla
shyswed
  • Laddar…
Nu ett år senare har larmet kommit tillbaks igen.
En gång förra veckan och nu flera gånger igår samt i morses.
Filtret har jag rensat men det var bara lite slem i det. Trycket i expansionskärlet ligger kvar på 0.1 som alltid.
Runt 10 grader diff på KB. Kan man dra nån slutsats av det förutom att nått är fel? KB in +4 och KB ut -6
Det brusar/porlar i rören men jag fattar inte vart man ska lufta?
Kanske bara att ringa nån servicefirma
 
tommib
Du kan lufta på expansionskärlets övertrycksventil. I mitt tycke är det lite lågt tryck om du nu har ett system med ett tryckkärl. Jag har en annorlunda installation med ett genomskinligt expansionskärl utan tryck.

Om du inte får ut luften genom expansionskärlet så tror jag inte att det finns så många andra sätt än att ansluta en pump och ett öppet system på påfyllningskopplet. Det bygger i princip på en balja med brine där det hela tiden rinner in från systemet och pumpas tillbaka. Då får man ut luften.

Apropå själva larmet så är det visserligen rätt låg temp ut men en diff på 10 grader borde inte vara så farligt. Eller? Du kanske skulle fråga samma på värmepumpsforum istället, det är lite mer nischat.
 
Kan du lita på givarna? Nibe är väl kända för bristande kvalité där.
(har själv bytt 2 ggr på KB sidan)
 
M MagHam skrev:
Kan du lita på givarna? Nibe är väl kända för bristande kvalité där.
(har själv bytt 2 ggr på KB sidan)
Ingen aning... Vart sitter givarna?
KB in verkar variera mycket, nu var den 10,3 och KB ut -3.6
 
K
Igensatt smutsfilter skulle jag säga som första alternativ om deltat är så högt som du har.
Man brukar rekommendera ett delta på 3 grader på köldbäraren för bäst COP efter att kompressorn gått 10-15 minuter, och det reglerar man med hastigheten på KB-pumpen för att hamna så nära som möjligt.

Det viktiga vid avläsning är att man har kontinuitet på sin avläsning, kompressorn skall ha gått en tid.
Sen kommer det skilja när du kollar i slutet på Januari, då kommer KB-in troligtvis vara någon grad eller två lägre än i dag.
 
Redigerat:
Dom sitter nog inuti värmepumpen nånstans i närheten där köldbärarna går in och ut till förångaren.
 
Om det susar o skvalar i rören är det säkert luft. På bilden ser man inte vart rören tar vägen, går dom itaket o sen ner till pumpen? I så fall borde det satts dit avluftare på högsta punkten.
Att lufta bara på expansionen, funkar inte bra med din placering av kärl, när man kopplat på det på ett vertikalt rör. För att fånga upp luft i kb bör man montera uppåt på en horisontal sträcka så att luften sjävmant smiter upp i röret.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det var ett litet läckage inne i värmepumpen i skarven på en nippel. Reservdel beställd och nytt besök av vvs gubben nästa vecka.
 
  • Inre komponenter i en värmepump där en nippel läcker, omgivna av rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.