Halloj!
Jag ska iordningställa en tvättstuga i källaren.
Rummet är på ca 5 kvm.
Torkskåpet står idag i gången utanför den blivande tvättstugan.
Frågan är om jag ska behålla torkskåpet och flytta in det i tvättstugan, eller om jag ska satsa på väggmonterade torkställningar och avfuktare i stället.

Fördel med torkskåp;
Jag vet att det funkar och är effektivt.
Torrt på två timmar.
Jag äger redan torkskåpet.

Fördel med avfuktare;
jag kan disponera utrymmet bättre och få in mer tvätt.
Jag slipper ta hål för avluft i källarmuren.
Förbrukar mindre energi?
Kan kombineras med värmefläkt för snabbtork?

Hur upplever ni som kör med avfuktare att det funkar? Ungefärlig torktid?
 
Fulkemisten
Jag har en rätt torr tvättstuga med 40-60% RF beroende på årstid i källarplan. Denna har tilluftsventil och frånluftsfläkt i intilliggande badrum. Tidigare hade jag odränerat utvändigt och oisolerad platta och endast självdrag och då låg fuktigheten alltid på 70-80%. Innan renoveringen körde jag alltid avfuktaren och då blev en hängd maskin tvätt knappt torr över natten. Nu kan jag torka två maskiner tvätt över natten utan avfuktare. Jag tror att det mycket är ventilationen som gör det, men såklart även dränering och isolering. Det där beror ju väldigt mycket på förutsättningarna i just din tvättstuga.
 
A
En avfuktare torkar såväl som värmer luften och är därmed väldigt energi effektiv.
Detta förutsätter självklart att inga ventiler tillför ny kall och fuktig luft.
Jag har 100kvm källare inga ventiler öppna oisolerat golv endast spillvärme väldigt hög luftfuktighet under sommarhalvåret men med en woods avfuktare har jag ett mycket bra klimat året runt.
Avfuktaren har gått konstant i minst 15 år!
 
Fulkemisten
Ja, avfuktare funkar ju väldigt bra i stängda utrymmen. Torkskåp däremot är väl inte alls energieffektiva då de skickar ut en massa uppvärmd luft.
 
Vi torkar med avfuktare och det funkar bra, ju mer tvätt och fuktig luft desto effektivare är den. Torkar all tvätt över natt, vår modell är på ca 150 W och värmer inte luften (endast fläkt på kylflänsar). Kör med fuktsensor eller timer för bästa ekonomi.
 
Låter som att en avfuktare skulle kunna vara en bra grej alltså.
Vi hängtorkar mest idag och det funkar bra, men nu när tvättfunktionen ska in i ett eget rum kan det nog behövas lite hjälp för att torkningen ska gå rimligt snabbt.
Grunden är dränerad men rummet, som är till ca 80% ovan mark är oisolerat.
Temperaturen ligger som lägst på ca 16 grader de kallaste dagarna.
Det finns inte heller någon ventilation där och med stängd dörr blir det nog idealt med en avfuktare.
Jag kan tänka mig att använda en värmefläkt för att hjälpa till torkningen de få gånger det behöver gå riktigt fort.
Den stora vinsten är att utrymmet kan disponeras så mycket bättre utan torkskåpet.
Med väl anpassade torkställningar får jag nog lätt fördubblad "torklinelängd".

Vilken typ och effekt rekommenderar panelen?
 
Fulkemisten
Jag har en leksak från ett av lågprisvaruhusen på 240W. Den räckte ganska bra i gamla tvättstugan som var 7 kvm (dvs typ 15 kbm), inget större fel på kvaliteten heller, använde den mycket under ett par år, man får se till att rensa filtret bara.
En nackdel är väl att den bara har på/av och ingen ställbar hygrostat. Det funkar ju dock för torkning och vill man ha så finns väl sådana externa som stickproppsmodell.
En ytterligare nackdel är att den inte värmer utan bara blåser, har man ingen annan värmekälla kan ju det vara bra.
Sista nackdelen är att den har en behållare på ett par liter och det hade varit fint om det fanns möjlighet att koppla den till avloppet (men inte nödvändigt det heller, det är inte ett par liter vatten i ens två tvättar).

Således. Stalltipset blir 250-500W beroende på utrymmets storlek. Överväg även om du behöver funktionerna jag saknar ovan. Inga av dem är livsnödvändiga om man bara ska torka tvätt och den inte ska gå hela tiden.
 
A
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja, avfuktare funkar ju väldigt bra i stängda utrymmen. Torkskåp däremot är väl inte alls energieffektiva då de skickar ut en massa uppvärmd luft.
det finns ju värmepumpstorkskåp oxå
 
Fulkemisten
Den där borde ju passa bra. Vill även tipsa dig om en annan grej. Jag gillar också att hängtorka tvätt men hatar torkställingar på golvet och tvättlinor som slackar. Jag styrde således upp ett par vägghängda torkställ från Elfa som kan fällas upp och ned vid behov. Som komplement till detta har jag mellan väggarna i taket monterat teleskopiska gardinstänger från en småländsk möbelförsäljare. Perfekt till långa eller tunga persedlar då de aldrig sackar.
 
Japp, vägghängda torkställningar ska jag ha. Ett torkskåp kräver ju 60x120 cm yta för att dörren ska gå att öppna, men bara halva ytan är ju effektiv "hänglängd". Med väggmonterade torkställningar kan jag fördubbla hänglängden på samma golvyta. Med ett par stänger att hänga lakan och galgar på blir det nog riktigt bra!
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.