Jag tänkte bygga ett litet garage, eller maskinhall med mått på ca 8meter gånger 18meter.
Drömmen vore att ha detta med ett tak som lutar åt ett håll samt slippa stolpar och grejor inuti byggnaden. Finns det något lätt sätt att räkna ut vilken typ av balk man behöver för att klara detta?
 
Vanliga takstolar funkar, eller tänker du ha golvbjälklag med 8m spännvidd?
 
Jag tänkte mer på balkarna som skall hålla takstolarna, och hur tätt man behöver ha med stolpar.
 
Det vanliga är att regla väggen med c-c 60. Men minst en regel per takstol är nog minimi.
 
Annars kör du med hammarband så är det inte lika kinkigt vart stolarna hamnar.

3D-modell av en träpelare med ett hammarband monterat överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att du tänker ha takstolar cc1200 och takstol direkt över regeln. Det beror såklart på vilken snözon. Jag räknade tidigare på snözon 1,5 och klarar hållfasthet med 120x45 reglar cc1200. Det finns ganska bra sidor att räkna på om man googlar lite.

Träguiden är ett bra exempel
 
Men om man vill köra in från långsidan så vill man ju ha så få stolpar som möjligt och ha en rejäl balk i stället.
 
Aha okej. På moelvens hemsida finns en smidig räknare för beräkning av limträbalk, då kan man specifiera hur stort avstånd man vill ha mellan stolparna. Grundregeln är att man inte tar bort väggreglar utan flyttar dom till ändan av balken
 
Lägg gärna in skisser där man kan se byggnadens mått i plan och sektion. Skissa även in önskade öppningar för portar mm. Det finns flertalet här inne som kan hjälpa dig i rätt riktning:)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Aha okej. På moelvens hemsida finns en smidig räknare för beräkning av limträbalk, då kan man specifiera hur stort avstånd man vill ha mellan stolparna. Grundregeln är att man inte tar bort väggreglar utan flyttar dom till ändan av balken
Jag hittar vara en app.. finns det direkt på hemsidan också?
 
Ja. Den går att hitta från Google iallafall
 
B bossespecial skrev:
Lägg gärna in skisser där man kan se byggnadens mått i plan och sektion. Skissa även in önskade öppningar för portar mm. Det finns flertalet här inne som kan hjälpa dig i rätt riktning:)
Jag är inte så bra på att få till det på datorn, men i grova drag så vill jag ha 8x18 meter där jag har tre väggar, alltså kortsidorna och ena långsidan. Den andra långsidan vill jag ha så öppet som möjligt med tex en limträbalk och stolpar på lämpliga ställen. Taket skall luta bakåt åt ett håll. Det kanske går att strunta i takstolar och köra självbärande plåt? Nåhon som vet?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja. Den går att hitta från Google iallafall
Är det lagerbalksprogrammet? Verkar dom att man behöver logga in för att komma dit.
 
Hur många portar hade tänkt dig, en pelare mellan varje port är en bra utgångspunkt.
 
Man kanske kan tänka sig att ha 3 meter mellan stolparna. Då blir det ju jämt delbart i alla fall. Eller eventuellt göra 4 meter på ett ställe för dom bredaste redskapen. Hur stor balk kan man behöva då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.