Jag och min särbo sedan 1,5 år vill nu bli sambos och tanken är att han ska köpa in sig i mitt hus. Han har själv ett hus som han ska sälja och får en vinst på det som han tänkt lägga in i sin andel i ”mitt” hus. Hur räknar man så det blir rätt? Jag har bott i huset i 13 år och amorterat hela tiden samt att värdet stigit så värdet på huset är mycket högre än mina lån på huset. Han går ju med vinst med sitt hus och jag vill med känna att jag går med vinst ur detta. Min tanke är att han får köpa in sig för hälften av dagens värdering av huset.
Hur har andra gjort så det blir så rättvist som möjligt? Vi har båda barn som ska bo i huset dock inget gemensamt...
Tack på förhand Veronica
 
Prata med en jurist, t.ex. via banken, eftersom ni har särkullbarn. För oss slutade det med att vi gifte oss då vi var i samma läge .
Lagstiftningen gynnar inte situationen, så kolla noga.
Lycka till
 
Det finns en sak som man bör ha i åtanke.

OM du köper en bostad för gemensamt boende, så blir den "samboegendom", den delas vid en separation. Din bostad ägde du (?) innan ni träffades, därmed är den inte samboegendom, vid en separation är den din.

MEN din sambo köper halva din bostad för att ni skall bo där tillsammans. Den halvan blir då samboegendom. Om ni separerar, så blir du ägare till 75% av "din" bostad trots att ha då har betalt hälften..

Detta är sannolikt inte den önskade effekten, och ni bör ta hjälp av en jurist som ordnar ett samboavtal.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Kruxet är att "samboegendom" blir det kanske men det kommer juridiskt att regleras genom samägandelagstiftningen om/när en av er dör. Det kan leda till stora problem om den överlevande vill bo kvar.
 
Fast frågan om arv. blir ju rätt standard oavsett om de gifter sig eller inte. Båda har barn sedan tidigare. De ärver före sambon/make ändå.
 
Nej, arv regleras inte riktigt lika. Men som skrivet, det är bäst prata med en bra jurist, det här är dumt att överlåta till glada amatörer att råda om.
 
Vi glada amatörer kan komma om råd vad gäller genomförande och fördelning. Pappersbiten ska man alltid överlåta åt en jurist!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Ett gott råd till i högen ;-)

Gör lika dant som om den ene skulle lösa ut den andre vid en bodelning - fast tvärt om. Enklaste är ju om ni båda bli hälftenägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.