Hemmakatten
Bra, en första början! Men du behöver fortfarande kontakta Lantmäteriet för att få uppgifter om gränser, servitut mm.
 
Finns inga servituet. Allt annat står i detaljplanen enligt säljaren.
Det enda jag inte alls begriper är markeringarna för tomtgränsen.
Får kommunen sätta upp sådana?
Jag trodde bara lantmäteriet fick det....
Han säger att de gula rören som är där är juridiskt bindande och att kommunen även förtydligar dessa (om man vill) när nybyggdnadskarta görs. Någon som vet om detta stämmer?
 
Hemmakatten
Aldrig hört talas om gula rör. Vår avstyckning och ett år senare en utvidgning av tomten gjord av LM, har haft järnrör med röd markering upptill.

Tycker inte att du ska lyssna för mycket på säljaren utan ta kontakt med LM för att få alla uppgifter (tror det är 3:e gången jag skriver detta). De enda juridiskt giltiga svaren är de du får från LM.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
och VEM säger att det inte finns några servitut? Om det inte är en uppgift från lantmäteriet så har uppgiften inget större värde.
 
Gällande servitut, det är grönt från just lantmäteriet. Däremot har jag heller aldrig hört talas om de gula rören eller att kommunen heller skulle ha befogenhet att sätta markeringar som håller juridiskt. Bara märkligt han sa det med sådan övertygelse då det är många andra bebyggda tomter runt omkring där samma metod tillämpades
. Jag får kolla igen med lantmäteriet. Det kan ju vara då enkelt att de så kallade markeringarna som nu sitter där är "uppdkattade" men att han kanske inte vill berätta man får bekosta dem juridiska delen själv (lm) som brukar ligga runt 25 000kr...
 
Hemmakatten
Det sista du skrev, som säljaren sagt, är helt sanslöst och utan sanningshalt. Låter som att säljaren överhuvudtaget inte haft någon kontakt med Lantmäteriet. RING I MORGON!! och kontrollera och begär ut uppgifter om din fastighet (om det finns några uppgifter,) jag börjar tvivla.
 
"står i detaljplanen enligt säljaren". du måste kolla själv vad som står i det. planen. Säljaren/mäklare kan säga precis vad som helst som han hoppas att du vill höra. I efterhand kan det avskrivas som missförstånd, eller att han bara blånekar till att ha sagt det.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
S SHrimp skrev:
Vad kan jag då utgå ifrån att lita på? & hur garderar jag mig så jag vet att vårat (tomten) faktiskt är vårt, och även att gällande mått är de korrekta?
Det enda legala sättet att till 100% vara säker på att m,an har rätt gränser är att kontakta Lantmäteriet.

Tyvärr har de lång kö, jag själv har väntat i 1,5 år(Normal kötid på Lantmäteriet).
Var också beredd på att det kostar cirka 30 000 Kr. Kallas för "särskild gränsangivelse"
se http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...c-114f-4adb-86e0-175d93754eb0_sv&_t_hit.pos=1

För den kostnaden kommer de att
1) Kontakta grannarna om att de skall mäta upp gränserna.
2) Göra en arkivundersökelse.
3) Komma ut och sätta upp vit-röda gränsstolpar.

Dessa gränsstolpar är sedan skyddade enligt lag och de som verkligen bestämmer att det är dina gränser.

Kolla på din tomt om du inte redan har stålstolpar fastgjutna med cement, gärna med en fyrkant eller cirkel runt sig. Detta är då lantmäteriets och är de som är lagligen giltiga, oavsett vad som finns på papper eller HITTA.SE.

/Claes Börjesson
 
Hemmakatten
Anledningen för TS att kontakta LM är för att kolla om avstyckning överhuvudtaget skett.

Inte som i clasbörjessons fall att initiera en sådan. Men självklart är det tråkigt och ohållbart med så långa väntetider hos LM.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
kommunen gör ju en fältmätning med planbestämmelser.
De har upprättat gränsrör, vilket de ska markera när jag begär nybyggnadskartan
så jag själv kan se det extra noga. De sa att vi pratar om max en differens på någon cm,
Allt verkar vara i sin ordning och de flest i området har inte begärt att LM ska markera ut deras tomtgränser, som jag förstår görs detta endast vid en eventuell tvist mellan småhusägare t.ex.
Det enda konstiga enligt mig är att kommunen inte utgår ifrån förrättningskartan ( den enda juridiska ). Kommer faktiskt inte ihåg vad det var han sa de utgick ifrån men han sa att de fältrör de har satt ut är magnetiska så man kan se på mm med en kompass sin tomt och mäta ut så allt stämmer. Som han sa så är det ingen man behöver vara orolig för, detta verkade ovanligt folk ringde och frågade om. Det är ju kommunen själva som upprättar nybyggnadskartan och även dom som godkänner framtida bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.