Målarn tipsa om nåt ställe på marieholmvägen, så dit får man väl åka lite senare o undersöka utbudet, han tyckte det räckte med att lägga beställning efter årsskiftet annars fanns det risk att tapeterna inte finns kvar då mycket byts ut på årsbasis.
Postar flera svar så man kan pm'a snart...
 
På torsdag åker vi upp till ahlafors o träffar rörmokarn, vi ska ha ett badkar och en duschkabin. Kul o se vad de har o erbjuda.
Trappan har vi också funderat över, framför allt verkar den bli trång!? hur ska man få upp grejjer på övervåningen? Och den blir ju inte större om det är först väggar på bägge sidor och sedan ska ett räcke på var sida till på det, bättre bara ha en handledare på väggen kanske? Bra om du kollar det! ;)

Ang. uttagen i taket så hade jag nog kört på lamputtag i taket de e ganska smidiga. beställ ett sådant vid sidan av duken och ett vid projen.  Sen byter man bara kontakten på anslutnings sladden till duk/proj. Vill man inte ha styrda uttag så kopplar man bara förbi strömbrytaren i efterhand. Men det kan ju vara bra för framtiden att möjligheten finns kvar att styra uttagen som ett vanligt lamputtag.

Jag har tänkt o ha lamputtaget i v-rummet till projen, duken vi har e ramspänd, men det kanske e bra att sätta en dosa i framkant tak ifall det blir motorduk i framtiden, ett tomrör o en dosa ska inte kosta så mycket.

Jepp nån typ av slang för bildsignal kablar till projen måste vi ha, jag skulle velat ha med både komponentvideo och hdmi kabel, tyvärr är vanliga intallationsrör nog för klena för det. I värsta fall lägger man kabeln utan rör, men då e det kört o byta efteråt.  Alt. hdmi'n i ett rör o komponent kabeln "löst".
Tänkte :-? om man smiter ut med kablarna i nedre hörnet vid väggen mot köket kan man kanske lägga dem bakom fotlisten på ytterväggen om man sätter den på distans. Sen tar man upp ett hål i listen där stärkarn ska stå. vore skönt att slippa se kabeln.

Vad e det för inbyggnads högtalare ni funderar på jag har kikat lite på Canton's då det e det jag har för övrigt, men tjejen e inte inne på att ha högtalare i taket :-/ tydligen nåt med det estetiska som inte funkar :-? hallå högtalare är vackra! ;) men dom bygger ju en hel del också och det är väl inte hur mycket plats som helst i innertaket. Vi beställde isolering i innertaket för o dämpa ljudet mellan våningarna och jag är rädd för att det låter en hel del på övervåningen med inbyggnadhögtalare. Kan vara surt om man vill kolla en film på kvällen utan att störa.

Ang spotlights, man får kolla med elektrikern vad han ska ha, e det tokdyrt så kan man kolla vad det kostar med bara rördragning och montering av såna här http://www.elbutik.se/?category_id=8342 vet man bara var boxarna är så kan man ta upp hålen i efterhand själv och dra kabeln och montera spottarna. det viktiga är rör och burkar.
Funderar även på ett extra uttag på ytterväggen mot uteplatsen, man vet ju aldrig om man kanske bygger in den i framtiden och då kan det vara bra med lite extra kraft till värme kanske?
Nu bär det av till kakelshoppen, vi hörs!
ps. klart man e från Nödinge ;).ds
 
Vet inte om ni också är ute efter bubbelbad men vi kollade också badkar hos rörmokarn och de säljer bubbelbad av märket GAT. Dessa verkar helt ok och med hyfsade priser även om de inte kan jämföras med priserna på det "kina-kar" vi funderar på att köpa. För enkelhetens skull tänkte vi först köpa badkaret av rörmokarn men vi tjänar ju ändå 10.000 på att köpa ett annat. Sen om kvalitén är likadan är ju svårt att säga?

Duschvägg skulle väl också gå att få billigare men vi valde ändå den som rörmokarn hade. Den var inte billig, ca 6000 spänn men vi köpte även en duscharmatur för 2000 och låter dem göra jobbet med extra förstärkningar i väggarna och montering. Totalt skulle de ha ca 11.000 för allt och det var väl inte direkt billigt men så får det bli. :-/

Igår var vi i Backa Säteri och kollade på HSB-husen bredvid våra där de hade visning. Vi var inne i ett 2-planshus som i stort sett är likadant som våra och det var ju kul att se hur det kommer att bli. Trappan upplevdes som ganska trång och det blir nog inte det lättaste att få upp möblerna där. För att inte tala om ett bubbelbadkar. :surprised:

Berätta gärna hur det gick med kaklet! :)
 
Att inbyggda högtalare skulle störa upp till övervåningen har jag faktiskt inte tänkt på men det är klart att det kanske blir problem. Inbyggnadsdjupet är förstås en annan sak som kan bli problem. Har ingen aning om hur mycket plats det finns och vi har också valt extra isolering mellan våningarna.

De högtalare jag kollat lite på är följande och de har ett inbyggnadsdjup på 83 mm.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112130

 
Hej Hopp! Vi har oxå köpt hus (inte Myresjöhus) i Backa Säteri och undrar om någon av er beställt skjutdörrarna (om ni hade det tillvalet, vet inte vad som skiljer)? När har ni inflytt? Ni verkar ha kommit en bra bit i planeringarna!
 
Hej!

Några skjutdörrar känner jag inte till. Vi har beräknad inflytt vecka 13.

Vad är det för hus ni köpt då?
 
Hej!

Vi har köpt Johanna, men det är inflytt först i Juli, vilket känns en bra bit bort! Antar att det går snabbare än man tror :)
 
Hej!

Tiden går snabbt, snart bor ni där! Vi har redan flyttat in, 20e juni 2006. Läste genom tråden som hastigast och alla verkar ha samma funderingar / problem.

Var inte Interkakel ett av alternativen för klinker / kakel? Var det inte dit som Myresjö skickade er i första hand?
 
Vad kul - vad har ni flyttat in i för typ? :) Verkar som om ni alla har myresjö och att det är lite olika regler som gäller - vi får välja på tre standard kakel, tar vi inte det så är det stigs kakel som gäller för offert på andra val. Hur har ni resonerat runt asfalt eller sten på uppfart i carport?

Är det flera som flyttar tillbaka till ALE eller blir det en ny ort? Läste om någon här som flyttar tillbaka - vilken årgång? :)
 
Backa Sateri Ale skrev:
Vad kul - vad har ni flyttat in i för typ? :) Verkar som om ni alla har myresjö och att det är lite olika regler som gäller - vi får välja på tre standard kakel, tar vi inte det så är det stigs kakel som gäller för offert på andra val. Hur har ni resonerat runt asfalt eller sten på uppfart i carport?
Hej! Verkar som det är hårdare styrt på de nya, Vi flyttade in på den gatan var det är 7st fristående / olika hus. Där ingick det i budgeten upp till 250kr på kakel/klinker men välja valfritt hos Interkakel i Partille. Tar man dyrare så betalar man mellanskillnaden direkt till Interkakel. Badrum blir ju dyrt för det blir så många m2 på väggarna/golv. MEdans i köket är det typ 3m2 så priset på kakeln påverkar ingenting i princip.

Eftersom "inget" markarbete ingår så har vi ju inte tänkt så mycket på marksten och dylikt än, hade fullt upp att måla huset hela sommaren...

Årgång, ja vad är vi - årgång 69 och 78
 
Vi blev hänvisade till Stigs kakel först och främst av Myresjö men när jag ringde plattsättaren så sa han att det gick lika bra på nåt annat ställe. Han sa han hade konto hos de flesta kakelfirmor och så länge det kostar max 250 kr/kvm spelar det ingen större roll var det köps. Vi får givetvis välja vilket kakel vi vill men får då betala mellanskillnaden själva om det kostar mer än 250 kr. Väljer man ett kakel utöver standardmåtten så tillkommer även en extra monteringsavgift.

Standardplattor av typen "slåt grå ful betong" ingår på uteplats och på framsidan vid entré. Framför carport är det asfalt som standard. Men vi tänker avstå plattorna på baksidan och bygga trädäck där själva. Istället använder vi dessa pengar till att byta ut asfalten på framsidan mot plattor och välja en snyggare mindre marksten överallt.

I vårt fall är min flickvän uppväxt i Nödinge och har vänner och föräldrar där medans jag själv blivit övertalad att flytta dit.... ;D Vi är av årgångarna 68 och 72 samt har en liten dotter på 8 månader.
 
Har har ni gjort med golfmedlemskap? Är alla glada golfare redan?

Det är nog lite olika regler som gäller på myresjö eller ale exploatering som vi har köpt av. Vi skall få gräset sått och det är ju skönt att slippa det arbetet - skönt att ha gräs när vi flyttar in mitt i sommaren. Annars har jag hört att färdigt "rull" gräs inte behöver bli så dyrt.

Någon som vet någonting om kommande planer för området "ovanför" där de skall bygga senare?
 
Backa Sateri Ale skrev:
Har har ni gjort med golfmedlemskap? Är alla glada golfare redan?
jo, kändes som man var tvungen att passa på.. Är dock "nybörjare" - gick en kurs för 5 år sedan och inte kommit igång så bra därefter. Har dock gjort fadderrundorna + teoriprovet. Nu är det "bara" träning och erfarenhet som saknas :cool:
 
Backa Sateri Ale skrev:
Har har ni gjort med golfmedlemskap? Är alla glada golfare redan?
Vi är inte medlemmar och har aldrig spelat golf. Lär inte finnas några pengar kvar till sånt när vi har betalat alla tillvalen till huset...... :surprised:
 
Backa Sateri Ale skrev:
Det är nog lite olika regler som gäller på myresjö eller ale exploatering som vi har köpt av. Vi skall få gräset sått och det är ju skönt att slippa det arbetet - skönt att ha gräs när vi flyttar in mitt i sommaren. Annars har jag hört att färdigt "rull" gräs inte behöver bli så dyrt.
Gräs ingår inte i Myresjöhusen. Lutar väl åt att det blir rullgräs. Men med tanke på storleken på den gräsmattan kanske det räcker med en rulle....haha ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.