Hejsan alla.

Jag är på väg, eller hade tänkt att byta shuntventilen i vedpannan här bland annat. HS Tarm står det på den,
och tittar jag på Baxis hemsida där jag också finner den bland pannor som utgått så heter den också Duo plus compact (kombi panna). Så jag antar att det är samma. Ibland så ser jag när jag sökt om det där dem frågar angående byte om den, om dem ska byta pannan eller ventilen. Ofta så ser jag att dem väljer att byta pannan för det ska tydligen vara svårt eller dyrt. Här sitter den också i pannan, men enbart med 2 skruvar i pannan och 2 rör
och är ej svårt, lite vatten spill dock. Man ser den så fort man lyft av topp plåten på pannan. Är det någon annan typ av shunt eller sitter den fastgjuten/svetsad i pannan då eller när dem pratar om det dyra priset?

Sedan undrar jag om någon kan hjälpa mig med vilken det skulle vara. Tittar jag runt på dem olika 3 och 4 vägs så ser min ut att vara 4 vägs. Det ser ut att komma 2 små rör nerifrån förutom dem 2 grövre (22mm utvändigt) som går sidledes till och från radiatorerna. Likt denna.
https://www.dinvvsbutik.se/bilder/artiklar/zoom/4905224_1.jpg

Jag kan inte se några siffror poå den, förutom namnet ESBE på den. Även tittat på baksidan av shunten men ej funnit något. Vill gärna titta runt bland dem olika som säljer för det skiljer en del på dem olika försäljarna.
Ska byta den och sätta på automatik för det istället för att gå och hålla på ställa in manuellt senare.
samt laddventil för acktank. Har extra pumpar. Shunten går bara runt och verkar vara helt öppen, om man säger så. Lika varmt som pannan går ut till element. Kanske därför det bara skiljer ca 15 grader i topp och botten på tanken och skiktningen inte fungerar bra.

Hoppas någon kan hjälpa mig med vilken shuntventil som passar till denna pannan.
 
L
Ta ett par foton rakt framifrån och från sidan , för att se vad du har , varför byte shunt , fungerar den inte ( sitter fast eller )
ESBE är kanske en som inte har något stopp , det finns dom av typ , går att få till det
 
Tänkte ta kort innan. Vet ej varför, men skruvade även bort den lilla plåten med siffrorna på, som jag nog har satt på fel håll även om det finns siffror på båda sidor. Men på den andra sidan stod det även TM4. Och ESBE har en serie som heter TM såg jag nu, precis som den jag länkade till, dubbelshuntprincipen kallar dem den modellen/serien. Ska även passa till min panna.
Shunten behöver jag byta för den lilla axeln som kommer ut från den verkar bara gå runt, alltid varmvatten oavsett hur den står och hur länge. Mätt temperaturen med 15 min intervall så att radiatorerna skulle kunnat hinna svalna lite, men ej gjort det heller.
Så nu blir det att kolla runt lite.

Tack för du tog dig tid att försöka hjälpa mig, ha en bra dag.
 
L
Den passar nog till din panna , det med 4 vägs är att returen från shunten ansluter till ett rör i pannan och skickar ner den till botten , så det svala kommer ner .
Det varma tas då från topp med direktanslutning mot panntopp på shunten , tänk då på att kolla lägena på den nya så vingen i den kommer rätt och sätt dit brickan , då kommer du inte fel
ESBE har en motor att sätta direkt på den , men är utan reglercentral , det går i princip att sätta
vilken motor som helst , finns med adaptrar och fästjärn till dom flesta för den shunten
Behöver inte vara någon RR för att reglera , enkel teknik med utegivare
 
Då fick jag förklarat vad 4 vägs menas, tackar för det. Dock vet jag ej vad du menar med (RR för att reglera). Tittar mer på både inne och ute givare. Bror hade enbart ute givare i sin förra villa, och när det lagades mat eller var mycket folk på besök så kunde värmen stiga ganska bra och bli för varmt för bekvämligheten i min mening. Tänker lite på samma här eftersom det är väldigt öppen planlösning här i huset, öppnat upp och tagit bort dörrar förutom toaletten då vill säga, ingen ovanvåning. I källaren är endast ett element igång där det ej behöver vara lika varmt.
 
L
RR är den fina bilen , sedan det med regleringen , finns flera fabrikat och dom har alla
utegivare samt möjlighet att komplitera med innegivare , kan vara lite knepigt att hitta rätt plats för den , men brukar vara lämpligt i hall i anslutning till allrum
 
Satt och sökte lite på ventiler och autoshunt med RR men fann inget, fick mig ett gott skratt i vart fall. Tittat mer och det blir både inne och ute givare, får väl ta sin tid att få till kurvan för utomhus givaren. Tänkte ta en till fråga i tråden.

För tillfället finns det bara en acktank på 500 liter här, men får 2 st 750 liters för en billig peng av en vän som ej använder dem längre, får isolera dem bara. Nu tas varmvatten till element och till kranarna direkt ifrån pannan. Och istället för att dra för mycket rör, tänker göra det mesta själv så tänker jag låta det vara så och parallellkoppla dem andra med laddventil också som ej finns nu, tänkte eftersom jag har pumpar över så köper jag ingen laddomat. Men eftersom den ena då blir mindre så bör det påverka laddningen av dem, alltså att den mindre blir varmare före dem andra. Det bör jag väl kunna lösa med att antingen sätta en kulventil eller (vad den nu heter) som sitter innan cirkulationspumpen till tank här nu för att stänga av vattnet och strypa flödet till den mindre för att ladda dem lika? Eller påverkas inte skiktningen av att den ena är mindre till volym än dem andra, och troligtvis kommer bli uppvärmd tidigare?

Eller finns det något jag tjänar på att seriekoppla dem som det är här?
Nu går det annars bara från topp-panna till topp-tank och retur bott-tank till bott-panna
med 2 st pumpar på botten röret. (2 pumpar åt olika håll så klart).

Edit : Tänkte mer på att parallellkoppla dem för det känns som mindre flöde till var och en ger bättre skiktning.
 
Redigerat:
L
OK en gång till på RR fina bilen , det är en RollsRoys och det jag menade var att man behöver inte köpa en reglercentral som kostar 6-7 Kkr utan klarar sig med 3,5 till 4 Kkr
 
Biten om bilen förstod jag när jag läste ditt förra inlägg, därav jag skrattade när jag läste det och förstod att jag sökte om något som ej fanns.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.