Har en thermotech tmix XS som inte går igång nu efter sommaren. Har kollat säkringar och luftat pumpen. Har också stängt av strömmen och slagit på igen. Den verkar helt död. Har för mig att detta hände nån gång tidigare och att jag då med enkel handpåläggning fick igång den. Den installerades för 4 el 5 år sen
 
L
Pumpen fastnat efter sommaren , en klassiker på cirkpumpar , tror den blir varm och du tror att den snurrar , du måste öppna den , ( du kommer att få motor och impeller , allt med ut ) har för mig att du ska vrida på den stora ringen på motorn , den kan vara tuff att vrida .
Som sitter efter det svarta på pumpen till höger på bilden , och snurra på impellern innanför

Men börja med att om du har en termoventil på den , ( en vit sak som du ställer värmen med )
det brukar vara en cromad sexkantsmutter mot röret , lossa den och titta på en liten pigg där ,
den kan fastna i stängt läge ( är inne , ska vara ca 4 -5 mm ute ) efter sommaren , även det är en klassiker , knacka på den lite lätt , kanske hoppar ut , tryck några gånger , den ska fjädra ut
varje gång , känn på röret värmen kommer om inte pumpen sitter fast
 
Tack för svar! Ska testa detta med muttern under det vita termostatvredet. För det törs jag även om jag är en högst ovan rörmokarfuskare? Väntar till i morgon så jag inte drar igång nåt kaos en söndagkväll
 
L
V Vaktislina skrev:
Tack för svar! Ska testa detta med muttern under det vita termostatvredet. För det törs jag även om jag är en högst ovan rörmokarfuskare? Väntar till i morgon så jag inte drar igång nåt kaos en söndagkväll
Behöver du inte vara rädd för , det kan inget hända , finns inte vatten där
 
  • Gilla
Vaktislina
  • Laddar…
En ofjädrad sprint på en rörledning med öppen mutter och vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade på den övre muttern men inget hände med sprinten. Den är totalt ofjädrad. Dock droppade det vatten när jag lossade på muttern. Funderar på om det är själva motorn som inte funkar eftersom jag har för mig att det brukar vara en liten vibration i den nöt den ör igång och nu är den helt stilla...

L Liteavvarje skrev:
Behöver du inte vara rädd för , det kan inget hända , finns inte vatten där
 
Lossar du den muttern så kommer det ut vatten... Det ser ut som att ventilen har hängt sig i stängt läge. Piggen brukar sticka ut lite mer... Testa att droppa ner lite tunn olja och tryck på den med något hårt verktyg några och se om den fjädrar ut som den ska.
 
useless useless skrev:
Lossar du den muttern så kommer det ut vatten... Det ser ut som att ventilen har hängt sig i stängt läge. Piggen brukar sticka ut lite mer... Testa att droppa ner lite tunn olja och tryck på den med något hårt verktyg några och se om den fjädrar ut som den ska.
Ok! Ska jag testa med 5-56?
 
L
V Vaktislina skrev:
Ok! Ska jag testa med 5-56?
Vart lite missuppfattning här , jag skrev den blanka under termoventilen , den är nu borta och piggen syns , det är den som ska tryckas på som useless säger och ska gå lätt med återfjädring
Angående pumpen så går det inte att lossa den med mindre är att det finns ventiler ( kranar )
som stänger allt vatten till den på båda sidor om den , om det inte finns och du tar isär så blir du blöt
Mycket vatten kommer då att spruta ut
 
Har tagit loss muttern helt (det kom vatten men inga mängder, hade handduk under) och sprinten fjädrar fint nu. Då återstår det att se om golvet blir varmt eller om det ändå är så att själva pumpen inte pumpar. Återkommer!
 
Om det inte kommer vatten så kanske du har lite låg nivå i systemet?
 
L
Vad servar den för något , ett badrumsgolv eftersom den är liten
Många tips kommer , det blir nog ordning på det , du är under s.k. beskydd och verkar inte ha tummen mitt i handen
Blir rören varma nu , om inte så kolla först manometern den ska stå på ca 0,8 -1,2 bar
gör den inte det får du fylla på
Finns det vatten fram till pumpen ? inga kranar som stängts av misstag ?
Prova enligt den blå markeringen , behövs inte mycket till att lossa lite för att se om vatten kommer ,
Den röda ska du passa upp med , för släpper den i gängan så får du inte dit den snabbt nog
och det kommer att spruta bra
 
  • Illustration av rörledningar med markeringar och textinstruktioner för underhåll av värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycket är 1,2 - det var det första jag kollade. Rören är varma, men det tror jag de var redan innan jag fipplade med sprinten. Golvet fortfarande iskallt. Då är det kanske bara själva pumpen som återstår? Att den inte pumpar ut ordentligt? Tänker om en säkring gått, men det syns inget sånt i proppskåpet - den borde väl sitta där?
 
L
Det är säker så att du har en cikulationspump för övriga huset , då kommer det en liten del till golvet , men räcker inte till för att värma golvet , för dåligt flöde .då det bara går förbi med ca 90% .
Pumpen nästa blir det nog , känn på den om den är varm , så små pumpar kan sitta fast men går inte sönder i lindningen ( elektriskt )
Läs på vad jag skrivit förut så blir det inga problem , stäng av allt pumpar ,pannor ,
termostater alla på alla element och kranar du hittar , och släpp ut trycket så manometern visar noll .
Det kan komma lite vatten , hoppas att det sitter i ett våtutrymme , då gör det inget om det kommer vatten , ca 3-5 dl ,annars en hink under .
Fyll upp tryck , starta sedan upp allt utom lilla pumpen så ev . den mesta luften går ut till elementen och inte ut i GV ,kör så någon timma och starta lilla pumpen
 
Nu tror jag ändå jag inser mina begränsningar och ringer en röris. Tack så mycket för all hjälp ändå!
 
L
V Vaktislina skrev:
Nu tror jag ändå jag inser mina begränsningar och ringer en röris. Tack så mycket för all hjälp ändå!
Återkoppla gärna när du fått ordning på det , andra kan ha nytta av åtgärd
 
  • Gilla
Vaktislina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.