Hej. Äntligen har vi hittat våran drömtomt. Handpenning ska erläggas inom en vecka, inga direkta konstigheter där. Däremot är det trots allt mycket pengar i sin helhet i denna tomt, såväl vatten som avloppsanslutning ska ingå. Då är min fråga är det något som ska framgå i kontraktet?
Gällande tomten i sin helhet, jag kan inte se några kilar....den är avstyckaf och klar & vi är i detta nu på väg att beställa nybyggnadskarta MEN hur vet jag att den angivna arealen är den faktiska?
Tycker allt känns så luddigt....men måste väl ha någon laglig rätt att ha tydliga markeringar som är juridiskt bindande att det är min faktiska mark?
Tacksam för hjälp.
Mvh
 
Börja med att leta upp tomten på Hitta.se.
Klicka på Tomter, och på den aktuella tomten. Exempel:
Skärmdump från Hitta.se som visar en tomtmarkering på en karta med information om area och byggfakta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar uppgifterna om area stämma?
Slå sedan en pling till lantmäteriet och fråga.

Och kolla med kommun och elnätbolag att anslutningsavgifter, gatubyggnadskostnader och planavgifter är betalda.
Detta bör nog också framgå klart i köpeavtalet.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Börja med att leta upp tomten på Hitta.se.
Klicka på Tomter, och på den aktuella tomten. Exempel:
[bild]

Verkar uppgifterna om area stämma?
Slå sedan en pling till lantmäteriet och fråga.

Och kolla med kommun och elnätbolag att anslutningsavgifter, gatubyggnadskostnader och planavgifter är betalda.
Detta bör nog också framgå klart i köpeavtalet.
Stort tack! Går det här hand i hand ( eller den så kallade garantin ) när man får nybyggnadskarta? Alltså, är den kartan juridisk bindande? Om inte, vad är det? För kilar kan jag inte se....är väl bara lantmäteriet enligt lag som får utföra sättning av dessa? Man vill ju känna säkerhet i att arealen stämmer och att det är ens egen och ingen annans.
 
BirgitS
Du kan absolut inte lita på att kartan på Hitta stämmer och inte heller att informationen där angående t.ex. bygglov är uppdaterad. Om det var det du frågade om.
 
Vad kan jag då utgå ifrån att lita på? & hur garderar jag mig så jag vet att vårat (tomten) faktiskt är vårt, och även att gällande mått är de korrekta?
 
BirgitS
Lantmäteriet är den myndighet som beslutar om tomtgränser och avstyckningar så kontakta dem.

I kontraktet ska innehålla allt som ska ingå i köpet.
 
Tack! Då kontaktar jag dom imorgon :)
 
Hemmakatten
Kolla också med kommunen att detaljplan med byggrätt för småhus finns.

Om det är utom detaljplanelagt område så skulle jag vilja ha en paragraf i köpekontraktet som stadgar att köpet ska återgå utan kostnad för er om ni inte får ett positivt förhandsbesked. För utan det så kan ni inte bygga något.
 
Från vår sida är ett godkänt bygglov krav, annars vill jag det framgår att vi har rätt att återfå hela summan vi erlagt. Byggrätt måste det finnas då denna tomt är en av få kvar inom detaljplanen. Men men, man kan aldrig vara för säker, jag ska ringa och höra :) hur har ni andra gjort som köpt tomt för att känna er trygga med tomtköp?
 
Hemmakatten
Vi gjorde nog allt det som står skrivet i inläggen ovan. Plus att vi fick begära tillstånd för avloppsanläggning. Utan godkänd avloppsanläggning får man inget bygglov.

Bra att läsa detaljplanen för att se hur stort och vilket sorts hus man får bygga.

Ni kommer nog att få kompromissa med säljaren om bygglovet och istället skriva att det ska finnas ett förhandsbesked. Det tar kortare tid att få. Efter det kan ni I lugn och ro fundera på om ni ska köpa ett kataloghus eller bygga i lösvirke.

Finns det en detaljplan med detaljerade uppgifter om hus, storlek, ev. garage mm så behöver ni inte ha någon paragraf om förhandsbesked.

Kolla även med Lantmäteriet att fastigheten inte belastas av pantbrev som egentligen tillhör stamfastigheten eller säljarens eventuella grannfastigher.
 
Det är en sak jag inte får grepp om....
När man köper en tomt, jag utgår ifrån allt allt framkommer tydligt i kontrakt så som arial, att det inte finns servitut, vad som ingår, att det finns byggrätt m.m.
Det jag inte förstår är vad som gäller & hur "petig" man ska vara när man inte hittar alla kilar? Känner mig inte riktigt bekväm i det....
Vet inte riktigt hur jag gör härifrån....
Ska jag kräva markägaren att kunna uppvisa dessa alt att han får skicka ut lantmäteriet igen? För det är väl endast dom som får sätts ut markeringar som är juridiskt bindande? Dessa fyller ju minst sagt en viktigt aspekt, är ju de vi utgår ifrån när vi ska gjuta grunden....
 
Sen självklart vill man ju veta vart ens tomtgräns går åt alla håll.
 
Hemmakatten
Har du ringt Lantmäteriet idag? De är den första och viktigaste kontakten. De skickar dig allt material, kartor, uppgifter om servitut mm.
 
Detta att "det bör finnas byggrätt, för det är en av de sista tomterna". Kan vara ett farligt antagande.

Vet en som köpte en "överbliven" tomt. DSet var baar det att just den tomten låg precis utanför det detaljplanerade området. Det tog 5 år innan de fick bygga ngt. på tomten.

På samma sätt finns det en del udda detaljplaner som föreskriver en viss max total byggnadsyta inom det planerade området. Så då finns det ingen byggrätt kvar till de sista tomterna.
 
Redigerat:
Ok...jag vet att på denna tomt finns det angiven byggytan,sidobyggnad & max nockhöjd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.