Hej,

Har ett märkligt upplägg i mitt hus som jag köpte för 3 år sen. Har en Nibe 410P med till och frånluft utan vattenburna radiatorer. Vi har därför också elradiatorer samt en LLVP för uppvärmningen när det blir kallt.Pumpen värmer alltså varmvatten och lite tilluft men det är det. Känns som en rätt dyr och ineffektiv lösning inbillar jag mig, speciellt nu när den börjar krångla lite.

Om ni var jag, vad skulle ni byta ut den emot givet ovan. Jag tänker en elektrisk VVB och ett bättre FTX-aggregat som kan återvinna större del av värmen för tilluft samt även har större luftflöde. Får kanske slänga på några ljuddämpare till med tror det ska fungera.

Hur skulle ni gjort? Någon som har någon bra insallatör i Mälardalen där jag befinner mig?

Tack på förhand
 
Hej! Luftflödet för ventilationen går att få fullt tillräckligt med 410P, beroende på årsmodell är det 170W-fläktar. Normalt har man 410P i ett hus med vattenburet radiatorsystem och/eller vattenburen golvvärme. Man har räknat på detta med frånluftsvärmepump och FTX och kommit fram till att en traditionell frånluftsvärmepump sparar mer energi än FTX generellt. Bor man i Norrland med vintrar på -25 C ökar dock fördelen med FTX. Varmvatten drar ca 4500 kWh/år för en familj och med värmepump kräver detta 4500/3=1500 kWh/år el. Där sparar man alltså ca 3000 kWh/år. Beroende på hur mycket värme som går i tilluften och storleken på vattenburet värmesystem kan man spara upp till ca 8000 kWh/år på elräkningen med en värmepump som 410P. Lägger man vattenburen golvvärme i hela huset och byter till Nibe F750 med tilluftsmodul SAM40 kan man spara upp till 16.600 kWh/år beroende på husets storlek, ungefär som bergvärme.
 
Min är en 2008 men flödet är kasst. Så då kanske det är något tjall på vägen. Det som skulle kunna få mig att gå på en ny pump är nog om 470 förbättras på något sätt och kanske sätta in en fläktkonvektor någonstans också. Hade 15000 i förbrukning förra året så ligger nog lägre än de flesta schablonvärden.
 
Om luftflödena är dåliga och man rengjort filtren kan det vara lagren i fläktarna eller deras driftkondensatorer som behöver bytas till nya. Man ska också kolla intaget av uteluften så det inte sitter löv och skräp där. Är den från 2008 bör det gå att få den att hålla ett antal år till. På F470 har två av luftanslutningar bytt plats så det blir lite trixande vid byte från 410P.
 
En sak glömde jag. Jag inbillar mig att inköpspriset är nästan 20 billigare för ett ftx aggregat och vvb kontra en 470. Då har jag räknat FTX för 20 och en vvb för omkring 10. Men jag kanske är ute och cyklar där på FTX.
 
Jo det stämmer säkert att det blir billigare i inköp med FTX och en stor varmvattenberedare än en ny F470. Installationskostnaden blir också kanske liknande beroende på utrymmet(?)
 
Jo det skulle stå som det gör idag i princip. Så den borde bli likvärdig.
 
Appropå fläktkonvektorer, vilka gör de som är mest lika en LLVP som man t.ex. skulle kunna få plats med ovanför en ytterdörr? Förutsatt att det finns sådana då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.